بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر در استان‌های مرکزی و جنوبی مثل یزد و خوزستان، خساراتی هم به میراث تاریخی ملی و حتی جهانی این استان‌ها وارد کرد. به طور مثال برخی خانه‌های بافت تاریخی و جهانی یزد تخریب شد که خبرش را در همین صفحه کار کردیم.
کد خبر: ۱۱۹۲۹۰۶

خوزستان هم که این روزها خبر می‌رسد سدهایش سرریز شده و سیلاب به اراضی کشاورزی زده و دسترنج کشاورزان را با خود برده، در بحث تخریب میراث فرهنگی درامان نمانده. یکی از بناهای ارزشمندی که سیلاب حالش را ناخوش و دچار بحران کرده، میراث جهانی چغازنبیل است؛ اما آنچه ماجرا را پیچیده تر می‌کند این است که بی‌توجهی مسؤولان به مدد سیلاب آمده تا آثار تخریب برجای بماند و حال چغازنبیل را پریشان تر کند. این را ما نمی‌گوییم، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل گفته و اشاره کرده با وجود آن‌که نامه‌های متعددی برای رسیدگی به این بحران به اداره کل و سازمان نوشته شده، اما هیچ پاسخی ارائه نشده است.
آن‌طور که ایلنا گزارش داده،به‌دنبال وقوع بارندگی و سیلاب در خوزستان مسؤولان محلی و استانی هرکدام با تمام امکانات خود سعی در حفاظت از مال و جان مردم کرده‌اند، اما امین درویشی، دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش گفته طی روزها و هفته‌های گذشته که با بارندگی شدید در خوزستان و شوش روبه‌رو بودیم، هیچ فعالیت خاصی از سوی مسؤولان برای حفاظت از میراث فرهنگی و آثار تاریخی انجام نشد.
یکی از مهم‌ترین آثاری که در استان خوزستان به لحاظ تاریخی جایگاه ویژه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی دارد معبد چغازنبیل است. مواد و مصالح به‌کار رفته در این بنا عمدتاً از خشت و آجر با ملات گل است که در مقابل بارندگی و رطوبت بسیار آسیب‌پذیر هستند.
درویشی با اشاره به آن‌که پایگاه میراث جهانی چغازنبیل به‌عنوان متولی حفاظت از این اثر منحصربه‌فرد تنها به صورت فصلی و با تعداد محدودی افراد به حفاظت اولیه برخی نقاط بنا پرداخته و به صورت سطحی دست به مرمت می‌زند، افزود: حال با توجه به حجم بالای باران در سال ۹۷ و تغییر میزان بارندگی نسبت به سال‌های گذشته و ایجاد رطوبت بالا در بنا، بیم آن می‌رود که چغازنبیل دچار صدمات جبران‌ناپذیری شود.
عاطفه رشنویی، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل هم با اشاره به آن‌که بر اثر شدت بارندگی‌های اخیر، بخش‌هایی از دیواره‌ها و گوشه‌های مرمتی بنای چغازنبیل فروریخته بود، گفت: در قله زیگورات با وجود آن‌که تمام سطح را کاهگل کرده بودیم و آماده بارش باران بودیم اما به دلیل شدت بارش، حفره‌هایی ایجاد شده بود که اگر آن را نمی‌پوشاندیم، به فاجعه منجر می‌شد.
وی افزود: مجموعه آرامگاهی در قسمت شرق مجموعه چغازنبیل حد فاصل حصار دوم و سوم قرار دارد که بخش‌هایی از حصار دوم ریخته بود که اکنون اندود و مرمت شده. در این میان حصار اول، حصار دوم و حصار سوم نیز دچار ریختگی اندود و دیواره‌های مرمتی شده بودند که در حال حاضر همه آنها مرمت شده است.
رشنویی با اشاره به بودجه کم سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: وقتی بارندگی با این شدت اتفاق می‌افتد، ارگان‌های دیگر می‌توانند به کمک میراث فرهنگی بیایند و آن را مورد حمایت قرار دهند تا بتوانیم مسائل پیش‌آمده را کنترل کنیم تا بیشتر نشود. وی این را هم گفت که از آذرماه سال جاری که بارندگی‌ها شروع شد و پیگیر پیش‌بینی وضع هوا بودیم، با نخستین بارندگی و میزان خرابی‌ها، مکاتباتی با اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، سازمان میراث فرهنگی و فرمانداری شوش انجام دادیم و عنوان کردیم که دچار بحران هستیم و باید کمک‌هایی صورت گیرد اما تاکنون به هیچ‌یک از نامه‌های ما پاسخ داده نشده.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها