گفت‌وگوی جام‌جم با نیکی نصیریان، بازیگر نوجوان «بانوی عمارت»:

قرار بود بانوی عمارت «آهو» باشد

ده سال پیش بود که با پخش مجموعه مناسبتی رمضانی «بزنگاه» به کارگردانی رضا عطاران از شبکه سه سیما، برای نخستین بار با نام و تصویر نیکی نصیریان آشنا شدیم. کودک چهار پنج‌ساله شیرین‌زبان و خوش‌صحبتی که در اولین حضور تلویزیونی خود، به نوعی بازیگر مقابل عطاران در آن مجموعه به حساب می‌آمد و با وجود اختلاف سنی زیاد، پابه‌پای عطاران در بذله‌گویی‌ها و گفتن دیالوگ‌های پشت سر هم و خلق موقعیت‌های کمدی پیش می‌آمد. «درسا»ی آن مجموعه در آن سال بازی‌اش به چشم مخاطبانی که لحظه‌های بعد از افطارشان را به تماشای بزنگاه می‌نشستند، حسابی محبوب شد و بازی‌اش به چشم آمد؛ با این حال این بازیگر خردسال هرچند در سال‌های بعد فعالیتش را همچنان ادامه داد، اما دیگر با آن استقبال از جانب مخاطبان مواجه نشد و خود به‌رغم سن کم، فعالیتش را آرام و پیوسته در این عرصه پی گرفت. نصیریان در ادامه این فعالیت‌ها با بازی اخیرش در نقش آهوی مجموعه بانوی عمارت دوباره به چشم آمده است و با این جنس بازی روان و ملموسش با توجه به این‌که کم‌کم وارد جوانی و بزرگسالی هم می‌شود، می‌توان پیش‌بینی کرد که دوباره اتفاقاتی خوب در انتظارش باشد و از این پس حضور او را در مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی بیشتری شاهد باشیم. آهوی بانوی عمارت که نقش محوری و قابل توجهی هم هست، ترکیب شیطنت‌های دوران نوجوانی و سنگینی آن فضای تاریخی را در کنار هم دارد و نصیریان در کنار بازیگران شناخته شده این مجموعه که اکثرا تجربیات تئاتری هم دارند، بازی قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشته است. دوست داشتیم بازی او در این مجموعه تلویزیونی، بهانه‌ای باشد تا به صورت حضوری با او به گفت‌وگو بنشینیم و سوالاتمان را بپرسیم؛ اما او این روزها در ایام امتحانات مدرسه‌اش به سر می‌برد و بهتر دیدیم سوالاتمان را تلفنی و کوتاه بپرسیم. گفت‌وگوی جام‌جم با او را در ادامه خواهید خواند.
کد خبر: ۱۱۸۱۷۰۹

آقای حمیدنژاد کارگردان این مجموعه شما را براساس بازیتان در دوران کودکی در مجموعه بزنگاه در یاد داشتند و برای این نقش انتخاب کردند یا در این مدت نقشآفرینی دیگری هم از شما در عالم هنر دیده بودند؟

من توسط دستیار کارگردان پروژه به ایشان معرفی شدم و ایشان با پرسوجو و آشنایی قبلی که از بازیام داشتند، این نقش را به من محول کردند.

تعریفی که ابتدا از شخصیت آهو به شما ارائه دادند، همین چیزی است که اکنون در مجموعه میبینیم؟ چون گویا قرار بوده آهو شخصیت اصلی مجموعه باشد و نام اولیه سریال هم همین بود...

بله؛ دقیقا. سریال ابتدا آهو نام داشت و قرار بود این شخصیت نقش اصلیاش باشد. اما بعد که بازیگران دیگر کار را انتخاب کردند، نقش آهو کوتاهتر شد و نام مجموعه را هم بانوی عمارت گذاشتند.

و از این بابت ناراحت نشدید؛ چون درست است که الان هم بازیتان به خوبی دیده شده و به چشم آمده، اما اگر نقش اول مجموعه بودید این موفقیت و دیده شدن مضاعف میشد؟

طبیعتا ناراحت شدم. البته الان هم بازخوردها خیلی خوب است و از این بابت رضایت دارم.

حضور در آن فضای تاریخی کار چه حس و حالی داشت؛ سخت بود یا آسان؟

این بار اولم نبود که حضور در فضای تاریخی را تجربه میکردم؛ اولین تجربهام بازی در سریال تاریخی «جلالالدین» به کارگردانی آقای شهرام اسدی بود. با این حال هنوز با سختیهایی مواجه بودم. بهویژه اینکه کار یک سال طول کشید. فیلمبرداریمان در سه شهر مختلف انجام میشد و مدام در رفتوآمد بودیم.

و در این بین راهنماییهای کارگردان برای ایفای درست نقش و کنار آمدن با آن فضا چقدر به کمکتان آمد؟

تمرین خاصی برای پیدا کردن لحن و شخصیت نداشتم؛ تمرینهایم بیشتر با نابازیگران مجموعه بود تا آنها در فضای کار قرار بگیرند و با فضای تاریخی مطابقت پیدا کنند.

همبازی شدن با بازیگران این مجموعه را چطور دیدید؟ بهویژه اینکه تقریبا بجز خانم مومن (بازیگر نقش فخرالزمان) اکثر بازیگران این مجموعه شناخته شده هستند و در عرصه بازیگری حضوری فعال و جدی دارند.

همه بازیگران به خانم مومن کمک کردند؛ چون ایشان بالاخره نقش اصلی بودند و باید بهتر دیده میشدند. من هم خودم بر اساس چیزهایی که از شخصیت آهو میدانستم، کوشیدم این نقش را هرچه بهتر ایفا کنم.

در فاصله بازی در بزنگاه تا حضور در بانوی عمارت در کلاسهای بازیگری شرکت نکردید؟

اصلا. در این 11 سالی که مشغول فعالیت هستم، به هیچ کلاس بازیگری نرفته و خودم بازیگری را آموختهام. البته در همین مدت در 35 پروژه حضور داشتم؛ در بین آنها سریال هم بود، اما هیچکدام به اندازه بانوی عمارت دیده نشد.

چرا؟ نقشهایتان کوتاه بود؟

نه، اتفاقا در چند پروژه سینمایی نقشهای خوبی داشتم.

با این حال همچنان هیچکدام به اندازه بانوی عمارت شاخص نشدند...

خب بانوی عمارت کار ویژه و خاصی است، چون در فضای دوران قاجار میگذرد و به لحاظ نوع لباس و داستان و در مجموع به این خاطر که از تلویزیون پخش میشود، بیشتر از دیگر آثارم دیده شد.

راستی، شما متولد چه سالی هستید؟

سال 82.

و طی این مدت دور بودن از فضای درس و خانواده برایتان سخت نبود؟ با این قضیه چطور کنار آمدید؟

من برای بازی در پروژه بانوی عمارت به مدت هفت ماه مدرسه نرفتم. البته امتحانات نهایی هم داشتم و با این حال سعی کردم لطمهای به تحصیلم نخورد؛ تا جایی که سال گذشته معدلم 88/19 شد.

دوستان همسنوسالتان بانوی عمارت را تماشا میکنند؟

بله، هم دوستان و هم معلمهایم همهشان مجموعه را میبینند. در این مدت حسابی پیگیر داستان شدهاند و حتی کسانی که معمولا تلویزیون تماشا نمیکنند هم الان مجموعه را میبینند.

و نظر مردم جامعه چیست؟

هر کس نظری دارد، اما اکثرا راضی هستند.

تجربه حضور در سریالی که در جامعه اینقدر دیده شده و نیز همکاری با کارگردان شناخته شدهای چون عزیزا... حمیدنژاد میتواند از این لحظه به بعد زندگی حرفهایتان را حسابی دگرگون کند و اتفاقات خوبی رقم بزند. برنامه خودتان برای آینده چیست؟ چه آیندهای را در این مسیر مدنظر دارید؟

من از همان زمان ورودم به عالم بازیگری، زمانی که بچه بودم و خیلی نمیتوانستم برای آیندهام تصمیم بگیرم، به این نتیجه رسیدم که بازیگری را پس از تحصیل اولویت دومم بگذارم. الان در رشته تجربی مشغول تحصیل هستم و دوست ندارم تمام زندگیام معطوف بازیگری شود.

بعد از پایان بازی در بزنگاه همچنان با آقای عطاران در ارتباط هستید؟

بله، اتفاقا همین هفته گذشته با ایشان صحبت میکردم. گویا خبرهای بانوی عمارت را شنیده بودند و در آن خصوص صحبت کردیم.

سریال را دیده است؟

نمیدانم؛ چون مطمئن نیستم که ایران هستند یا نه. اما بخشهایی از مجموعه را برایشان فرستادم و ایشان راضی بودند و تبریک گفتند.

برای بازی در بزنگاه براساس تست انتخاب شدید؟

خیلی یادم نیست؛ به هر حال ماجرا مربوط به 11 سال پیش است.

یادم هست در آن سالها این شایعه هم مطرح شده بود که شما نوه علی نصیریان هستید...

بله؛ اما این قضیه صحت ندارد. ما با آقای نصیریان نسبت دوری داریم، اما ایشان پدربزرگم نیستند و ورود من به بازیگری از این طریق نبود.

زهرا غفاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها