در مسیر موفقیت

مدل «همکاری در فروش» در بازاریابی دیجیتال

با رشد فناوری، تغییر جامعه و کسب‌وکارها،‌ ساختار اقتصاد نیز تغییر کرده است. اقتصاد گیگ (Gig Economy) یک سیستم بازار آزاد با موقعیت‌های شغلی منعطف و موقتی است که افراد می‌توانند به صورت آزادکار (freelance) در آن فعالیت کنند. امروزه به دلیل رشد اینترنت و دسترسی افراد به شبکه‌های اجتماعی، امکان کار کردن از هر مکانی بدون نیاز به حضور فیزیکی و قراردادهای دائم بوجود آمده است. در این شیوه کارهای پاره‌وقتی ارائه می‌شود که به جای یک کارفرما، یک الگوریتم مدیریت کارها را به عهده دارد. این شیوه امکان رشد کارهایی را فراهم می‌کند که به‌واسطه انتشار یا معرفی اجناس یا خدمات، درصدی به معرفی‌کننده تعلق بگیرد. همکاری در فروش یا فروش رابطه‌ای (Affiliate marketing) شکل جدیدی از بازاریابی است که برمبنای شبکه ارتباطی افراد کار می‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۵۲۰۴

در مدل سنتی، یک کسب‌وکار امکان ارائه محصول یا خدمات خود را به گروه محدودی از کاربران دارد؛ زیرا دامنه تبلیغات گسترده‌ای دراختیارش نیست و اگر نیازمند تبلیغات گسترده باشد باید پول هنگفتی برای آن هزینه کند. در مدل همکاری در فروش، تبلیغات (مستقیم یا غیرمستقیم) از طریق شبکه‌های افراد (که به آنها بازاریاب می‌گویند) صورت می‌گیرد و به ازای فروش یا استفاده مشتریان از محصول به فرد واسطه، درصد تعلق می‌گیرد.
در حقیقت فردی که بتواند دیگری را با آن کسب‌وکار آشنا کند درصدی از سود فروش آن محصول یا خدمت را دریافت خواهد کرد. مهم‌ترین مزیت این مدل دامنه وسیع و رسیدن به کاربران هدف‌گذاری شده است.
همکاری در فروش مدل‌های مختلفی دارد که در ادامه به بعضی از آنها اشاره شده است:
پرداخت به ازای بازدید: در این مدل با اشتراک‌گذاری یک لینک یا آدرس یک محصول، افراد از آن دیدن خواهند کرد. این لینک ممکن است در شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌های مختلف به اشتراک گذاشته شده باشد. به ازای بازدید کاربران از آن محصول یا خدمت به اشتراک‌گذار هزینه‌ای پرداخت خواهد شد.
پرداخت به ازای کلیک: در بعضی از مدل‌ها این‌که کاربران صرفا بازدید انجام بدهند مهم نیست و لازم است مثلا روی یک تبلیغ یا بنر خاص کلیک کنند. در این روش به ازای هر کلیک هزینه‌ای به اشتراک‌گذار پرداخت خواهد شد.
پرداخت به ازای انجام فعالیت: در بعضی از مدل‌ها، کاربران باید عملیات خاصی انجام دهند؛ مثلا در لینک خاصی ثبت‌نام یا کسانی را به صفحه خاصی دعوت کنند.
پرداخت به ازای فروش: در بعضی مدل‌ها اگر آمدن کاربر منجر به خرید شود درصدی از خرید به اشتراک‌گذار تعلق می‌گیرد. در این مدل هدف فروش بیشتر محصول است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها