سناتورهای آمریکایی بعد از شنیدن گزارش جینا هاسپل، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی قانع شدند که بن‌سلمان به صورت مستقیم در قتل فجیع جمال خاشقجی دست داشته است‌. همین نتیجه آنها را بر آن داشت تا اظهارات تند و بی‌سابقه‌ای را در مورد یکی از متحدان سنتی آمریکا در منطقه عنوان کنند. برای مثال یکی از سناتورها به صراحت محمد بن‌سلمان را روانی توصیف کرد.
کد خبر: ۱۱۹۰۴۷۶

به گزارش ایسنا، نشست روز سه‌شنبه سناتورهای آمریکایی با رئیس سیا بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی بخصوص رسانه‌های آمریکایی داشت. زیرا بعد از توضیحات رئیس سیا اغلب سناتورها به این باور رسیدند که محمد بن‌سلمان،‌ ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی دست داشته و باید تدابیری فوری و جدی علیه این وضعیت اتخاذ شود. سناتور لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی بعد از جلسه سنا در جمع خبرنگاران متعهد شد پیش‌نویس طرحی را که در آن بر دست داشتن محمد بن‌سلمان به قتل خاشقجی تاکید می‌شود، مطرح کند. وی خاطرنشان کرد: محمد بن‌سلمان قدرتی نابودگر است و در عالی‌ترین سطح ممکن در قتل خاشقجی دست داشته و رویکردش درباره قتل بسیار دردناک است. نمی‌توانم او را شریکی قابل اعتماد برای آمریکا بدانم. به تصور من او یک روانی خطرناک است. باب کورکر دیگر سناتور جمهوریخواه نیز اظهار کرد، هیچ شکی ندارد که بن‌سلمان آمر قتل خاشقجی و ناظر بر آن بوده است.وی به خبرنگاران گفت، اگر بن‌سلمان در برابر هیات‌منصفه قرار بگیرد در عرض ۳۰ دقیقه محکوم می‌شود. ترامپ باید طی روزهای آینده بگوید آمریکا قتل را تایید نمی‌کند و الا کنگره وارد عمل خواهد شد. این در حالی است که منابع مطلع می‌گویند دولت آمریکا قصد دارد به مجلس نمایندگان کنگره در سایه قتل خاشقجی و بحران یمن، موضوع روابطش با عربستان را شرح دهد. به همین مناسبت قرار است 13 دسامبر دولت ترامپ نشستی با اعضای مجلس نمایندگان داشته باشد. جینا هاسپل نیز گفته است که قصد دارد مجلس نمایندگان آمریکا را در جریان اطلاعات سیا درباره قتل خاشقجی قرار دهد.
اظهارات تند سناتورهای آمریکایی علیه بن‌سلمان یک‌بار دیگر دولت دونالد ترامپ را که خود را متحد بی‌چون و چرای عربستان سعودی می‌داند دچار دردسر خواهد کرد. تحلیلگران می‌گویند ترامپ یک بار دیگر بر سر دو راهی انتخاب بن‌سلمان یا عربستان خواهد ماند و باید یکی را برگزیند. هرچند بعید به نظر می‌رسد اگر سناتورهای آمریکایی طرحی را علیه عربستان تصویب کنند دولت دونالد ترامپ آن را بپذیرد، اما این نکته نیز روشن است که قتل خاشقجی و دست داشتن مقامات رده بالای سعودی در این قتل به روابط تاریخی عربستان و آمریکا لطماتی جدی زده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها