دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه نانوفناوری، در پاسخ به سؤال خبرنگار جام‌جم در خصوص اثرگذارترین دستاورد نانوفناوری طی 15 سال فعالیت ستاد از دو داروی درمان سرطان به نام‌های پاکلینب و سینادوکسوزوم یاد می‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۰۶۰۰

وی با اشاره به اثربخشی فوق‌العاده این دو دارو تصریح می‌کند: این دو داروی ملی با قیمت تمام شده بسیار پایین‌تری نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی، وارد بازار شده و تحت پوشش بیمه‌های درمانی نیز قرار گرفته‌اند. اثربخشی این داروها کاملا قابل رقابت با نمونه خارجی است و به دلیل قیمت بسیار کمتری که دارند امکان درمان سرطان را در اقشار کم‌درآمد جامعه فراهم کرده‌اند. از سوی دیگر فناوری به کار رفته در تولید این داروها تا حد زیادی اثرات زیان‌بار شیمی‌درمانی را کاهش داده است و به عنوان نسل جدید داروهای ضد سرطان شناخته می‌شوند.
پاکلینب
پاکلی‌تاکسل، ترکیب ضدسرطان طبیعی است که از فرآیند تقسیم سلولی و رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند و از آن برای تولید نانودارو پاکلینب استفاده شده است. این دارو با نشانه‌گیری هدفمند بدون آسیب‌رسانی به سلول‌های سالم، سلول سرطانی را از بین می‌برد. در این دارو از آلبومین انسانی (نوعی پروتئین طبیعی) به عنوان حامل استفاده شده است تا دارو به صورت آزاد وارد جریان خون نشود. سلول‌های سرطانی به عنوان تغذیه از پروتئین آلبومین استفاده می‌کنند، بنابراین آلبومین، دارو را با خود وارد سلول سرطانی می‌کند و از طرف دیگر مانع ورود آن به سلول‌های عادی می‌شود.
این نانودارو در حال حاضر گواهینامه نانومقیاس و پروانه بهداشتی ساخت از سازمان غذا و دارو را دریافت کرده است و به‌عنوان دارو برای درمان سرطان سینه متاستاتیک، ریه و پانکراس در سراسر کشور قابل دسترس است. همچنین صادرات آن به کشورهای غرب آسیا در حال مذاکره است.
سینادوکسوزوم
این نانودارو علاوه بر درمان بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته سینه، پوست و تخمدان، به‌ویژه در بیمارانی که در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند، برای درمان بیماران مبتلا به ایدز نیز کاربرد دارد. دوکسوروبیسین هیدروکلراید موجود در این فرآورده توسط پوشش‌های کروی کوچک لیپوزومی احاطه شده است که کمک می‌کند این دارو از طریق جریان خون بیشتر به سمت بافت سرطانی هدایت شود. حامل لیپیدی، به علت مقدار کم تراوش، عوارض جانبی دوکسوروبیسین و به‌ویژه سمیت قلبی ایجاد شده که خطرناک‌ترین عارضه جانبی این داروست را کاهش می‌دهد.
شرکت تولید‌کننده این نانودارو اولین شرکت دارویی کشور است که موفق به تولید داروهای ضد سرطان نانویی تزریقی با استفاده عمده از دستگاه‌ها و تجهیزات ساخت ایران شده است. هر ویال این دارو در آمریکا ۷۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است. تولید داخلی این دارو ضمن جلوگیری از خروج ارز و ایجاد اشتغال، برای صنعت داروهای نانویی ارزش افزوده همراه داشته است.
از آنجا که قیمت تمام شده این دارو در کشور حدود نصف نمونه مشابه خارجی است و همچنین تحت پوشش بیمه‌های درمانی نیز قرار دارد، با قیمت بسیار پایین‌تری در دسترس بیماران مبتلا به سرطان قرار می‌گیرد. در حال حاضر حدود هفت سال است این دارو مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو و ستاد ویژه توسعه نانوفناوری دریافت کرده و تولید انبوه می‌شود. سینادوکسوزوم اکنون به کشورهای عربی نیز صادر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها