سؤالی که در محافل سیاسی و خبری دنیا بسیار طرح می‌شود این است: آیا روسیه در انتخابات ایالات متحده آمریکا و انتخابات‌هایی که در اروپای غربی برگزار شده و همین‌طور پدیده جلیقه‌زرد‌ها در فرانسه، دخالت کرده و آن را تحت تاثیر قرار داده است؟
کد خبر: ۱۱۸۵۶۱۴

یافتن پاسخ این پرسش چندان کار ساده‌ای نیست؛ اما به‌طور کلی می‌توان گفت، نمی‌شود احتمال آن را نادیده انگاشت و با وجود انکار همیشگی مسکو، احتمال دخالت غیر مستقیم روسیه وجود دارد. اما به نظر می‌رسد پرسش مهمی که مغفول مانده این است: چرا برخی در جهان عرب تصور می‌کنند دخالت مسکو در صورت حتمیت آن، امر شگفت‌انگیز و چالش‌برانگیزی است؟
به دیگر سخن به نظر می‌رسد طرح این پرسش که آیا روسیه در امور انتخاباتی دیگر کشورها از جمله ایالات متحده دخالت کرده و در نتایج انتخابات تاثیرگذار بوده یا خیر، سؤال راهبردی نیست؛ بلکه پرسش اصلی این است: مگر احتمال دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر، مساله رایجی نبوده و نیست و در امور سیاسی به موضوعی طبیعی تبدیل نشده است؟
همگی ما به‌خوبی می‌دانیم رسانه‌های غربی در طول جنگ سرد از سال ۱۹۴۵ تا فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۰ جنگ رسانه‌ای سختی را علیه بلوک شرق به‌ویژه اتحاد جماهیر شوروی سابق مدیریت کرده و در نقطه مقابل، شوروی و همپیمانان شرقی‌اش هم علیه بلوک غرب جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای به راه انداختند.
هر دو جبهه می‌کوشیدند با هدایت افکار عمومی، بر جبهه دیگر تاثیر‌گذار بوده و اندیشه‌های خود را به جریان مقابل، سوق دهند و افکار عمومی را در اختیار گیرند و در پایان این نبرد پرهزینه، ایالات متحده آمریکا توانست با بهره‌گیری از قدرت نرم خود که در امور آموزشی، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها، سینما و صنعت فیلمسازی، فرهنگ و ادبیات متجلی شده بود، بلوک شرق را به شکست واداشته و شوروی سابق را به اضمحلال کشاند. با وجودی که شوروی سابق و هم پیمانانش کوشیدند با موج فرهنگی و جنگ رسانه‌ای آمریکا مقابله کنند، اما از قدرت پایین‌تری در این عرصه برخوردار بوده و نتوانستند در برابر آن ایستادگی کنند. به دیگر سخن، مهم‌ترین عاملی که به سقوط شوروی انجامید، دخالت غرب و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا بوده است. پس اکنون چرا باید تعجب کنیم روسیه در امور داخلی کشورهای غربی از جمله آمریکا دخالت کند؟
آنچه بیش از احتمال دخالت روسیه در امور داخلی کشورهای غربی باید مورد توجه قرار گیرد، اعتراف غرب و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا به توسعه و پیشرفت قابل‌ملاحظه روسیه در اموری همانند فناوری و رسانه است، اما نکته‌ای که حائز اهمیت بسیار است، این‌که روسیه چگونه توانست به این توان فناورانه دست یافته و این چنین فناوری غرب را پشت سر قرار دهد؟
تردیدی نیست ایالات متحده آمریکا در فناوری سایبری از توان بالایی برخوردار بوده و اینترنت، شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک و... توسط آمریکا ایجاد و به جامعه بشری عرضه شد.
از این رو فرض بر این است که از دیگر کشورها برتری محسوسی داشته باشد. اما چگونه است که آمریکا نتوانسته از حمله سایبری روسیه و دخالت این کشور در امور انتخاباتی خود (به فرض اثبات این ادعا) جلوگیری به عمل آورد؟ چرا آمریکا نتوانسته بر روند انتخابات روسیه تاثیری برجای گذارد؟
ایالات متحده آمریکا طی سال‌های گذشته همواره افتخار می‌کرد پیروز جنگ سرد بوده و با ابزارهای پیشرفته خود شوروی را با چالش مواجه کرده و به سقوط کشانده است؛ اما اکنون در برابر پیشرفت فناوری روسیه درمانده شده است و نمی‌تواند از تاثیرگذاری مسکو بر مهم‌ترین و سرنوشت‌ساز‌ترین رویداد داخلی‌اش یعنی انتخابات جلوگیری کند و دائم این کشور را به دخالت در امور انتخاباتی‌اش متهم می‌سازد.

دکتر محمدجواد گودینی
مترجم

منبع: الشروق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها