گفت‌وگو با آلاء خامه‌یار، مجری شبکه امید

حفظ کل قرآن در نوجوانی تا اجرا برای نوجوانان

آلاء خامه‌یار در یک خانواده مذهبی متولد شده، دوران کودکی را در یکی از خیابان‌های محله دولت گذرانده و به دلیل شغل پدرش چند سالی را در لبنان و کویت زندگی کرده است. خامه‌یار در 14 سالگی در مدت زمان یک سال توانست از مؤسسه قرآن‌پژوهان، آموزش اصولی قرآن را بیاموزد و حافظ کل قرآن شود. او فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه علامه طباطبایی است و در حال حاضر به عنوان مجری ثابت شبکه امید فعالیت می‌کند.
کد خبر: ۱۱۸۵۵۳۳

از کی کار در رسانه را آغاز کردید؟

فعالیت حرفه‌ای در رسانه را از سال 87 با گویندگی در رادیو قرآن آغاز کردم و بعد از دو سال فعالیت در آن رادیو، وارد شبکه تلویزیونی جام‌جم شدم. برنامه صبح ایمان و اخبار 114 ثانیه در رادیو قرآن، برنامه فرشته‌های آسمونی و برنامه‌هایی با موضوع مهدویت در شبکه جام‌جم، آیتم معرفی کتاب در برنامه همیشه خونه شبکه آموزش، برنامه‌های چاپارخانه، آسمونی، فوق‌العاده و قاب امید در شبکه امید و همچنین اجرای صحنه‌ای برنامه‌هایی است که تا به حال اجرا کرده‌ام.

کدامیک از برنامه‌ها و اجراهایتان را دوست دارید؟

قاعدتا همه اجراهایم را دوست دارم و هر‌کدام از آنها تجربه‌های جدید و قابل اتکایی برای من بوده، اما در میان همه آنها اجرا برای نوجوانان ظرافت‌ها، دشواری‌ها و البته شیرینی‌هایی دارد که آن را برایم جذاب می‌کند.

از نظر شما روراست بودن یک مجری چقدر مهم است؟

قاعدتا مخاطب باید صداقت را در تک‌تک واژگان و رفتارهای یک مجری یا گوینده احساس کند، به‌ویژه این‌که مخاطبان ما در شبکه امید قشر نوجوان است و طبیعتا جلب اعتماد آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حضور روی آنتن و شهرت چقدر برایتان اهمیت دارد؟

بالطبع حضور در رسانه ملی و دیده شدن از سوی مخاطبان فراوان این رسانه موضوع کم‌اهمیتی نیست، اما هدف من برای حضور در این عرصه فراتر از دیده شدن بوده است. آن نکته‌ای که من دنبالش بودم و هستم تاثیرگذاری است. احساس کردم برای مخاطب رسانه ملی به‌ویژه مخاطب نوجوان جالب توجه است که فردی هم حافظ قرآن باشد و هم بتواند با رعایت شؤونات دینی و اخلاقی به کار فرهنگی، هنری به ویژه در عرصه اجرا بپردازد. در حقیقت من در این راستا تلاش کردم، این‌که چقدر موفق بوده‌ام قضاوتش با مخاطبان است.

خیلی از نوجوانان علاقه‌مند به اجرا ممکن است این سوال برایشان پیش بیاید که باید از کجا شروع کنند. شما دوره خاصی گذرانده‌اید؟

دوره‌های مختلف فن بیان و همچنین دوره‌های گویندگی و اجرای دانشکده خبر را گذرانده‌ام. بنابراین نوجوانان هم باید از چنین کلاس‌هایی فعالیت خودشان را آغاز کنند که احتمالا در شهرهای محل زندگی‌شان این دوره‌ها برگزار می‌شود.

شما حافظ قرآن هستید، در این زمینه و همچنین در اجرا الگو و مشوقتان چه کسانی هستند؟

اول باید این را بگویم که خود قرآن برای آدم یک مشوق است به این معنا که قرآن هم علت است و هم معلول. در فرآیند حفظ قرآن هم برای من خود قرآن مهم‌ترین عامل و مشوق بود. بعد از قرآن هم طبیعتا نقش والدینم بسیار موثر بود و مرا بسیار تشویق و کمک می‌کردند و به این دلیل که مادرم بیشتر در منزل حضور داشتند ایشان نقش مهمی در حفظ قرآن من ایفا کردند. به طور کلی در زندگی شخصی مشوق و الگوی من پدر و مادرم بودند. البته حمایت‌ها و کمک‌های فکری همسرم نیز بسیار موثر بوده است؛ درباره الگوی زندگی حرفه‌ای هم تلاش کردم تا نکات مثبت و توانمندی‌های مجریان مختلف سازمان صداوسیما را که انصافا کم هم نیستند، فرابگیرم.

تا چه اندازه توصیه‌هایی که در برنامه‌ها به مخاطبان می‌کنید خودتان به آنها عمل کرده‌اید؟

پاسخ به این سوال نسبی است؛ به این معنا که در واقع همواره تلاش می‌کنم هر آن چیزی که روی آنتن به مخاطب می‌گویم در زندگی شخصی‌ام مورد توجه قرار دهم. البته این نکته را هم تاکید کنم که در بسیاری از مواقع این من بودم که از نظرات و پیام‌های مخاطبان شبکه آموخته‌ام.

هم‌اکنون به غیر از اجرا، چه فعالیت خاصی دارید؟

سعی کردم سخن گهربار زکات‌العلم نشره را سرلوحه فعالیت‌هایم قرار دهم. به همین دلیل در یکی از مراکز آموزش حفظ قرآن به عنوان مربی حفظ فعالیت مختصری دارم و تلاش می‌کنم از این طریق اندک آموزه‌های خودم را در مسیر حفظ قرآن در اختیار علاقه‌مندان و رهپویان این مسیر نورانی قرار دهم.

معصومه غلام‌پناه

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها