نیشابورِ ما؛ همان نیشابوری که فیروزه‌اش شهره آفاق است و عطار و خیامش زینت جمعیت شاعران و کوچه‌باغ‌هایش، جاری در سیال ذهن و قلم و قلب شفیعی‌کدکنی بزرگ، یکی از چهار شهر تاریخی جهان در کنار مرو، بلخ و هرات است، درحالی که آن سه به ثبت جهانی رسیده‌اند و نیشابور ما تنها در فهرست موقت یونسکو نشسته و همچنان در انتظار پرده از رخ کنار زدن و تابیدن بر جهانیان است.
کد خبر: ۱۱۸۸۷۴۵

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی معتقد است اگر همه همت و یاری کنند می‌توانیم این شهر را در کنار سه خواهر کهن دیگرش به ثبت جهانی برسانیم که اگر چنین شود، گردشگران خارجی زیادی به سوی این شهر سرازیر شده و اقتصاد شهر رونق می‌گیرد.
ابوالفضل مکرمی‌فر در گفت‌وگو با تسنیم افزوده شاخص‌هایی برای ثبت جهانی تعریف شده که نیشابور هر چهار شاخص مطرح شده را دارد؛ شاخص‌هایی چون میراث کشاورزی، مفاخر جهانی، صنایع‌دستی و روستاهای تاریخی که نیشابور در همه آنها سرآمد است.
عرصه تاریخی نیشابور با 3600 هکتار مساحت منحصربه‌فردترین عرصه تاریخی است و مدیر میراث خراسان رضوی تاکید کرده ارزش محوطه‌های تاریخی نیشابور بسیار زیاد است و حریم این عرصه تاریخی باید رعایت شود و ما شرمنده برخی درخواست‌ها هستیم، زیرا نمی‌توانیم الزامات میراث فرهنگی را رعایت نکنیم.
مکرمی‌فر این را هم گفته که اگر شرایط به ما اجازه دهد که کاوش‌های نیشابور را ادامه دهیم و معماری این شهر را از زیر خاک بیرون بیاوریم، گنجی را برای این شهر پیدا کرده‌ایم، زیرا هنوز دیوارهای معماری و پیاده‌روهای دوره سلجوقی شادیاخ زیر خاک است، حتی هنوز دیوار شهر کهن وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها