انتشار گزارش کنگره در مورد بده بستان‌های مخفیانه واشنگتن و ریــــــــاض درخصــــوص همـــــــــکاری هسته‌ای موجب افزایش حساسیت‌ها شده و نشان می‌دهد چطور دونالد ترامپ روابط ویژه‌ای با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برقرار کرده است. بن سلمان هم‌اکنون مشغول ادامه سفر آسیایی خود بوده و در هر کشوری با موجی از مخالفت‌های مردمی مواجه می‌شود .
کد خبر: ۱۱۹۳۲۶۱

به گزارش العالم، نمایندگان کنگره آمریکا در گزارشی افشا کردند که مقام‌های دولت ترامپ با نادیده گرفتن ملاحظات امنیتی از فروش فناوری‌های هسته‌ای به عربستان سعودی حمایت کرده‌اند. گفته می‌شود تازه‌ترین رایزنی‌ها برای فروش نیروگاه‌های هسته‌ای هفته گذشته در کاخ سفید انجام شده است.در گزارش کنگره خاطرنشان شده است یکی از شرکت‌های تولیدکننده نیروگاه‌های هسته‌ای که ذی‌نفع احتمالی این معامله خواهد بود وستینگ‌هاوس الکتریک است.
برپایه این گزارش، شرکت مدیریت دارایی بروکفیلد که با جارد کوشنر داماد ترامپ مشارکت اقتصادی دارد، طرف مهم کنسرسیوم آی پی ۳ است. این کنسرسیوم قصد فروش فناوری هسته‌ای به عربستان را داشت. رئیس کمیته نظارتی مجلس نمایندگان همچنین گفت تلاش برای انعقاد قرارداد با عربستان ممکن است همچنان ادامه داشته باشد. مقامات آمریکایی می‌گویند فروش این تجهیزات و فناوری به عربستان سعودی می‌تواند در تضاد با منافع ملی آمریکا قرار بگیرد و نیز با برخی مخاطرات امنیتی و مشکلات قانونی همراه باشد.
تحقیقات در مورد قرارداد هسته‌ای آمریکا و عربستان در حالی در مجلس نمایندگان ایالات متحده آغاز شده که این نهاد قانونگذاری دو طرح دیگر را نیز در خصوص عربستان در دست دارد یکی تصمیم‌گیری برای محدود کردن صادرات تسلیحات به ریاض به موجب جنگ یمن و دیگری فشار بر عربستان درخصوص پرونده قتل خاشقجی است.کاخ سفید تاکنون در برابر این فشارها ایستادگی کرده اما در مورد قرارداد هسته‌ای، کاخ سفید اکنون متهم به نقض قانون شده است. با توجه به سود سرشاری که هم به موجب قرارداد هسته‌ای و هم به موجب قراردادهای نظامی با عربستان نصیب آمریکا می‌شود بعید است مجلس نمایندگان رای به لغو این قراردادها بدهد اما این پرونده‌ها می‌تواند به محلی برای کشمکش‌های آینده بین کنگره و ترامپ تبدیل شود. دونالد ترامپ در سفر خود به عربستان سعودی بیش از ده میلیارد دلار اسلحه به عربستان فروخت. طرف مقابل این معاملات شخص محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بود.
روز گذشته ولیعهد عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر هند تاکید کرد هند و عربستان با چالش‌های یکسانی در مبارزه با تروریسم روبه‌رو هستند. ولیعهد سعودی همچنین گفت کشورش آماده همکاری سیاسی و اطلاعاتی با هند است. نارندا مودی، نخست وزیر هند نیز به نوبه خود بر محکم بودن روابط دوجانبه هند و عربستان و تلاش دو طرف برای تحکیم همکاری اقتصادی تاکید کرد. ولیعهد عربستان قرار است پس از هند به چین، مالزی و اندونزی نیز سفر
کند.
روز سه‌شنبه صدها نفر از مردم کشمیر در اعتراض به سفر ولیعهد سعودی به هند تظاهرات کردند و او را حامی تروریسم خواندند. تظاهر‌کنندگان اعتراضات خود را از مسجد جامع آغاز و به‌سمت نقاط مختلف شهر حرکت کردند. سازمان دانشجویان مسلمان هند نیز با انتشار تصاویری از تظاهرات علیه سفر بن سلمان به دهلی نو، از حکومت عربستان به عنوان حامی تروریسم و افراطی گری وهابیسم یاد کرد.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها