سیدسعیدرضا عاملی رنانی، دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی‌است؛ او کیست و حضورش در شورا چه پیامی به همراه دارد؟

از جان .اف .کندی تا شورای عالی انقلاب فرهنگی

البته یک گام دیگر مانده، اما اگر این گام نیز طی شود، شورای عالی انقلاب فرهنگی، قدم به مرحله تازه‌ای از حیات خود خواهد گذاشت؛ سه‌شنبه‌ای که گذشت در جلسه این شورا، رای‌گیری برای انتخاب دبیر جدید انجام شد و سعیدرضا عاملی با رای اعضا به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شد تا پس از تایید عضویتش در شورای عالی انقلاب فرهنگی به دست رهبر انقلاب، جایگزین مخبر دزفولی شود. انتخاب او به عنوان دبیر جدید، حاوی نکاتی است؛ نکاتی که می‌تواند ما را با رویکردهای احتمالی و جدید این شورا آشنا کند. اما چه نکاتی؟
کد خبر: ۱۱۸۵۹۷۸

دکترِ جهانگرد
ابتدا ببینیم سیدسعیدرضا عاملی رنانی کیست و از کجا به دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. او حالا که قرار است علاوه بر سمت‌های پیشین‌اش، دبیری این شورا را هم به‌عهده داشته باشد، 57سال پیش در کرج به دنیا آمد. اطلاع دقیقی نداریم دقیقا از کی، اما این را می‌دانیم که حداکثر نوجوان بوده که برای تحصیل به آمریکا رفته است. 16 ساله بوده که از دبیرستان جان اف کندی در آمریکا فارغ‌التحصیل شده؛ دبیرستانی به نام یکی از نامدارترین روسای جمهور تاریخ ایالات متحده. مدرک تحصیلی بعدی‌اش را که قرار بوده از دانشگاه ساکرامنتوی آمریکا بگیرد ناتمام گذاشته و به حوزه آمده تا ملبس شود و ماجرا را از مقدمات و سطح آغاز کرده و تا درس خارج هم پیش رفته است. او که به ایران آمده بوده سال 1368 همزمان با تحصیل در حوزه به دانشگاه تهران رفته و کارشناسی علوم اجتماعی با گرایش پژوهشگری گرفته. سال 73 اما دوباره به خارج از کشور رفته و این بار سر از دانشگاه دوبلین درآورده تا فوق‌لیسانس جامعه‌شناسی ارتباطات بگیرد، اما از آنجا که روحانی شده بود و به مباحث دینی علاقه‌مند، موضوع پایان‌نامه‌اش را طوری انتخاب کرده که هم ارتباطات و رسانه را در خود داشته باشد و هم دین را: «رابطه تلویزیون و باورها و آداب و رسوم دینی.»
این اما پایان ماجراجویی علمی آقای عاملی و جهانگردی‌اش برای تکمیل تحصیلات عالی نبود. سال 1375 برای او آغاز تحصیل دوره دکترای جامعه‌شناسی ارتباطات بود، اما این بار نه در دوبلین بلکه در انگلیس؛ دانشگاه رویال هالووی لندن. باز هم با پایان‌نامه‌ای متناسب با تخصص علمی و گرایش مذهبی‌اش: «جهانی‌شدن، آمریکایی‌شدن و هویت مسلمین بریتانیا».

یک کارنامه شلوغ
شاید پرطمطراق‌ترین عنوان اجرایی عاملی همینی باشد که سه روز از آن نمی‌گذرد، یعنی همین دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی، اما نگاهی کوتاه به سوابق اجرایی‌اش، نشان می‌دهد در سال‌های اخیر هیچ‌وقت سر آقای دکتر خلوت نبوده است. معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران، عضو کمیته تهیه و تدوین حسابداری تعهدی، عضو هیأت ممیزه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، رئیس کمیسیون تخصصی علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، رئیس مرکز پژوهشی سیاست‌های فضای مجازی، عضو شورای راهبری فناوری اطلاعات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عضو هیأت تحریریه نشریه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، عضو هیأت اجرایی دانشگاه تهران، عضو شورای سیاستگذاری و روابط عمومی و رسانه وزارت امور اقتصادی و دارایی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، رئیس دانشکده مطالعات جهان، عضو هیأت اجرایی جذب دانشگاه‌های استان تهران، عضو شورای راهبری فناوری اطلاعات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عضو کمیته برنامه علمی فضای مجازی و فناوری اطلاعات، عضو شورای علمی کمیسیون
فرهنگی -علمی شورای راهبردی روابط خارجی و عضو کمیته ملی اطلاعات برای همه و معاون پیشین برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات و معاون طرح و توسعه دانشگاه تهران.
اما سوابق علمی عاملی بسیار پر و پیمان‌تر است: استاد گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، عضو وابسته گروه مطالعات آمریکای دانشکده مطالعات جهان، رئیس انجمن علمی مطالعات جهان، رئیس مرکز پژوهشی سیاست‌های فضای مجازی، رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و رئیس کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضایی شدن جهان، عضویت در شورای پژوهشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، عضویت در شورای عالی نظارت بر توسعه شهر تهران، مطالعات جهان، موسس و رئیس موسسه مطالعات اسلامی لندن، عضو کمیته بین‌المللی مطالعات جهانی لندن، موسس و عضو هیات امنای کالج اسلامی مطالعات پیشرفته لندن و عضو پژوهشی گروه مطالعات آمریکایی و کانادایی دانشگاه بیرمنگام.
به اینها اضافه کنید انتشار 18 کتاب به زبان انگلیسی و 33 کتاب به زبان فارسی در قالب تالیف، تدوین و ترجمه و نوشتن و انتشار 16 مقاله در فصلنامه‌های معتبر بین‌المللی و 40 مقاله در فصلنامه‌های علمی و پژوهشی به زبان انگلیسی.

او از اینترنت آمد
علاوه بر این‌که سوابق علمی و اجرایی عاملی او را دبیری آشنا به ارتباطات نوین در حوزه رسانه نشان می‌دهد، عضویتش در شورای عالی فضای مجازی، گویای این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی که سیزده سال محمدرضا مخبر دزفولی را به‌عنوان دبیر می‌دید، حالا سمت دبیری چرخیده که با تازه‌ترین تحولات رسانه‌ای جهان کاملا آشناست؛ آیا او آمده تا در حوزه دفاع از مرزهای رسانه‌ای، شورا را به قابلیت و توانی تازه مجهز کند؟

عاملی با حکم رهبر انقلاب عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شد

رهبر معظم انقلاب در حکمی حجت‌الاسلام دکتر سیدسعیدرضا عاملی را به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها