مردم هر استان به چه برنامه‌ها و بازی‌های تلفن همراه علاقه‌مندند؟

سفر برای تهرانی‌ها امور مالی برای اصفهانی‌ها

دست هرکسی که نگاه کنی یک گوشی هوشمند است و دنیایی از نرم‌افزارها که یا روی آنها نصب شده یا با صرف اندکی زمان می‌توان روی آن نصب کرد. فروشگاه‌هایی نرم‌افزارهای اندرویدی را عرضه می‌کنند که بخشی رایگان و بخشی به صورت پولی در دسترس است. کافه بازار یکی از فروشگاه‌های نرم‌افزاری اندرویدی است که فعالیت می‌کند و نسبتا اعتماد بالایی از مخاطبان و کاربران را به خود جذب کرده است. در گزارشی که به تازگی از سوی این فروشگاه نرم‌افزارهای اندرویدی برای فصل پاییز منتشر شده، در بخشی از آن به بیشترین تمایل کاربران هر استان کشور به برنامه‌ها و بازی‌های تلفن همراه اشاره شده و نشان داده شده کدام استان‌ها بیشتر چه نرم‌افزارهایی دانلود می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۸۴۴۵۴

در این گزارش که 18 صفحه است و به صورت داده‌نما منتشر شده، بخش‌هایی نظیر این‌ آمده که کاربران با چه دستگاه‌هایی از کدام نشان تجاری تولیدکننده تلفن همراه هوشمند و چه مدل‌هایی از نرم‌افزارهای اندروید استفاده می‌کنند.

رشد 14 درصدی آشپزی
یکی از عددهای جالب در این گزارش مربوط به دسته «آشپزی و رستوران» است که 14 درصد است.در بخش دیگری از این گزارش یکی از موضوعات جالب توجه، ساعات اوج خرید نرم‌افزارها و بازی‌ها است. نرم‌افزارها در ساعت 10 صبح و بازی‌ها در ساعت 10 شب بیشترین میزان خرید را تشکیل می‌دهند. شاید باید نتیجه گرفت که کاربران ساعات پایانی شب را در جست‌وجوی سرگرم شدن هستند و به همین دلیل به فروشگاه‌های اینترنتی مانند کافه‌بازار رجوع می‌کنند.

بیش از 5 میلیون نصب برای پیام‌رسان‌ها
میانگین 20 برنامه پرنصب در هر دسته طبق این گزارش بیش از 800 هزار مرتبه است که بیشترین نصب فعال برای پیام‌رسان‌هاست که بیش از پنج میلیون و 134 هزار نصب آنها را در صدر جدول پرطرفدارترین برنامه‌ها قرار داده است.
براساس تحلیل رفتار کاربران بازار، بیشترین تمایل به برنامه‌های دسته عکاسی در استان گیلان و دسته موسیقی و صدا در استان خراسان شمالی بوده است. طبق این گزارش دسته برنامه‌های آب و هوا بیشترین طرفدار را در استان گلستان دارد و برنامه‌های مربوط به سبک زندگی بیش از همه مورد توجه اهالی خراسان جنوبی و برنامه‌های مربوط به کسب و کار مورد توجه یزدی‌ها قرار گرفته است. همچنین نکته جالب در این گزارش تمایل اصفهانی‌ها به دسته پیام‌رسان‌ها و امور مالی و سیستان و بلوچستانی‌ها به نرم‌افزارهای دسته ویدئو و رسانه است. در تهران بیشترین برنامه‌های مورد استفاده در دسته‌های رفت و آمد و خرید است که نشان می‌هد دغدغه‌های کاربران تهرانی روی چه موضوعاتی متمرکز می‌شود. خبرها و نشریات و سیر و سفر بیشترین کاربرد را در میان اهالی بوشهر دارد و کردستان مقام اول در استفاده از برنامه‌های دسته‌ آموزش، کتاب‌ها و مراجع و کاربردی را دارد. همچنین استان فارسی‌ها به دسته برنامه‌های سرگرمی بیش از دیگر استان‌ها توجه نشان دادند که این نیز در نوع خود جالب است.

یزدی‌ها و بازی‌های سبک معمایی
در ادامه این گزارش در بخشی که به میزان تمایل کاربران در استان‌ها برای نصب بازی‌ها اشاره شده می‌بینم یزدی‌ها به بازی‌های به سبک معمایی، اکشن و امتیازی بیشترین علاقه را دارند و دسته کلمات و دانستنی‌ها بیش از همه مورد توجه اهالی مازندران است. هموطنان سیستان و بلوچستانی به بازی‌های استراتژی، رانندگی و شبیه‌سازی علاقه‌مندند و دسته بازی‌های خانوادگی و ماجراجویی بیشترین طرفدار را میان اهالی خراسان رضوی دارد. همچنین در بخشی از این گزارش، کافه‌بازار مهم‌ترین دلایل عدم پذیرش برنامه‌ها و بازی‌ها و هفت علت پرتکرار در برنامه‌ها در فصل پاییز را نیز شرح داده است. رابط کاربری نامناسب و محتوای کم‌ارزش یا تکراری به ترتیب با ۲۷، ۱۶ و ۱۴ درصد، بیشترین دلایل رد برنامه‌ها در فصل پاییز بوده‌اند. برنامه‌هایی که به دلیل موارد نقض امنیت و حریم شخصی کاربران رد شده‌اند ۱۰ درصد و برنامه‌هایی که به دلیل نقض مالکیت فکری اجازه انتشار نیافته‌اند ۷ درصد بوده‌است. همچنین سایر موارد نقض قوانین سبب رد ۱۰ درصد دیگر از برنامه‌های توسعه‌دهندگان شده‌اند. براســاس این گزارش تحلیلی، ۷ درصد برنامه‌های ارسال شده برای کافه‌بازار به دلیل تلاش برای ایجاد جذابیت کاذب برای نصب برنامه‌ها رد شده‌اند.
مرور این گزارش برای آنهایی که می‌خواهند دست به تولید نرم‌افزار بزنند یا دنبال یافتن سلیقه‌های کاربران به تفکیک جغرافیا و علاقه‌مندی‌های بومی آنها هستند، گزارش متفاوتی است که می‌تواند به عنوان یک محور برای بررسی قرار گیرد. در این گزارش میزان تبدیل شدن کاربران به خریداران نیز ذکر شده که نشان می‌دهد در صورتی که بتوان رضایت کاربر را جلب کرد او حاضر است برای تصاحب یک نرم‌افزار و استفاده از آن روی دستگاه هوشمندش برای آن پول پرداخت کند.

یونس فردوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها