معاون آموزشی وزارت علوم در گفت‌وگو با جام‌جم به درخواست غیرمعمول رئیس یکی از دانشکده‌های علم و صنعت از مدیر انتشارات کمک آموزشی گاج واکنش نشان داد:

خشم وزارت از بده بستان «گاج» با «علم‌وصنعت»

یک هفته‌ای مشق شب شهر را به هم ریخت و حالا ظاهرا نوبت شخص مدیر گروه آموزشی جوکار شده که سکاندار کشتی پرتشویش روی آب‌های متلاطم آموزش در ایران باشد؛ هفته گذشته داغ‌شدن حذف مشق شب دانش‌آموزان و اعتراض ناشران کتاب‌های کمک‌آموزشی به صدر اخبار رسانه‌ها رسید تا آنجا که حتی یکی از روزنامه‌ها عباس کیارستمی را روی جلد برد و فیلمی از او به همین نام یعنی «مشق شب» و تاخت‌ و تاز آقای کارگردان به تکالیف خانگی بچه‌ها را یادآوری کرد و حالا ابوالفضل جوکار، مدیر یک گروه انتشاراتی بزرگ که بازار کتاب‌های کمک‌آموزشی را در قبضه دارد به خبرگزاری مهر رفته و پای گفت‌وگوی مبسوطی نشسته اما احتمالا نمی‌دانسته بخش‌هایی از حرف‌های معمولش می‌تواند بسیار قابل بررسی و در عین حال شگفت‌انگیز باشد. اجازه بدهید عجالتا بگوییم بخش‌هایی از این‌ حرف‌ها بسیار هولناک است و می‌رود تا به عنوان اعترافی تلخ در کتاب تاریخ آموزش در ایران جا خوش کند. اما او مگر چه گفته؟
کد خبر: ۱۱۸۲۲۸۷

موسسه‌اش بیش از 5000 کارمند دارد و یکی از مشهورترین موسسات تولید کتاب‌های کمک‌آموزشی است و به‌جرات می‌توان گفت بخش زیادی از بازار این دست آثار در قبضه قدرت او و گروه آموزشی‌اش گاج است. نام او اما این روزها بیشتر بر سر نزاعش با وزیر آموزش و پرورش بر سر زبان‌هاست. نزاعی که با ماجرای موسوم به مشق شب شروع شد و این روزها با توییت‌ها و نامه‌نگاری‌های سید‌احمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش ادامه یافته است.
حالا اما ابوالفضل جوکار در گفت‌وگویش با مهر چه گفته که تعجب ما را برانگیخته؟ به دو بخش از حرف‌های او توجه کنید:
در سال‌های گذشته همیشه این‌طور بوده که ما آقای وزرای آموزش و پرورش [و] معاونانشان را می‌دیدیم و جلسات بحث و هم‌اندیشی داشتیم حتی سیاست‌های آموزش‌وپرورش را به ما می‌گفتند و در واقع تاکید می‌شد که این‌طور عمل کنید یا انجام این کارها از دید ما مناسب نیست، انتشار کتاب‌ها مناسب نیست و انتشار این کتاب‌ها مناسب است. دستورالعمل‌های جشنواره رشد را با هم بررسی می‌کردیم و به ما تاکید می‌شد ایده‌شان این است که شما مطابق دستورالعمل‌های جشنواره رشد حرکت کنید. حتی با دوستان در وزارت ارشاد هم چنین جلساتی برقرار بوده است.
موقع انتخاب رشته مرداد و شهریور که می‌شود دانشکده‌های دانشگاه‌ها به ما نامه می‌زنند که این ظرفیت خالی است لطفا موقع انتخاب رشته به بچه‌ها بگویید این رشته را پر کنند. مثلا دانشگاه علم و صنعت رشته‌ای دارد می‌گوید لطفا به دانش‌آموزانتان که انتخاب رشته می‌کنند بگویید این را انتخاب کنید.
نکته: این دو ادعا که اولی مبتنی بر هماهنگی با آموزش و پرورش برای انتشار کتاب‌هایی که بازار آنها تضمین شود و دومی مبنی بر این‌که برخی دانشگاه‌ها از ظرفیت گاج بهره می‌برند تا ظرفیت ثبت‌نام در رشته‌های موجودشان را بالاتر ببرند، در عین حال اعتراف‌های عجیبی هم هست؛ به‌ویژه اعتراف دوم.
یک روز پس از انتشار بخش اول گفت‌وگوی جوکار با مهر، این خبرگزاری تصویر نامه‌ای را هم منتشر کرد که طی آن سیدسعید فاضل، رئیس دانشکده مهندسی راه‌آهن که یکی از دانشکده‌های دانشگاه علوم و صنعت است خطاب به ابوالفضل جوکار نوشته: «با توجه به نقش کلیدی مشاوران در انتخاب رشته دانش‌آموزان کنکوری، درخواست می‌شود جهت آشنایی با توانمندی‌های ملی و بین‌المللی دانشکده در روز چهارشنبه 10 مردادماه از ساعت 11 الی 14 به صرف ناهار در دانشکده مهندسی راه‌آهن حضور به هم رسانید». این تصویر، مدرک ادعایی است که جوکار مطرح کرده است. این در حالی است که فاضل به جام‌جم می‌گوید چون رشته‌های دانشکده متبوعش ناشناس هستند فقط خواسته جوکار در معرفی رشته به دانش‌آموزان کمکش کند.
فاضل می‌گوید این‌طور نبوده که ما جوکار را دعوت کنیم و باجی بدهیم تا مشاوران انتخاب رشته در موسسه او به دانشکده ما توجه کنند. می‌گوید چون دانشکده‌اش مهجور است و ظرفیت‌هایش ناشناخته مانده، نه فقط از جوکار بلکه از دیگر موسساتی هم مشاوران‌شان که بر دانش‌آموزان کنکوری نفوذ دارند، دعوت می‌کنند و ظرفیت‌هایشان را به آنها توضیح می‌دهند.
ادعای جوکار فراتر از یک معرفی ساده است. او می‌گوید رئیس این دانشگاه از او خواسته مشاوران انتخاب رشته گاج به دانش‌آموزان بگویند رشته‌های این دانشکده را انتخاب کنند.

واکنش معاون آقای وزیر
اما آن سوی ماجرا پرسش این است که آیا وزارت علوم در جریان چنین مراوده غیرمعمولی بین دانشگاه علوم و صنعت و یک موسسه کمک‌آموزشی پرنفوذ هست یا نه؟
وقتی مجتبی شریعتی، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را پیدا کردیم، خبرگزاری مهر نامه را از روی خروجی خود حذف کرده بود. مدیر اجرایی دانشکده راه‌آهن به ما گفت با پیگیری دفتر حقوقی دانشگاه این نامه از لابه‌لای متن گفت‌وگوی جوکار با مهر بیرون کشیده شده است [تصویر نامه را ما پیش از این اتفاق از روی مهر برداشته‌ایم که می‌بینید.
اما معاون آموزشی آقای وزیر درباره این‌که آیا این وزارتخانه در جریان چنین مراوده‌ای بین یک دانشگاه با یک موسسه کنکوری هست یا نه، به جام‌جم می‌گوید: ما در جریان نیستیم، اما می‌گوییم این مراوده مبتنی بر نیت و هدفی خوب بوده منتها با شیوه‌ای نامطلوب اجرا شده است. این شیوه کشاندن بچه‌ها به د انشگاه‌ها غلط و کاذب است. شریعتی البته مشکل اصلی و سرمنشأ چنین اقداماتی را کنکورمحورشدن نظام آموزشی می‌داند و می‌گوید تستی‌شدن همه‌چیز باعث شده سنجش علم فقط بر اساس سرعت عمل باشد و نه آگاهی.
او در انتها می‌گوید به چنین حرکاتی که یک دانشگاه وارد چنین مراوده‌ای با موسسات کنکوری شود، تذکر می‌دهیم و در صورت لزوم با آنها برخورد قانونی می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها