راهکارهایی برای افزایش صادرات کرمان

مسؤولان حوزه اقتصادی و بازرگانی کرمان ضمن ابراز نگرانی از روند کاهشی صادرات اقلامی چون پسته، کاشی، سرامیک، خرما و مس این استان معتقدند، نبود تشکل صادراتی و رقابت صادرکنندگان، نبود شرکت‌های مدیریت صادراتی و کنسرسیوم‌های صادراتی از ضعف‌های اصلی صادرات بخش خصوصی کرمان است که برای حل این مشکلات مسؤولان دولتی باید از این بخش حمایت کنند.‌
کد خبر: ۱۱۸۴۲۶۴

درهمین زمینه سید مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان این‌که در صادرات استان کرمان کمتر به محصولات تکنولوژیک و دانش بنیان (که باتوجه به شرایط اقلیمی کرمان باید روی آنها تمرکز کرد) پرداخته شده، می‌گوید: اتاق بازرگانی کرمان در راستای افزایش کمی و کیفی صادرات، فعالیت‌هایی را در دستور کار دارد.

رئیس سازمان صمت شمال استان کرمان نیز ایجاد کنسرسیوم‌ها و شرکت‌های مدیریت صادرات را در امر توسعه صادرات الزامی دانسته و می‌گوید: از مجموع ۴۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور، 2/2 میلیارد دلار مربوط به استان کرمان است که امسال و با دقت در آمار میزان صادرات از ابتدای امسال تا پایان آذرماه که رقم 244 هزارتن را نشان می‌دهد، شاهد کاهش شدید معاملات ارزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.
به گفته وی، برخی قوانین و آیین‌نامه‌های ملی به لحاظ آمایش سرزمینی در استان کرمان قابلیت اجرایی ندارند و صادرات را دچار چالش می‌کنند. چالش دیگر حوزه صادرات، مراودات پولی است و باید زیرساخت‌ها ایجاد شود تا مراودات صورت بگیرد که با ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه امیدواریم بسیاری از مسائلی که درخصوص نقل و انتقالات پولی و کالای صادرکنندگان وجود دارد، رفع شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها