مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان مصرف نمک در میان ایرانی‌ها 2 برابر بیشتر از استاندارد جهانی است و این درحالی است که مصرف زیاد نمک افراد را به‌ویژه در بالای 50 سال، مستعد ابتلا به فشار خون بالا می‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۴۷۲۷
ایرانی‌ ها 2 برابر بیشتر از استاندارد جهانی نمک مصرف می‌کنند

به گزارش جام جم آنلاین، زهرا عبداللهی روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: نمک در افزایش فشارخون بسیاری از افراد تاثیر دارد، در کشور ما متوسط مصرف نمک حدود 10 تا 12 گرم برآورد شده در حالی که میزان استاندارد جهانی، مصرف کمتر از پنج گرم در روز است.

وی اظهار داشت: محدود کردن مصرف نمک، می تواند فشارخون را تا حدی پایین بیاورد، کاهش مصرف سدیم علاوه بر کنترل فشارخون بالا، ‌سبب پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیز می شود.

عبداللهی ادامه داد: برخی افراد به صورت ژنتیکی مستعد ابتلا به فشار خون بالا بر اثر مصرف نمک یا سدیم اضافی هستند، احتمال ابتلا به این بیماری همچنین در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیه یا دیابت و کسانی که یک یا هر دو والدین آنها مبتلا به فشارخون بالا هستند.

وی تصریح کرد: فشارخون بالا علل ارثی و محیطی دارد و لازم است از دوران کودکی با اصلاح شیوه زندگی و پیروی از رژیم غذایی سالم و فعالیت جسمی مداوم برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه اقدام شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، تاکید کرد: فشارخون همه افراد باید از سه سالگی به بعد به طور دوره ای اندازه گیری شود، حتی فشارخون بالا در حد خفیف نیز پرعارضه است و پیشگیری و کنترل آن باعث سلامتی و زندگی طولانی تر با کیفیت بهتر می شود.

به گفته عبداللهی، پروتئین های حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و پنیر اگر به صورت دودی تهیه شوند، میوه و سبزی ها، اگر در تهیه آنها از آب نمک استفاده شده باشد مانند انواع شوری و ترشی از میزان سدیم بالایی برخوردار هستند.

وی افزود: برخی سبزی ها نیز به طور طبیعی حاوی سدیم بالایی هستند که به چغندر، هویج، کلم پیچ، اسفناج، کرفس، شلغم و انواع کلم ها می توان اشاره کرد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت، اضافه کرد: دسرها، سس های سالاد آماده، سس سویا، زیتون و خردل و تمام سوپ های آماده که خریداری می شوند، سدیم بالایی دارند. چوب شور، ذرت، چیپس سیب زمینی و مغزهای شور از جمله موادی هستند که باید در مصرف آنها دقت کرد به ویژه افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، باید میزان مصرف مواد غذایی یاد شده را محدود کنند.

وی گفت: در افراد مبتلا به فشارخون بالا، مصرف مقادیر کافی مواد غذایی حاوی پتاسیم از حملات مغزی جلوگیری می کند، بسیاری از پژوهش ها نشان داده که پتاسیم در پیشگیری و درمان پرفشاری خون موثر است.

عبداللهی افزود: در حین فرآوری مواد غذایی در کارخانه های صنایع غذایی، غذا چند مرحله را طی می کند و در طی این پروسه ها به تدریج پتاسیم خود را از دست داده و نمک به آن افزوده می شود، در نتیجه نسبت پتاسیم به سدیم آن به شدت کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: برخی داروهای افزایش دهنده ادرار که در درمان فشارخون بالا به کار می روند، نیز باعث دفع پتاسیم می شوند افرادی که از این قبیل داروها استفاده می کنند، باید در برنامه غذایی خود از منابع غذایی با پتاسیم بیشتر همچون میوه ها، سبزی ها، حبوبات و غلات استفاده کنند.

عبداللهی خاطرنشان کرد: منیزیم در تنظیم فشار خون نقش مهمی را ایفا می‌کند، رژیم های غذایی که حاوی مقدار زیادی سبزی و میوه باشند، منیزیم و پتاسیم را در حد کافی تامین کرده و باعث کاهش فشار خون بالا می شوند.

وی ادامه داد: فعالیت فیزیکی نیز می تواند به طور غیرمستقیم به پیشگیری از فشارخون بالا کمک کند، فعالیت های هوازی مانند ورزش و فعالیت هایی که زمان انجام آنها نسبتا طولانی تر است، از طریق کنترل وزن باعث کاهش فشارخون می شوند.

به گفته عبداللهی، افرادی که فعالیت ورزشی منظم دارند، ممکن است برای کنترل پرفشاری خون خفیف نیازی به مصرف دارو نداشته باشند، هر چه فشارخون بالاتر و فعالیت قبلی فرد کمتر باشد، احتمال اینکه انجام فعالیت جسمی مناسب، سبب کاهش فشارخون شود، بیشتر خواهد بود.

وی افزود: فعالیت هوازی استقامتی مانند پیاده روی تند روزمره می تواند به چندین روش باعث تضمین سلامت قلب و عروق شود. چنین فعالیت‌هایی قلب و رگ‌های خونی را تقویت کرده، بافت چربی بدن را به بافت عضلانی تغییر داده، حجم اکسیژن انتقال یافته از قلب به بافت ها در هر ضربه را افزایش و ظرفیت کار قلب را کاهش می دهد. همچنین وضعیت هورمونی بدن را به نحوی تغییر می‌دهد، که باعث کاهش فشارخون شده، مایعات بدن را دوباره پخش کرده و سبب تسهیل انتقال خون در سرخرگ های محیطی می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها