محیط کار باز ارتباط میان کارکنان را کمرنگ می‌کند

محققان هاروارد در مطالعه خود دریافته‌اند که طراحی باز محیط‌های کاری برخلاف باور رایج به کاهش تعامل و گفت‌وگوهای رودررو میان کارکنان سازمان می‌انجامد. به گزارش زومیت و به نقل از WE Forum، محیط کار باز سبب می‌شود تا مدام با همکاران‌مان چشم‌درچشم شویم و همیشه صدای‌شان در گوش‌مان باشد. با این اوصاف احتمالا پیش خودمان فکر کنیم که ایجاد چنین فضای شفافی به‌یقین باعث ترغیب پرسنل به ارتباط و تعامل بیشتر خواهد شد.اما مطالعه جدید هاروارد خلاف این باور رایج را اثبات می‌کند: محیط کار باز، زمانی را که کارمندان صرف گفت‌وگوی رودررو با یکدیگر می‌کنند کاهش داده و در عوض آنها را به تعامل از طریق ایمیل و ارسال پیام سوق می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۷۷۰۳۵

سروصدا موقوف!

مطالعات قبلی نشان میدهد طراحی باز به افزایش تنشهای محیط کار و نیز کاهش بهرهوری میانجامد، شاید به این خاطر که چندان برایمان راحت نیست که گفتوگوهای جدی کاری را در حضور دیگر همکاران خود انجام دهیم.

اما استدلال طرفداران شیوه طراحی باز این است که این سبک، میزان هزینهکرد در توسعه فضای اداری را کاهش داده و بعلاوه افزایش میزان کار تیمی ناشی از آن نیز موجب ارتقای بازدهی خواهد شد.

با این حال، اتان برنشتاین از دانشکده کسبوکار هاروارد و استفان توربان، استاد دانشگاه هاروارد در مطالعه خود دریافتند زمانی که دو شرکت از میان شرکتهای فهرست فورچن ۵۰۰، طراحی دفاتر خود را از سبک بسته به محیط کار باز تغییر دادند، حجم ارتباطات و میزان تعامل رودررو در میان کارکنانشان حدود ۷۰درصد کاهش یافت.

همچنین در پی این تغییرات، کارکنان دو شرکت مذکور تمایل چندانی به ارائه بازخورد منفی و پرداختن به موضوعات حساس در مقابل دیگر همکارانشان نداشتند؛ عاملی که آنها را به یافتن راههای خصوصیتر برای برقراری ارتباط سوق میداد. درواقع، افراد مورد مطالعه، بهجای گفتوگوی رودررو، به تلفن و ارتباطات مجازی روی آوردند.

به منظور دستیابی به یک شناخت و چشمانداز کلی از وضعیت ارتباطات میان کارکنان در قبل و بعد از تغییر طراحی محیط کار، ابزاری الکترونیک موسوم به دستگاه جامعهسنجی در اختیار شرکت­کنندگان در این مطالعه قرار گرفت. دستگاه گردنآویز کوچکی که مکالمات کارمندان با همکارانشان و همچنین اطلاعات مربوط به محل حضور و حرکات و جابهجاییهای آنها را ثبت میکرد. محققان، همچنین تعدادی از پیامهای فوری و ایمیلهای ردوبدلشده میان کارکنان را ردیابی و بررسی کردند.

بررسیهای نهایی نشان داد که پس از بازطراحی دفاتر کار بهشکل محیط باز، افراد تحت مطالعه ۵۶درصد بیشتر از قبل برای یکدیگر ایمیل ارسال کردند، ۲۰درصد بیشتر ایمیل دریافت کردند و ۴۱درصد نیز ایمیل رونوشت بیشتری گرفتند. استفاده از پیامهای فوری نیز در میان آنها به میزان ۶۷درصد افزایش یافت.

برنشتاین و توربان میگویند: میتوان مواد شیمیایی را تحت شرایط خاص و در دما و فشار مشخص قرار داده و به ترکیب مورد نظر رسید، اما برای دستیابی به اثری مشابه و نتیجهای ملموس در میان انسانها نیازمند وجود عوامل بیشتری هستیم. لذا مادامی که این عوامل را نشناختهایم، معماری باز و شفاف محیطهای کاری میتواند برخلاف انتظار و هدف اولیه ما، به کاهش تعاملهای رودررو در محل کار بینجامد.

محیط کار آینده

شیوه کارکردن بهسرعت در حال تغییر بوده و نیازمند توسعه روزافزون ارتباطات میانفردی در سازمانها است. بهبود ارتباط و افزایش سطح تعامل در میان نیروی کار، برخی شرکتها را واداشته تا سبک طراحی باز فضاهای اداری را بهطور کامل کنار گذاشته و بهفکر روشهای کارآمدتری برای توسعه ارتباطات میان کارکنان خود باشند. بعلاوه تعداد افرادی که از خانه یا فضاهای عمومی مانند کافهها و کتابخانهها کار میکنند نیز رو به افزایش است. آمارها نشان میدهد در حال حاضر بیش از 5 درصد آمریکاییها دورکاری میکنند. و پیشبینی میشود که در سالهای پیشرو پدیده دورکاری در دیگر مناطق دنیا نیز با آهنگی کموبیش یکسان افزایش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها