حضور نیروهای آمریکایی در عراق به یک معضل بزرگ برای این کشور تبدیل شده است. یکی از پیامدهای این حضور سفر غیرمنتظره و برنامه‌ریزی نشده دونالد ترامپ بود که با نقض حاکمیت عراق به صورت سرزده وارد این کشور شد و در یکی از پایگاه‌های آمریکایی با سربازانش به گفت‌وگو نشست. مساله خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و انتقال آنها به عراق نیز به معضل جدیدی برای این کشور تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۱۸۴۳۱۳

همه این مسائل موجب شده تا روز به روز صدای عراقی‌ها مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی بلند و بلندتر شود. طی روزهای گذشته گروه‌های محور مقاومت در عراق حتی تهدید کردند که ممکن است از راه‌های غیردیپلماتیک مجبور شوند آمریکایی‌ها را مجبور به ترک عراق کنند.
به گزارش ایسنا، ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشد شعبی عراق تاکید کرد، نیروهای آمریکایی حتی اگر از راه دیپلماتیک هم نروند باید خاک کشور را ترک کنند. واشنگتن می‌خواهد بحران‌های منطقه را مدیریت کند، در حالی که خودش از تروریسم حمایت می‌کند.
وی با بیان این‌که ادعای آمریکا درباره خروج از سوریه و انتقال نیروها به عراق بازی قدیمی است، تاکید کرد، اظهارات اخیر ایالات متحده بیانگر شکست و عجز اوست و نمی‌توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد و کردهای سوریه این مساله را به چشم دیدند. المهندس ادامه داد: سازمان‌های امنیتی و نظامی آمریکا تلاش می‌کنند بازی را در منطقه مدیریت کنند و ما باید هوشیار باشیم. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از هزینه کردن‌های چند تریلیون دلاری در خاورمیانه دم می‌زند، در حالی که نتوانست در امنیت به بغداد سفر کند.
وی معتقد است، آینده از آن ملت مقاوم است و آینده ایالات متحده در خاورمیانه به آینده ملت‌ها بستگی دارد.
از سوی دیگر، قاسم مصلح، فرمانده عملیات الانبار در حشد شعبی گفت، نیروهای آمریکایی باید از عراق خارج شوند. وی ابراز امیدواری کرد، حکم دولتی در عراق علیه اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا صادر شود.
گردان‌های «حزب‌ا...» و جنبش «عصائب اهل الحق» عراق نیز با صدور بیانیه‌های شدیداللحنی تأکید کردند اگر دیپلماسی پاسخ ندهد، مقاومت عراق برای مقابله قاطعانه با اشغالگران آمریکایی ماشه پیروزی را روی آنها می‌چکاند. به گزارش شبکه سومریه‌نیوز، این دو گروه مقاومت عراق اعلام کردند تحرکات جدید نیروهای آمریکایی در این کشور را به دقت
رصد می‌کنند. به گفته این گروه‌ها گشت‌زنی معاون فرماندهی عملیات ارتش آمریکا در خیابان‌های بغداد نقض آشکار حاکمیت ملی عراق بوده و توهینی وقیحانه به مردم این کشور به‌شمار می‌رود.
در حال حاضر اتخاذ یک موضع قاطعانه در قبال اتفاق اخیر و همچنین تحرکات جدید آمریکایی‌ها در عراق را به دستگاه دیپلماسی، نخست‌وزیر و پارلمان عراق واگذار می‌کنیم اما در صورتی که دیپلماسی نتیجه ندهد، مقاومت عراق برای مقابله با اشغالگری‌های مستقیم و غیرمستقیم آمریکایی‌ها در این کشور آماده است تا ماشه پیروزی را روی آنها بچکاند.
شیخ اکرم الکعبی دبیر کل مقاومت اسلامی نجباء نیز در جریان گفت‌وگویی با اشاره به وضعیت فعلی جنگ در یمن اظهار کرد: اگر آمریکا نیروهای عراقی (چه الحشد الشعبی باشد، چه غیر آن) را هدف قرار دهد، بدون تعارف جوابی «کوبنده» خواهیم داد. پاسخ ما فقط حمله موشکی آن‌گونه که خیال می‌کنند نخواهد بود، بلکه بسیار به آنان نزدیک خواهیم شد و پاسخی «بهت‌آور» و مناسب خواهیم داد و خدا یاری‌گر ما است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها