چگونه صداوسیمامی‌تواند بدون قانون اداره شود؟

صحت‌سنجی ادعای علی مطهری درباره رسانه ملی

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس در اظهاراتی جدید، صداوسیما را مورد انتقاد قرار داده و مدعی بی‌قانون بودن این سازمان شده است. وی در این سخنان خود که در اجلاس مدیران و رؤسای مراکز و دفاتر استانی خبرگزاری ایرنا بیان شد درباره این ادعای خود گفته است: بعد از اصلاح قانون اساسی انتخاب رئیس سازمان با مقام معظم رهبری شد و بعد از آن قانون اصلاح نشده است، لذا مدت زیادی است صدا و سیما بدون قانون اداره می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۰۳۹۸


این صحبت‌های مطهری در حالی بیان شده که سازمان صداوسیما دارای پنج قانون اختصاصی است. این قوانین عبارتند از: قانون تشکیل سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران مصوب سال 50، قانون اداره سازمان صدا و سیما مصوب سال 59، قانون خط مشی کلی و اصول برنامه‌های صداوسیما مصوب سال 61، قانون اساسنامه صداوسیما مصوب سال62 و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص نحوه اجرای اصل 175 قانون اساسی در بخش نظارت که مصوب سال 70 است.
این پنج قانون در حالی فعالیت‌های صداوسیما را پوشش می‌دهند که غالب نهادها در کشور با یک قانون اختصاصی یعنی همان قانون اساسنامه خود اداره می‌شوند و صدا و سیما تنها دستگاهی است که این حجم از قوانین اختصاصی را داراست.
علاوه بر این قوانین اختصاصی هزاران قانون عام دیگر از جمله قوانین بودجه سنواتی، قوانین پنج ساله توسعه کشور، قانون محاسبات عمومی،قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، قانون حمایت از حقوق معلولان و... برای این سازمان تکالیف متعددی وضع می‌کند. اظهارات علی مطهری را از یک بعد دیگر هم می‌توان مورد نقد قرار داد و آن این‌که اصولا هیچ دستگاه و نهادی در کشور نمی‌تواند بدون قانون اداره شود.
اظهارات علی مطهری در حالی است که قانون خط مشی کلی و اصول برنامه‌های صدا و سیما در 65 ماده اصول و چارچوب برنامه‌های سازمان را ترسیم می‌نماید و قانون اساسنامه این سازمان شامل 30ماده بوده و صدا و سیما بر مبنای آنها اداره می‌شود. همچنین با عنایت به نظارت مضاعفی که اصل 175 قانون اساسی برای سازمان صدا و سیما پیش‌بینی کرده است مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص نحوه اجرای اصل 175 قانون اساسی در بخش نظارت بر این سازمان حاکم بوده و نظارت قوای سه‌گانه از این طریق بر سازمان اعمال می‌شود.
تورم قوانین
بنابراین بدون قانون اداره شدن صدا و سیما سخن درستی نیست چرا که با توجه به قوانین ذکر شده می‌توان گفت که در مقایسه با دستگاه‌های اجرایی کشور بیشترین حجم از قوانین اختصاصی در سازمان صدا و سیما وجود دارد. بر این اساس می‌توان ادعا کرد که این رسانه با تورم قانونی نیز روبه‌روست.
در عین حال نکته دیگر این است که قوانین صدا و سیما علی‌رغم این‌که بسیار کامل است در برخی موارد نیاز به مقداری به‌روزرسانی دارد، اما مطرح کردن این‌که صدا و سیما بدون قانون اداره می‌شود سخن اشتباهی است.
صدا و سیما بدون قانون نیست
در همین حال احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو شورای نظارت بر صدا وسیما گفت: قطعا این‌گونه نیست که صداوسیما قانون نداشته باشد.
این نماینده مجلس در واکنش به اظهارات علی مطهری مبنی بر این‌که صداو‌سیما قانون ندارد، اظهارداشت: صدا‌و‌سیما بدون قانون نیست و قانونی که مربوط به دهه ٦٠ است را دارد.
عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما تصریح کرد: اختیارات و سرپرستی‌هایی هم داشته است که این اختیارات و سرپرستی‌ها به رئیس سازمان تفویض شده است.
وی با رد اظهارات مطهری گفت: قطعا این اظهارات که صداوسیما قانون ندارد درست نیست.
صداوسیما با قانونی که از قبل بوده اداره می‌شود
غلامرضا کاتب، دیگر عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما هم گفت: صداوسیما بر اساس همان قوانینی که از قبل وجود داشته اداره می‌شود.
وی در واکنش به اظهارات علی مطهری تصریح کرد: قانون مربوط به شورای نظارت بر سازمان صداوسیما نیز در مجمع به تصویب رسیده است.
کاتب با تاکید بر این‌که در حال حاضر قانونی که صداوسیما براساس آن اداره شود وجود دارد، گفت: اما قانون مصوب مجلس برای صداوسیما هنوز به تصویب نرسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها