اعتراض عراقی‌ها به حضور نظامیان آمریکایی

هادی العامری، رهبر فراکسیون الفتح نزدیک به الحشدالشعبی و از مهم‌ترین فراکسیون حامی دولت عادل عبدالمهدی و قیس الخزعلی، دبیرکل گروه مقاومت عصائب اهل الحق، خواستار تبیین وضعیت و تعیین تکلیف حضور نظامیان آمریکا در خاک کشورشان شدند.
کد خبر: ۱۱۸۵۲۴۵

آنها که در همایشی به مناسبت هفتمین سالروز اخراج نیروهای آمریکایی از عراق در 31 دسامبر 2011 (10 دی‌ 90) سخنرانی می‌کردند، گفتند بایستی تعداد، اماکن و نوع نیروهای آمریکایی موجود در خاک عراق روشن شود. العامری در این مراسم تاکید کرد وجود نظامیان آمریکایی در حال حاضر در خاک عراق فاقد هرگونه توجیه قانونی است. الخزعلی نیز تاکید کرد برای تبیین وضعیت حضور نظامیان آمریکا در عراق، پارلمان باید تصمیم‌گیری کند، چرا که این مساله مغایر قانون اساسی عراق است. وی اضافه کرد هیچ کس در عراق از جمله دولت این کشور در حال حاضر نمی‌داند تعداد واقعی نیروهای آمریکایی و نوع این نیروها در خاک عراق چیست.
العامری در این مراسم افزود: همان‌طور که مردم، مرجعیت عالی دینی و جناح‌های سیاسی، دولت و پارلمان عراق در 2011 با حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی مخالفت کردند، اکنون نیز مخالف حضور این نیروها در اراضی شان هستند. وی اضافه کرد که مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق یک موضع ثابت و اصولی است و تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم حضور نیروهای بیگانه را در خاک کشورمان تحمل کنیم. الخزعلی نیز گفت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به پایگاه عین الاسد در استان الانبار عراق، اهداف واقعی حضور نظامیان آمریکایی را در اراضی عراق آشکار کرد. وی اضافه کرد که ترامپ به صراحت اعلام کرد که حضور نظامیان آمریکایی در عراق نه برای آموزش یا کمک به نیروهای مسلح عراق و در راستای منافع ملت عراق، بلکه برای اقدام نظامی علیه سوریه است. الخزعلی گفت: البته همه می‌دانند که این ظاهر امر است و اهداف سیاسی دیگری پشت سر آن قرار دارد. هدف آمریکای ترامپ از حضور نظامیانش در خاک عراق فقط برای سرقت نفت عراق و امنیت رژیم صهیونیستی است.
نیروهای اشغالگر آمریکایی با تصمیم پارلمان عراق در 31 دسامبر 2011 از خاک عراق اخراج شدند که در نوع خود اولین بار بود که نیروهای آمریکایی خاک یک کشور خارجی را ترک می‌کنند بدون این‌که در آن پایگاه نظامی دائمی ایجاد کنند. این نیروها بار دیگر در سال 2014 به بهانه سرکردگی ائتلاف مدعی مبارزه با داعش وارد عراق شدند. چند روز پیش دونالدترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد سربازان آمریکایی را از سوریه خارج خواهد کرد‌. در خبرهای بعدی معلوم شد ترامپ قصد دارد این نیروها را در خاک عراق مستقر کند. هم‌اکنون نیز بخشی از این نیروها به کردستان عراق منتقل شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها