امروزه سئو برای اکثر مدیران سایت‌ها دغدغه‌ای جدی است زیرا موتورهای جستجو می‌توانند کاربران هدفمند و موثر را به سمت وب‌سایت هدایت کنند و ارزش سایت‌های اینترنتی براساس بازدید هدفمندی که دارند مشخص می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۰۶۳۴
آینده سئو یعنی بهبود تجربه برای مخاطب

در ادامه به تحلیل این موضوع از زبان یکی از پیشکسوتان این عرصه پرداخته شده است.

از آنجایی که بحث سئو تبدیل به یکی از مباحث مهم در عرصه دیجیتال شده است در این گزارش با رضا شیرازی یکی از پیشکسوتان سئو و مدیر سایت‌ های وب 24 و سئو 24 مصاحبه‌ای انجام شده تا نظر وی را در خصوص سئو بیشتر بدانیم.

رضا شیرازی با سابقه 14ساله در خصوص آینده تاثیر سئو در کسب و کارها معتقد است که در سال‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی رشد زیادی کرده‌اند و آینده بسیار روشنی را برای شبکه‌های اجتماعی بر بستر موبایل می‌بیند.

وی رقابت بازار موتورهای جستجو را بسیار گرم می‌داند و می‌گوید: بازار موتورهای جستجو ممکن است در آینده دچار تغییراتی شود اما مسئله این است که همیشه مخاطب برای پیدا کردن محصول و خدمات مورد نظر خود نیاز به جستجو دارد و سئو محدود به گوگل نیست. تکنیک‌های سئو هم می‌تواند برای بهبود رتبه یک فیلم در یوتیوب استفاده شود و هم برای دیده شدن یک تصویر در اینستاگرام از طریق انتخاب مناسب هشتگ‌ها. بنابراین با رشد رسانه‌های جدید، اهمیت و پیچیدگی‌های سئو نیز بیشتر خواهد شد اما اهمیت سئو نه تنها هرگز از بین نخواهد رفت، بلکه ممکن است تغییر شکل دهد و اهمیت بالاتری پیدا کند.

بک لینک‌ها هنوز هم در سئو تاثیر دارند اما!

گوگل از سال 2011 تاکنون با ارائه الگوریتم‌هایی مانند الگوریتم پنگوئن، به موضوع خریداری لینک بسیار حساس شده است.

لینک‌هایی که در کنار هم قرار گرفته‌اند و در همه صفحات سایت تکرار می‌شوند و موضوعات نامرتبط با محتوای صفحه دارند از نظر گوگل ارزش بسیار کمی دارند و با افزایش چنین لینک‌هایی احتمال اسپم شناخته شدن سایت وجود دارد.

در واقع لینک‌هایی که توسط مدیر سایت ایجاد شوند و به صورت طبیعی ایجاد نشده باشند، از نظر گوگل خلاف محسوب می‌شوند و تاثیر منفی بر نتایج یک سایت می‌گذارند. بهترین نوع لینک‌سازی از نظر گوگل، زمانی اتفاق می افتد که محتوایی با ارزش ایجاد شود و کاربران به صورت عادی سایت را معرفی کنند و به آن لینک دهند.

مهمترین بخش سئو

مهمترین بخش‌های سئو تحلیل کلمه کلیدی و طراحی استراتژی است که انتخاب کلمات کلیدی هدف یک سایت را مشخص می‌کند و اگر به درستی انتخاب نشوند، سایت به هدف خود از سئو نخواهد رسید. از طرف دیگر یکی از اشتباهات رایج در ایران این است که صاحب کسب و کار به سئوکار می‌گوید که تمایل دارد در چه کلماتی رتبه بگیرد، در حالی‌که متخصص سئو باید مشخص کند که مخاطب او به دنبال چه کلماتی می‌گردد و چه کلمات کلیدی برای او بهتر است!

به طور کلی الگوریتم‌های گوگل عملکرد مناسبی دارند و در فارسی به خوبی عمل میکنند. تفاوت چندانی بین عملکرد گوگل در زبان فارسی و زبان انگلیسی وجود ندارد، فاکتورهای بسیار زیادی در نتایج گوگل دخیل هستند. یکی از مشکلاتی که در تحلیل نتایج گوگل معمولا به وجود می‌آید این است که به صورت تک بعدی به موضوع نگاه می‌شود.

سئو سفید، سئو سیاه، سئو خاکستری

گوگل راهنمایی برای مدیران سایت‌ها دارد که در وب24 آن را به زبان فارسی ترجمه شده است و با نام «سئو را قورت بده» منتشر شده. آنچه گوگل در این راهنما می‌گوید، مبنی بر اینکه محتوای خوب تولید کنید، سرعت سایت خود را بهبود دهید، دسترسی کاربر به مطالب را بهینه کنید و... سئو سفید نامیده می‌شود.

روش‌های خلاف راهنمای گوگل مانند خریداری لینک، نمایش محتوای متفاوت به کاربر و موتور جستجو، مخفی کردن کلمات در صفحه، تکرار کلمات کلیدی و ... نیز سئو سیاه هستند. در واقع مفهومی به نام سئو خاکستری نداریم، سئو خاکستری یعنی استفاده کم از تکنیک‌های سئو سیاه در کنار سئو سفید.

و اما آینده سئو و بهینه سازی سایت

آینده سئو و بهینه سازی سایت از نظر مدیرعامل سئو24، به بهبود تجربه مخاطب برمی‌گردد و می‌گوید:«هر چقدر که وب سایت‌ها بتوانند از دیدگاه مخاطب تجربه بهتری ایجاد کنند و در واقع از نظر روابط عمومی و تجربه کاربری بتوانند رضایت‌مندی بیشتری برای مخاطب خود ایجاد کنند، می‌توانند امیدوار باشند که نتایج بهتری در گوگل خواهند داشت. از طرف دیگر هوش مصنوعی گوگل روز به روز در حال پیشرفت است و همین موضوع به مرور باعث خواهد شد که روش‌های سیاه از بین بروند و جای خود را به سئو کاملا سفید بدهند.»

شیرازی در خاتمه با اشاره این که سئو به تنهایی باعث موفقیت یک وب‌سایت نمی‌شود گفت: کسب‌وکارها باید به دنبال بهبود تجربه کاربری و بهینه‌ سازی نرخ تبدیل باشند تا در نهایت با کمک سئو بتوانند رشد کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها