خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی یک بار دیگر تهدید کرد قصد دارد کشورش را از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج کند. روسیه چنین اقدامی را خطرناک توصیف کرده است.
کد خبر: ۱۱۷۱۸۱۷

به گزارش تسنیم و به نقل از اسپوتنیک، دونالد ترامپ گفته است: به این دلیل که روسیه پیمان منع موشکهای هستهای میانبرد را نقض میکند از این پیمان خارج میشود. وی که در جمع خبرنگاران در ایالت نوادا صحبت میکرد، افزود: آمریکا این توافق را رعایت میکند، اما روسیه از آن پیروی نمیکند بنابراین ما به این توافق پایان داده و از آن خارج میشویم. ترامپ هشدار داد آمریکا به این توافق خاتمه خواهد داد و این سلاح را میسازد مگر آنکه روسیه و پکن با توافق جدید موافقت کنند.

پیشتر نیز روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده بود آمریکا قصد دارد از پیمان منع موشکهای هستهای میانبرد خارج شود. جان بولتون، مشاور رئیسجمهور در امور امنیت ملی در جریان سفرش به مسکو روسیه را از این موضوع آگاه ساخته بود. بولتون در صفحه خود در توییتر نوشت مذاکرات او ادامه بحثهایی است که در جریان نشست هلسینکی بین دو کشور آغاز شد.

پیمان موشکهای میانبرد و برد کوتاه
هشتم دسامبر 1987 در زمان سفر میخائیل گورباچف به واشنگتن به امضا رسید. هدف از این پیمان از میان بردن موشکهای هستهای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آنها، با برد ۵۰۰ تا هزار، و هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر بود. برای نخستین بار موشکهایی با برد 500 تا 1000 و 1000 تا 5000 کیلومتر از جمله موشکهای نوع «آر12 و آر14» که اتحاد شوروی در سال 1962 در کوبا مستقر کرده بود و بحران کارائیب را دامن زد، نابود شد. در می 1991 این پیمان کاملا اجرا شد و تا آن زمان اتحاد شوروی 1752 موشک بالستیکی و بالدار زمینپایه و آمریکا نیز 859 موشک از این نوع را از بین بردند.

آمریکا سالهاست روسیه را به نقض این معاهده متهم میکند، اتهامی که مسکو آن را رد میکند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اقدام رئیسجمهور آمریکا را گامی بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: اگر آمریکا به خروج یکجانبه از توافقات ادامه دهد روسیه نیز مقابله به مثل کرده و دست به اقداماتی میزند که شامل تسلیحات میشود.

باراک اوباما، رئیسجمهور قبلی آمریکا نیز تهدید کرده بود از این پیمان خارج خواهد شد، اما به اصرار متحدان اروپایی کشورش که از به راه افتادن یک جنگ تسلیحاتی نگران بودند از آن خارج نشد. حال ترامپ میگوید: من نمیدانم چرا پرزیدنت اوباما در این باره مذاکره نکرده یا از آن خارج نشده بود... آنها سالهاست که این پیمان را نقض میکنند.

ریانووستی، خبرگزاری بینالمللی روسیه در تحلیلی نوشت: این تصمیم آمریکا با انگیزه محقق کردن رویای جهان تکقطبی انجام میگیرد. جهانی که در آن آمریکا تنها ابرقدرت باشد. روزنامه نیویورکتایمز نیز در گزارشی نوشت: آمریکا بنا دارد این پیمان را ترک کند، چرا که التزام به آن را مانعی بر سر مقابله با گسترش حضور نظامی چین در شرق آسیا میداند. چین متعهد به پیمانی نظیر آنچه مسکو و واشنگتن در سال ۱۹۸۷ امضا کردند، نیست و میتواند بدون قید و شرط در زمینه تولید و گسترش موشکهای میان برد خود فعالیت کند. آخرین باری که آمریکا یک پیمان نظامی را ترک کرد به سال ۲۰۰۲ و دوران ریاست جمهوری جورج بوش برمیگردد. در آن سال بوش، آمریکا را از معاهده منع تولید تجهیزات ضدبالستیک خارج کرد، چرا که بنا داشت سیستم سپر ضدموشک بالستیک در اروپا و در تقابل با روسیه را احداث کند. این طرح اما در سال ۲۰۰۹ از سوی باراک اوباما متوقف شد و چند سال بعد (۲۰۱۶) دولت اوباما آن را با یک سیستم دفاعی جدیدتر جایگزین کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها