همزمان با سفر مخفیانه رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل به امارات افشا شد

پیدا و پنهان رابطه امارات و رژیم صهیونیستی

دولت امارات عربی متحده به‌یمن دلارهای حاصل از فروش نفت بلندپروازی‌های زیادی را در سر می‌پروراند. محمد بن زاید، ولیعهد این کشور که گاهی از او به عنوان معلم و راهنمای محمد بن سلمان نیز یاد می‌شود، قصد دارد در منطقه و جهان نقشی بزرگ‌تر از خودش داشته باشد. همین وسوسه‌ها بود که امارات را شریک اصلی جنگ در یمن و کشتار هزاران زن و کودک کرد و از سوی دیگر، راه را برای روابط پنهان دولت امارات با رژیم صهیونیستی گشود. در این میان اسرائیل و امارات برای فرار از فشار افکار عمومی کوشیده‌اند ایران را خطری برای منطقه معرفی کنند.
کد خبر: ۱۱۸۷۶۸۱

چند روز پیش یک شبکه اسرائیلی فاش کرد گادی آیزنکوت،رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی ماه گذشته دو بار محرمانه به امارات رفته و با ولیعهد ابوظبی دیدار کرده است. به گزارش فارس، شبکه اسرائیلی مکان به نقل از مورت فریدمن رئیس کمیته امور عمومی آمریکا و رژیم صهیونیستی (آیپک) اعلام کرد آیزنکوت در نوامبر دو بار به صورت مخفیانه به امارات سفر و با بن‌زاید و تعدادی از افسران نظامی ارشد دیدار کرده است. فریدمن در ادامه افزود بر سر فروش اسلحه به ابوظبی توافق شد و قرار است افسران ارشد اماراتی به زودی به فلسطین اشغالی سفر کنند.
وی درباره تحرکات اخیر نتانیاهو به‌منظور عادی‌سازی روابط با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی نیز تصریح کرد ایستگاه سفر بعدی بنیامین نتانیاهو، منامه خواهد بود و عربستان سعودی چراغ سبز لازم به بحرین برای افتتاح نمایندگی رسمی رژیم صهیونیستی (در منامه) طی این سفر را داده است. فریدمن ادامه داد: عربستان سعودی امروز در تمام پرونده‌ها، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی متحد نزدیک اسرائیل است.
وی گفت، روابط میان رژیم صهیونیستی، مصر، مراکش و اردن دهه‌هاست که برقرار است. این روابط با برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز به‌صورت محرمانه وجود داشت، اما امروز روابط مذکور آشکارتر شده است؛ به نحوی که برخی از افراد خاندان‌های حاکم عربی به فلسطین اشغالی سفر می‌کنند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند این عادی‌سازی روابط بدون چراغ سبز عربستان سعودی امکان‌پذیر نبوده است. در همین راستا اوایل آبان ماه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان رفت و با سلطان قابوس بن سعید دیدار کرد. در همان زمان عکس‌هایی از حضور مری رگِو، وزیر ورزش رژیم صهیونیستی در امارات و عکس‌هایی از حضور چند وزرشکار اسرائیلی در فرودگاه دوحه نیز منتشر شد.
معاملات پنهان تسلیحاتی
در همین خصوص، روز شنبه شبکه الجزیره در گزارشی از برملا شدن خرید و فروش‌های تسلیحاتی بین اسرائیل و امارات پرده برداشت و در پایگاه اینترنتی خود نوشت: تلویزیون اسرائیل از یک دولت عرب خلیج‌فارس نام برد که چند سال پیش درخواست خرید چند هواپیمای بدون سرنشین مدل هرمز 450 ملقب به زیک داده بود، اما تل‌آویو به‌دلیل آن‌که این کشور عرب چند هواپیمای مشابه از چین خریده بود این درخواست را لغو کرد . وزارت دفاع اسرائیل در توضیح این تصمیم گفته بود در این باره اظهار نظری نمی‌کند . به گفته الجزیره هرچند منابع اسرائیلی نام این کشور عرب را نبرده‌اند، اما ناظران می‌گویند مقصود دولت امارات عربی متحده بوده است که سال 2017 چند فقره معاملات تسلیحاتی با اسرائیل به امضاء رساند که یکی از آنها خرید هواپیماهای بدون سرنشین بود. امارات پس از لغو این درخواست، هواپیماهای بدون سرنشین دیگری از چین خرید تا از آنها برای عملیات تهاجمی خود در یمن استفاده کند .
به گزارش الجزیره، این مساله یک بار دیگر عمق داد و ستدهای تسلیحاتی بین اسرائیل و امارات متحده را آشکار می‌سازد. این در حالی است که عربستان سعودی نیز موفق شده از اسرائیل دستگاه‌های جاسوسی مدل بیگاسوس 3 را از شرکت ان.اس.او خریداری کند. دولت عربستان به کمک همین دستگاه‌های شنود بود که موفق شد رد جمال خاشقجی را گرفته و مکالمات بین او و دوستش را در اختیار مقامات امنیتی قرار دهد. به گفته محمد بن عبدالعزیز دوست جمال خاشقجی، همین شنودها موجب شده بود تا بن سلمان طرح قتل فجیع جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول را به اجرا درآورد. گفته می‌شود عربستان بابت خرید این دستگاه‌ها بالغ بر 55 میلیون دلار پرداخته بود .
منابع خبری می‌گویند اسرائیل در سال 2017 بالغ بر 2/9 میلیارد دلار صادرات نظامی داشته است که در مقایسه با سال 2016 رشد 40درصدی را نشان می‌دهد. به همین خاطر اسرائیل خود را یکی از ده کشور صادرکننده صنایع نظامی و امنیتی در جهان می‌داند. شبکه الجزیره می‌گوید صادرات نظامی و امنیتی اسرائیل به دولت‌های آسیایی ازجمله هند و کشورهای اروپایی و نیز آفریقا و آمریکای شمالی و جنوبی است .
در این میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس معاملات امنیتی و نظامی گوناگونی با اسرائیل دارند که تاکنون مخفی مانده است. برخی از این معاملات در زمینه سلاح‌های پیشرفته، سیستم‌های راداری و پروژه‌های نظامی مشترک است. موسسه میتفیم اسرائیل با تایید درخواست امارات از اسرائیل برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین دلیل لغو این معامله را این می‌داند که تل‌آویو از یک‌سو می‌خواست رازهای تکنولوژیک این هواپیما افشا نشود و از سوی دیگر از واکنش منفی آمریکا نسبت به این موضوع بیم داشت. بنابراین به نظر می‌رسد مساله خرید هواپیماهای مشابه از چین صرفا بهانه‌ای برای لغو قراردادهای مذکور با امارات بوده است .

دلیل روی آوردن به صهیونیست‌ها

نشریه آمریکایی نیویورکر یک بار در گزارشی به ابعاد همکاری‌های امارات عربی متحده با رژیم صهیونیستی پرداخت و علت اصلی این رویکرد را دشمنی مشترک اسرائیل و امارات با ایران معرفی کرد. نیویورکر در این گزارش پیشینه‌ای از روابط خاص و شخصی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با پدر جارد کوشنر، داماد ترامپ فراهم کرده و نشان داده که این پیوندها باعث دسترسی‌های خاص این رژیم به تیم ترامپ در دوران پس از پیروزی در انتخابات و پس از آن شده است. از لحاظ سنتی، تماس با مقام‌های رژیم صهیونیستی موضوعی بود که خشم سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را همراه داشت، اما محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی دیدگاه متفاوتی در این باره داشت. او معتقد بود کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل، اکنون یک دشمن مشترک به نام ایران دارند که تهدید اصلی پیش روی هر دو طرف به‌شمار می‌آید. البته ناظران می‌گویند مساله ایران‌هراسی بهانه‌ای بیش نیست و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس صرفا برای حفظ حاکمیت خود به مردم خود و مردم فلسطین پشت کرده و با صهیونیست‌ها به صورت آشکار و نهان مراودات برقرار کرده‌اند.

رحیم محمدی

بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها