مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به این‌که با اجرای عملیات آبخیزداری ۹ تن فرسایش خاک در کشور کاهش یافته است، گفت: سالانه ۲۵۰ میلیون متر‌مکعب خاک وارد سدهای کشور می‌شود؛ این در حالی است که برای تولید یک سانتی‌متر خاک به ۸۰۰ سال زمان نیاز است.
کد خبر: ۱۱۷۵۷۶۵

به گزارش ایسنا، هوشنگ جزی با بیان اینکه حوضههای اصلی آبخیز در کشور به شش حوضه تقسیمبندی میشود، عنوان کرد: اگر این حوضههای آبخیز بدرستی مدیریت شود میتوانیم موضوعات مرتبط با کمآبی، فرسایش خاک و رسوب گذاری (که سبب تخریب سدها و ابنیهها میشود) همچنین احیای مبانی حیاتی مانند پوشش گیاهی و چشمهها را با وجود خشکسالیهای کشور تحت تاثیر قرار دهیم.

وی با اشاره به تفاوت سدسازی با آبخیزداری تصریح کرد: سدسازی در یک نقطه از خروجی حوضه آبخیز مخزنی را ایجاد میکند که میتوان از پایین دست آن آب برداشت کرد ولی آبخیزداری به عملیاتی گفته میشود که از بالاترین نقطه ریزش باران یا برف تا پایین دست آن عملیات حفظ آب انجام میشود تا کل حوضه آبخیز را بتوانیم مدیریت کنیم، اما در سدسازی فقط یک نقطه از حوضه آبخیز مدیریت میشود.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در کشور ما سه برابر متوسط بارندگی تبخیر وجود دارد، ادامه داد: در اطراف حوضههای آبخیز، روستاها و آبادیهایی همراه با باغها و زمینهای کشاورزی وجود دارد. اجرای عملیات آبخیزداری سبب میشود که روستاییان بتوانند از اثرات آن بهره ببرند و خسارتهای آنها به حداقل برسد.

جزی بیان کرد: از اثرات مهم عملیات آبخیزداری میتوان به کنترل سیل اشاره کرد. بهطور کلی در یک تعریف جامع آبخیزداری به مجموع اقداماتی گفته میشود که با کنترل بحرانهایی مانند سیل و خشکسالی و از طرفی افزایش پوشش گیاهی و حفظ خاک کمک به افزایش امنیت مردم میکند. از این رو شهروندان در استانهای مختلف و استانداران مطالبه زیادی برای اجرای عملیات آبخیزداری در استان خود دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها