گفت‌وگوی جام‌جم با شاهدان سقوط هواپیمای باربری در زیبادشت

پایان بویینگ 707وفادار

ساعت 8 و 30 دقیقه صبح دیروز صدای زوزه هواپیما و پس از آن انفجار، سکوت شهرک زیبادشت را شکست. اهالی هراسان از خانه‌های خود بیرون آمدند. از داخل یکی از ویلاهای منطقه دود و آتش زبانه می‌کشید. آنها ابتدا تصور کردند، گاز ترکیده است. سریع با اورژانس و آتش‌نشانی تماس گرفتند. وقتی خود را به محل حادثه رساندند با صحنه عجیبی روبه‌رو شدند. هواپیمایی در داخل ویلایی در حال سوختن بود. مردی مصدوم هم کنار هواپیما بود که با حضورامدادگران اورژانس به بیمارستان منتقل شد. چرخساز، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان البرز دیروز به جام‌جم گفت: این حادثه ساعت 8 و 30 دقیقه صبح به هلال‌احمر گزارش شد که بلافاصله هشت تیم همراه بالگرد در محل حاضر شدند و در بررسی‌های اولیه مشخص شد این هواپیما باربری بوده و 16 سرنشین داشته که یک نفر از آنها قبل از برخورد آخر و انفجار، خود را از هواپیما به بیرون پرت کرده و زنده مانده است. امدادگران عملیات رهاسازی اجساد را آغاز کرده و 15 جسد را از داخل هواپیما خارج کردند. وی درباره ادعای اهالی درخصوص ناپدید شدن پسربچه‌ای در این سانحه اظهار کرد: در زمان برخورد هواپیما با خانه مسکونی هیچ فردی آنجا حضور نداشت و گزارشی از مصدومیت و ناپدید شدن افراد در منطقه به امدادگران اعلام نشد. امدادگران ساعت 13 و 30 دقیقه به عملیات خود پایان دادند. امیر سرتیپ دوم تقی خانی، سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در تشریح این سانحه گفت: صبح دوشنبه یک فروند هواپیمای باربری بوئینگ 707 نیروی هوایی ارتش که دارای محموله گوشت برای اجرای طرح مردم‌یاری و در راستای کمک به اقتصاد کشور از مبدا بیشکک پایتخت کشور قرقیزستان عازم کشورمان بود، دچار حادثه شد و اقدام به فرود اضطراری در فرودگاه فتح استان البرز کرد که هنگام فرود از باند خارج و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند دچار آتش سوزی شد. در این حادثه 13 نفر از کارکنان این نیرو به فیض شهادت نائل آمدند و مهندس پرواز این پرواز مجروح و به یکی از بیمارستان های استان البرز منتقل و بستری شده است. در حادثه دیروز امیر سرتیپ دوم غفور قجاوند فرمانده سابق تیپ پشتیبانی شهید لشکری، سرهنگ جواد سلیمانی، سرهنگ محمد باقر ندری، سرهنگ محمد عبدلی، سرهنگ دوم عزیز علیزاده، داود ذوالفقاری، علی افروغ، محمد رضا طاهری، مصطفی محمودی، سعید قاسمی، جواد مرادی، حمید رضا لطفیان و فریدون شیخی، (شاکر آجرلو و مریم زارعی نژاد از شهدای غیر نظامی) به شهادت رسیدند و سرهنگ فرشاد مهدوی قلعه مجروح شده است. براساس اعلام فرودگاه ماناس در قرقیزستان، هواپیمای بوئینگ707 ساعت 23 و 10 دقیقه یکشنبه وارد فرودگاه ماناس شده و ساعت 7 و 16 دقیقه صبح دوشنبه بیشکک را به مقصد تهران ترک کرده بود. این هواپیما حامل 30 تن گوشت تولید قرقیزستان بود که بعد از حدود 90 دقیقه در فرودگاه فتح دچار سانحه شد و پس از خروج از باند آتش گرفت.
کد خبر: ۱۱۸۴۴۲۷

روایت شاهدان از سقوط هواپیمای مرگ

یکی از شاهدان سقوط مرگبار هواپیمای باری به جام‌جم گفت: حدود ساعت هشت و نیم صبح بودکه صدای زوزه هواپیما را شنیدم. زمانی که برای بررسی رد صدا به خیابان آمدم، دیدم هواپیمایی در ارتفاع پایین در حال پرواز است، چند ثانیه بعد صدای انفجاری آمد.پس از وقوع حادثه ازدحام جمعیت در منطقه باعث شدحضورنیروهای امدادی به محل با مشکلاتی رو‌به‌رو شود.
وی افزود: همان موقع بود که متوجه شدم هواپیما قبل از این حادثه به خانه ویلایی که ساکنان آن در آنجا نبودند برخورد کرده است. بخشی از این ویلا را دود و آتش فرا گرفته بود. من و چند نفری از افراد بومی خودمان را به محل سقوط هواپیما رساندیم، هواپیما در حال سوختن بود و از بدنه آن آتش زبانه می‌کشید. مردی را دیدیم که سرو صورتش زخمی شده و لباس خلبانی به تن داشت. هواپیما دو تکه شده بود.او قبل از انفجار از هواپیما بیرون پریده بود. مردم با دیدن این صحنه با گوشی‌های تلفن همراهی که به دست داشتند، به فیلمبرداری از آن مرد خلبان و صحنه سقوط هواپیما پرداختند که ماموران گوشی ها را گرفتند.
مرد جوان ادامه داد: برخی هم آمده بودندکه به سرنشینان هواپیمایی کمک کنند. ماموران، اورژانس و آتش‌نشانان در محل حاضر شدند. دیگر اجازه کمک به افراد بومی را ندادند.
یکی دیگر از اهالی به جام‌جم گفت: بعد از اطلاع از سقوط این هواپیما به گمان این‌که هواپیما ممکن است مسافربری بوده و افراد زیادی سرنشین آن باشند، همراه چند نفر از اهالی سراسیمه به سمت محل سقوط هواپیما رفتیم. هواپیما آتش گرفته و شعله‌های آتش و دود زبانه می‌کشید. می‌خواستیم کمک کنیم امامی‌ترسیدیم هواپیما یکباره منفجر شود. به همین خاطر سمت خانه‌های نزدیک محل حادثه رفتیم. با زدن درخانه‌ها افرادی که در آنجا حضور داشتند را مجبور به ترک خانه‌هایشان کردیم . به کمک آتش‌نشان‌ها شعله‌های آتش را خاموش کردیم و از خسارت بیشتر جلوگیری شد.
دیروز اعلام شد خلبان پرواز، پیش از این در سانحه‌ای مشابه در فرودگاه مهرآباد توانسته بود هواپیما را پس از خروج از باند متوقف و از وقوع یک فاجعه جلوگیری کند.

برخورد با خانه متخصص قلب
نادر روشنی، دهیار روستای فرخ‌آباد زیبادشت به جام‌جم گفت: ساعت هشت و نیم صبح اهالی از طریق تماس تلفنی به من خبر دادند هواپیمایی در این روستا سقوط کرده است. آتش‌نشانان روستا برای امدادرسانی آنجا حاضر شدند. چند خانه خسارت دیده‌اند وفقط خانه ویلایی متعلق به دکتر ذبیحی که متخصص قلب است و در تهران زندگی می‌کند، در جریان حادثه سقوط هواپیما تخریب شده است.

فرشته‌ آسمان
30 سال از پایان جنگ گذشته است. بویینگ-707 نیروی هوایی ارتش که از پایگاه یکم ترابری مهرآباد برای پروازی غیرنظامی عازم قرقیزستان شده بود، هنگام بازگشت می‌رود که دقایق آخر پرواز را طی کرده و روی باند فرودگاه پیام آرام گیرد. اوضاع اقتصادی کشور نابسامان است. در چنین وضعیتی غیرطبیعی هم نیست که ترابری 40‌ساله نیروی هوایی برای پرواز انتقال ارزاق عمومی به کشور انتخاب شود. خدمت به مردم چه در روزهای جنگ و چه در روزهای صلح از ویژگی‌های این مردان است. خلبان پرواز بارها و بارها از پس ماموریت‌های مهم نظامی و غیرنظامی در داخل و خارج از کشور بر آمده و در سال‌های اخیر هم پروازهای متعددی به مناطق جنگی سوریه و عراق داشته است. با این حال قرار نبود پایان خوشی برای 707 رقم بخورد. علت سانحه هر چه که باشد، از دست رفتن جمعی از هموطنان و کادر پروازی که کوله‌باری از تجربه و مهارت را به دوش می‌کشیدند چیزی نیست که به این راحتی جبران شود. هرچند کم شدن یک فروند هواپیما از لیست ناوگان نیروی هوایی آن هم در وضعیت فعلی تحریم زیان کوچکی نیست. هواپیمایی که در ایام جنگ هم خدمت زیادی به ایرانیان کرد. خلبانان جنگنده‌های محافظ آسمان کشور شاید هیچ وقت طنین آرامش‎‌بخش خلبان‌های تانکر را از یاد نبردند که وقتی خسته و با باک‌های خالی، زیر شکم پمپ‌بنزین هوایی می‌رسیدند، تمام نگرانی و اضطراب‌شان به یکباره فرو می‌نشست. 707ها در سال‌های بعد از جنگ هم با تغییرات متعدد در خدمت میلیون‌ها ایرانی بودند. حالا یکی‌شان بعد از 4 دهه خدمت دیروز برای همیشه در انتهای باند پادگان فتح کرج آرام گرفت.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور:
هواپیمایی که امروز صبح (دوشنبه) در حال انتقال گوشت بود برای تامین نیازهای شما بود. همه این کارها برای خدمت به شماست. ما در حال وارد کردن دام زنده و گوشت به کشور هستیم که این هواپیما که گوشت وارد می‌کند، دچار سانحه شد.

فرج‌ا... افشار، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح:
گروه کارشناسی به محل سانحه اعزام شدند تا موضوع را بررسی کنند. پرونده در شعبه دوم بازپرسی دادسرای نظامی استان البرز در حال رسیدگی است.

مجید موسوی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی
استان البرز:
هماهنگی‌های لازم انجام شد تا لاشه‌های گوشت که قابل مصرف نیستند، امحا شود. این محموله از مبدا محل سقوط تا محل امحا توسط کارشناسان مشایعت می‌شود.

مسؤولان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس:
هواپیما به سمت فرودگاه پیام در حرکت بوده که خلبان به اشتباه در فرودگاه فتح کرج فرود آمده است. خلبان زمان ورود به باند نتوانسته هواپیما را کنترل کند و از انتهای باند خارج شده است.

محمدجواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی:
اطلاعات اولیه حاکی است که تنها دلیل این حادثه خطای مهندس پرواز و خلبان ارزیابی شده است. هواپیما هیچ‌گونه نقص فنی نداشته است.

حسن جهانشاهلو، دادستان فردیس در گفت‌وگو با مهر:
نزدیکی باند فرود فرودگاه فتح به باند فرودگاه پیام موجب اشتباه خلبان شده و وقتی متوجه اشتباه شده تلاش او برای بلند کردن هواپیما بی‌نتیجه بوده و به دیواره‌های شهرک مسکونی برخورد می‌کند. این صرفا گمان من است.

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور:
سازمان هواپیمایی منتظر دریافت اطلاعات اولیه تیم بررسی سانحه هواپیماست و بعد از آن می‌توان درباره ابعاد این سانحه اظهار نظر کرد.

خانواده شهدا در محل سانحه
خانواده قربانیان حادثه سقوط هواپیما ظهر دوشنبه در محل حادثه در کرج حضور یافتند تا بعد از انجام تشریفات قانونی پیکر عزیزان خود را برای خاکسپاری تحویل بگیرند. آنها همچنین از مسؤولان مربوط خواستار روشن شدن علت اصلی سقوط هواپیما شدند. با حضور تیم قضایی در محل از آنها خواسته شد برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی مراجعه کنند

پدرزن کاوه رضایی در میان شهدا
در میان اسامی شهدای سقوط هواپیما نام فریدون شیخی، سرمهماندار هواپیما و پدر فرنوش شیخی، بازیکن سابق تیم ملی والیبال بانوان هم دیده می‌شود. فرنوش شیخی، همسر کاوه رضایی بازیکن سابق استقلال و فعلی کلوب بروژ بلژیک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها