عضو هیات‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: اولویت اصلی دولت مقابله با مشکلات کم‌آبی نیست و مجلس باید با نظارت درست، دولت را در ریل صحیح خود قرار دهد.
کد خبر: ۱۱۹۱۵۱۲


به گزارش خانه ملت، علی‌محمد شاعری با بیان این‌که اگر دولت احکام مصوب در برنامه پنج ساله ششم توسعه را اجرایی کند بتدریج مشکلات حوزه تامین آب و خشکسالی برطرف می‌شود، افزود: مجلس در برنامه ششم، دولت را مکلف به هوشمندسازی بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و نظارت دقیق بر روند بهره‌برداری با نصب کنتورهای هوشمند و جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز کرده‌است.
وی تصریح کرد: دولت باید آب شرب مورد نیاز شهرها و روستاهای اطراف خلیج‌فارس و دریای عمان را از طریق نصب دستگاه‌های آب شیرین‌کن، تامین کرده و همچنین باید با تصفیه و بازچرخانی فاضلاب شهری، قسمتی از آب مورد نیاز بخش صنعت، کشاورزی و محیط زیست را تامین کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: دولت باید عملیات آبخیزداری را سالانه بیش از یک میلیون هکتار به مرحله اجرا دربیاورد که متاسفانه دولت در سال گذشته 50 درصد اعتباراتی را که مربوط به فصل آب بود کاهش داد. دولت در حرف به موضوع آب توجه کرده، اما در عمل توجه جدی به آن نداشته است.
شاعری تاکید کرد: بسیاری از شبکه‌های زیر سدها اکنون ناتمام رها شده و می‌توان با تکمیل آنها، از آب پشت سدها به نحو درست و شایسته استفاده کرد، شبکه‌های وسیع فرسوده آب شهری و کشاورزی موجب هدررفت حداقل 30 درصد از منابع آب کشور شده است و بسیاری از تجهیزات در منازل، ادارات و کاربری‌های تجاری غیرهوشمند و فرسوده است.
نماینده مردم نکا و بهشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که اگر با لایروبی، آب‌بندان‌های کشور را احیا کنیم می‌توان بخش وسیعی از هدررفت آب جلوگیری کرد، افزود: کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به‌طور جدی در حال پیگیری موضوع ساماندهی مشکلات حوزه آب است و اکنون طرح سامانه نوین آبیاری را در دستور کار خود دارد که به موجب آن دولت برای 400 هزار هکتار مکلف به این اقدام شده اما تنها 50 درصد آن را اجرا کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها