وزارت خارجه عراق، بیانیه سفارت آمریکا در بغداد در خصوص اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و اهانت به سازمان الحشد الشعبی را نقض عرف دیپلماتیک و اصل احترام متقابل میان کشورها دانست. بیانیه سفارت آمریکا خواستار انحلال الحشد الشعبی و تحریم ایران شده بود .
کد خبر: ۱۱۷۴۷۹۶

به گزارش فارس، وزارت خارجه عراق از سفارت آمریکا در بغداد خواست تا آن بخش از بیانیه منتشر شده خود در شبکه اجتماعی فیسبوک را که طی آن نیروهای الحشد الشعبی را شبهنظامیان طائفهای توصیف کرده، حذف کند.

31 اکتبر، سفارت آمریکا در بغداد طی بیانیهای اعلام کرد در حالی که تنها شش روز به موعد نهایی اعمال تحریمها [علیه ایران] باقی مانده، نظام ایران برای آنکه با آن به عنوان یک کشور عادی برخورد شود، باید به حاکمیت عراق احترام گذارد و اجازه دهد تا شبهنظامیان طایفهای خلع سلاح شده و مجددا در نیروهای امنیتی ادغام شوند. در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است: عراق مخالف دخالت خارجی در امور داخلی خود است؛ بویژه درباره قضایای اصلاحات امنیتی داخلی و ساختار نیروهای امنیتی که تحت فرمان نخستوزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح کشور است.در ادامه بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است: عراق میخواهد سفارت آمریکا این اظهارات ضد قوانین و عرفهای بینالمللی را از بیانیه خود حذف و از تکرار چنین اقدامی پرهیز کند و قوانین بینالملل را که موجب تقویت عملکرد آن در عراق به عنوان میزبان این سفارتخانه رعایت کند.

پیش از این نیز سلمان الغریباوی نماینده ائتلاف سائرون عراق به ریاست مقتدیصدر، سفارت آمریکا در بغداد را به اتخاذ سیاست خصمانه علیه کشورهای همسایه عراق متهم کرد و از وزارت خارجه کشورش خواست تا مانع استمرار این سیاست شود. وی افزود: وزارت خارجه عراق باید مانع رفتارهای خصمانه و تهدید کشورهای همسایه از سوی سفارت آمریکا بغداد شود. تهدید کشورهای همسایه از بغداد بر روابط منطقهای عراق تاثیر دارد و موجب تشدید بحران در منطقه میشود.

هرچند با انتخاب نخستوزیر، رئیس مجلس و رئیسجمهوری عراق بر همگان معلوم شد که عراق به لحاظ سیاسی چه مسیری را طی میکند و تا چه اندازه با محور مقاومت و همسایگان بویژه ایران روابطی حسنه دارد، سفارت آمریکا درعراق همچنان از دخالت در امور این کشور دست برنداشته و به تحریک عراقیها علیه ملت و دولت ایران ادامه میدهد. این تلاشها که همسو با سعودیها انجام میشود تاکنون نتیجهای جز نزدیکی بیشتر عراق به ایران نداشته است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها