تــفــهیــم‌نــامــه طــراحــی (Design Brief) متن یا سندی است که با هدف ایجاد اشتراک در دیدگاه ذی‌نفعان پروژه ایجاد می‌شود. بخصوص طراح (دیزاینر) که قرار است کار را اجرا کند و کارفرما که کار را سفارش می‌دهد. چه تیم محصول در یک استارت‌آپ بخواهند یک ویژگی را توسعه دهند، چه سفارش کاری به یک آزادکار (فری لنسر) داده شود، تهیه و تدوین تفهیم‌نامه گامی اساسی در شروع پروژه خواهد بود. وجود و تصویب یک تفهیم‌نامه به تیم طراحی کمک می‌کند در راستای خواسته‌های کارفرما قدم بردارند و از کج‌فهمی‌های احتمالی جلوگیری کند. در حقیقت تفهیم‌نامه یک سند راهنماست که نقطه شروع مناسبی برای آغاز پروژه و فرآیند طراحی است. معمولا این سند را تیم محصول یا طراحی تدوین می‌کند و به تایید سفارش‌دهنده کار می‌رسد و به قرارداد ضمیمه می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۷۰۳۷

تفهیمنامه طراحی از چه بخشهای تشکیل شده است؟

عنوان پروژه که شامل نام آن با جزئیات موضوعی است.

شرح وضعیت که شامل بیان مساله، پیشزمینه پروژه و کارهای انجامشده احتمالی است.

شرح مشکل یا خواسته پروژه که شامل تشریح، فهرست نیازمندیها، زمانبندیها و برنامهریزیهای تخمینی است.

اهداف پروژه که خواسته نهایی و چشمانداز پروژه را مشخص میکند.

بودجه پروژه و روشهای تخصیص آن، بخشبندی و برنامهریزی پرداخت بخش اصلی دیگری است.

معرفی ذینفعان پروژه شامل سفارشدهنده پروژه، سودبرندهها از پروژه (مثلا مخاطب هدف) و انجامدهندههای پروژه (مثلا تیم طراحی) خواهد بود.

تعیین راهبرد و برنامه کسبوکار و مطالعه دقیق مسیر راه سفارشدهنده که منجر به ارائه خروجیهایی منطبق با خواستههای آنها خواهد بود.

موارد مطرح شده کلیاتی است که در تفهیمنامه آورده میشود. ممکن است بسته به موضوع و شرایط پروژه، تفهیمنامه شکلهای دیگری پیدا کند.

در نوشتن و استفاده از تفهیمنامه به چه چیزهایی دقت و از چه چیزهایی پرهیز کنیم؟

در تفهیمنامه ایدهپردازی نکنید. ایدهپردازی از مراحل فرآیند طراحی است که پس از مشخص شدن پروژه و تعریف دقیق آن انجام خواهد شد.

موارد درخواستی پروژه را مشخص کنید. مثلا اگر پالت رنگی یا لوگو مورد نیاز است، اینکه چه کسی انجامش میدهد و چگونه تامین میشود را مشخص کنید.

محدوده پروژه را بشناسید و در داخل آن به فعالیت بپردازید. بزرگ یا کوچکشدن محدوده پروژه سبب انحراف از مسیر اصلی آن خواهدشد.

تا جای ممکن شفافسازی و تمام موارد ابهامی را در جلسه تفهیمی روشن کنید.

رقبای پروژه را بشناسید و بکوشید ارزش پیشنهادی متمایزی با آنها ایجاد کنید

نگین یشمی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها