سنای آمریکا بن سلمان را مسؤول قتل خاشقجی شناخت

سنای آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای مبنی بر مسؤول شناختن محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در جریان قتل یک روزنامه‌نگار منتقد آل سعود نشان داد که کابوس خاشقجی به این زودی‌ها دست از سر مقامات سعودی بر نخواهد داشت. این قطعنامه روز پنجشنبه توسط باب کورکر، سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید.
کد خبر: ۱۱۸۸۳۷۵

در بخشی از این قطعنامه به «رفتارهای نگران‌کننده» حکومت سعودی در زمینه‌های مختلف از جمله جنگ یمن، حبس سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان، تضعیف وحدت شورای همکاری خلیج فارس، اخراج سفیر کانادا، سرکوب مخالفان و قتل خاشقچی اشاره شده است.
به گزارش ایرنا، تصویب این قطعنامه در حالی صورت گرفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تلویحا خواهان خاتمه یافتن جنجال‌ها بر سر ماجرای خاشقجی شده بود و با قطع حمایت از عربستان مخالفت کرده بود. وال استریت ژورنال نوشت، این قطعنامه سناتورها را در تقابل با دولت ترامپ قرار می‌دهد که عربستان را متحدی استراتژیک می‌داند و از سنا خواسته بود تا به قطعنامه‌های ضدسعودی رای منفی بدهند.
جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر 2018 بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. رژیم سعودی پس از 18 روز سکوت و تکذیب، سرانجام تحت فشار مجامع بین‌المللی تأیید کرد او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.
سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) در ارزیابی خود به این نتیجه رسیده که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را در داخل کنسولگری عربستان در استانبول صادر کرده است. این در حالی است که ترامپ نتیجه گیری گزارش سنا را نپذیرفته و از بن سلمان حمایت کرده است. این قطعنامه‌ها باید به تصویب مجلس نمایندگان و سپس به امضای ترامپ برسد. حتی در صورت تایید مجلس نمایندگان احتمالا ترامپ این قطعنامه را وتو خواهد کرد. با این وجود تعدادی از تحلیلگران معتقدند تصویب چنین قطعنامه‌ای حتی فقط در سنای آمریکا نیز ضربه بزرگی به هفت دهه مناسبات نزدیک آمریکا با سعودی‌ها خواهد زد.
این قطعنامه در حالی تصویب شد که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه گفت فایل‌های صوتی نشان می‌دهند که نزدیک‌ترین افراد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی دست دارند. وی گفت: «عامل این جنایت برای من شناخته شده است.
نامش را اعلام کنید.» اردوغان همچنین گفت: «نمی‌توانیم از موضوع قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول بگذریم. این مساله از تمامی ابعاد واضح است.»
به گزارش تسنیم، این در حالی است که خالد بن سلمان، برادر ولیعهد عربستان سعودی که سفیر کشورش در آمریکاست بار دیگر واشنگتن را در بحبوحه شدت گرفتن انتقادات از عملکردش در ماجرای ترور خاشقجی ترک کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها