به مناسبت سالگرد تاسیس شبکه جهانی سحر

شبکه‌های برون‌مرزی و رسالت نشر پیام انقلاب اسلامی

40 سال پیش در چنین روزهایی، در حالی که نهضت ضداستبدادی و ضداستعماری ملت ایران با شتاب به پیش می‌رفت و پایه‌های حکومت پهلوی را به لرزه درآورده بود، جهانیان با بهت و حیرت تمام اخبار و تصاویر این پدیده غریب را که با همه نمونه‌های مشابه در تاریخ معاصر متفاوت می‌نمود پیگیری می‌کردند.
کد خبر: ۱۱۷۶۶۴۹

در واقع نه‌تنها در جریان انقلاب که تا سال‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ماهیت، ارزش‌ها، اصول و آرمان‌ها و ظرفیت‌های این پدیده بزرگ معاصر برای بسیاری از صاحب‌نظران ـ اعم از آن که مشرب فکری‌شان سوسیالیسم باشد یا لیبرالیسم - مبهم و ناشناخته باقی ماند. با این حال، امپراتوری‌های دنیا در اولین برخورد با این پدیده دریافتند که انقلاب اسلامی و آرمان‌ها و شعائر آن چیزی نیست که محدود به مرزهای ایران باقی بماند زیرا از یک‌سو به فطرت بشری و ارزش‌های انسانی و از دیگر سو به مبانی و اصول الهی تاکید دارد؛ یعنی همان مقولاتی که غرب بعد از خروج لوترو رنسانس و سپس انقلاب فرانسه و شرق بعد از انقلاب اکتبر روسیه به کناری نهاده بودند.

رسانه‌های جریان سلطه که بر سپهر رسانه‌ای در جهان غالب بودند، با تحریف و دروغ‌پراکنی بسیار کوشیدند تا تصویری وارونه از انقلاب اسلامی و اهداف آن به افکار عمومی ارائه دهند.

در این میان رسانه‌های برون‌مرزی بخصوص شبکه‌های رادیو تلویزیونی صداوسیما نقش اساسی در انعکاس واقعیت‌ها و خنثی‌سازی تبلیغات مغرضانه دشمنان ایفا کرده‌اند.

با توجه به تغییر سبد رسانه‌ای مردم جای خالی شبکه‌های تلویزیونی برون‌مرزی از سه دهه پیش احساس می‌شدتا این که در آخرین سال دهه دوم انقلاب، مقدمات راه‌اندازی اولین شبکه برون‌مرزی فراهم شد و در 25 آبان 76، شبکه بین‌المللی سحر با 19ساعت پخش روزانه برنامه‌هایی به زبان‌های عربی، آذری، بوسنیایی، اردو،استانبولی، فرانسه، انگلیسی، در قالب‌های محدود برنامه‌سازی آغاز به کار کرد.

امروز در بیست و یکمین سالگرد تاسیس این شبکه، 12 شبکه و کانال تلویزیونی برون‌مرزی به زبان‌های انگلیسی، عربی، آذری،کردی، بالکان، اردو، اسپانیایی و دری ماموریت تبلیغ گفتمان انقلاب اسلامی و ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و ارائه تصاویری واقعی و مثبت از ایران اسلامی را به‌عهده دارند.

در این میان، شبکه جهانی سحر با چهار کانال اردو، کردی،آذری و بالکان انبوهی از مخاطبان مشتاق برنامه‌های تلویزیونی را از کشورهای واقع در فلات قاره فرهنگی ایران یعنی از شبه قاره هند تا دروازه‌های اروپا یعنی شبه‌جزیره بالکان زیر پوشش دارد.

این توسعه کمی و کیفی در شرایطی به وقوع پیوسته که همواره سایه تحریمهای ظالمانه بر سر این شبکه و سایر شبکههای برونمرزی سنگینی میکرده و علاوه بر کمبود منابع مالی و مشکلات فوقالعاده در دسترسی به ارز خارجی، محدودیتهای مختلف بینالمللی چه در حوزه تولید و چه در حوزه سیگنال رسانی روز به روز شدیدتر شده است. اما این مشکلات و فشارهای مستمر و فزاینده از طرف جریان سلطه نهتنها نهضت رسانهای انقلاب اسلامی را متوقف نکرده که در جلوگیری از توسعه و پیشرفت آن و فراگیر شدن گفتمان انقلاب هم کارگر واقع نشده است بهگونهای که امروز در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بیتردید صدا و تصویر - این معجزه عصرما - فراگیرتر، واضحتر و موثرتر از هر زمان دیگر دریافت میشود و خیل عظیمی از جویندگان حقیقت و عدالت و انسانهای خسته از ناهنجاریهای عصر حاضر را سیراب میسازد و به حول و قوه الهی زمینه را برای ظهور منجی بشریت حضرت صاحبالامر(عج) فراهم مینماید.

علیرضا سلیمانیزاده

مدیرشبکه جهانی سحر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها