رهبر انقلاب در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی:

نگاه به غرب جز معطل ماندن نتیجه‌ای ندارد

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار بیش از دو هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، تلاش و فعالیت ده‌ها هزار نخبه در سراسر ایران را ترسیم‌کننده تصویری امیدبخش و واقعی از کشور خواندند و با اشاره به نقش و تأثیرگذاری نخبگان جوان در برنامه‌ریزی صحیح برای آینده، پیشرفت علمی ایران و جلو بردن مرزهای دانش بشری، تعامل متقابل، دو جانبه و جدی تر نخبگان و نظام، مراقبت هوشمندانه و استفاده صحیح از گنجینه نیروی انسانی نخبه و تقویت هویت ملی و آرمانخواهی در مجموعه نخبگان کشور را ضروری خواندند و تأکید کردند: تصویرسازی غلط و منفی و ناامیدکننده از اوضاع ایران مهم‌ترین دستور کار امروز دشمن است اما به فضل الهی تصویر واقعی کشور در مجموع، نقطه مقابل تصویرسازی نظام سلطه است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود، دیدار نخبگان جوان را امیدبخش و شادی‌آفرین خواندند و با اشاره به سخنان تعدادی از جوانان نخبه گفتند: این مطالب عمدتاً بسیار متین و متقن و کاملاً مورد تایید بنده بود و مسؤولان محترم باید با جدیت آنها را پیگیری کنند.
کد خبر: ۱۱۷۱۲۳۶

حضرت آیتا... خامنهای با اشاره به تأثیرگذاری ملی و فراملی نخبگان از زوایای مختلف افزودند: وجود دهها هزار نخبه، از یک منظر، نشانگرِ تصویر صحیح و واقعی از کشور و مایه خرسندی و احساس امید است، ضمن آنکه با بهرهمندی از نخبگان قطعاً چارچوبهای برنامهریزی برای مسائل کشور باید ارتقا یابد و از دیدگاههای آنان استفاده شود.

ایشان خاطرنشان کردند: از نظرات نخبگان جوان، فعال، دلسوز و با نشاط و پای کار در بخشهای مختلف از جمله نفت، استفاده و برای تبدیل اقتصاد نفتی به اقتصاد مستقل و دانشپایه و اقتصاد مقاومتی، برنامهریزی شود.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأثیر نخبگان در پیشرفت علمی کشور گفتند: بهرهگیری صحیح و مناسب از دانش و تواناییهای نخبگان موجب پیشرفت علم در کشور و در نتیجه رسیدن به موضع عزت و اقتدار و کاهش آسیب پذیریها خواهد شد.

پیشرفت علمی کشور، تهدیدات دشمنان را کاهش میدهد

حضرت آیتا... خامنهای تأکید کردند: اگر از لحاظ علمی پیشرفت کنیم، تهدید دشمنانِ تمدنی و سیاسی و اقتصادی ما دائمی نخواهد بود و کاهش خواهد یافت.

ایشان یکی دیگر از عرصههای تأثیرگذاری نخبگان کشور را «ایفای نقش در شکستن مرزهای جهانی دانش» دانستند و افزودند: در قرون اخیر، سهم ما در جلو بردن مرزهای دانش بسیار کم بوده است و باید با استفاده از ظرفیت بالای نخبگان جوان کشور، مرزهای اکتشاف و دانش جهانی را توسعه
دهیم.

حضرت آیتا... خامنهای گفتند: جوانان باید با مطالعه تاریخ، از دوران تلخ ۲۰۰ ساله قبل از پیروزی انقلاب اسلامی که به دلیل بیاعتنایی به استعدادها و نخبگان، کشور دچار عقبماندگی شد، مطلع شوند و قدر دوران کنونی را بدانند.

ایشان با تأکید بر اینکه در دوران قاجار و پهلوی، ایران یکی از عقبماندهترین کشورها از لحاظ دانش روز بود، افزودند: در حالی که جمعیت ایران حدود یک درصد جمعیت جهان است، سهم ما در تولید علم در دوران پهلوی، یک دهم درصد بود اما اکنون سهم ایران در تولید علم در دنیا به حدود 2 درصد رسیده است که به این حد نیز
نباید قانع بود.

رهبر انقلاب اسلامی به یک نمونه دیگر از بیاعتنایی به علم و دانش در دوران پهلوی اشاره کردند و گفتند: از زمان تأسیس دانشگاه تهران بهعنوان اولین دانشگاه کشور در سال ۱۳۱۳ تا سال ۱۳۵۷ که چهلوچهار سال میشود، تعداد دانشجویان کل کشور، ۱۵۰ هزار نفر بود اما اکنون که 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی میگذرد، تعداد دانشجویان کشور بیش از چهار میلیون نفر است.

حضرت آیتا... خامنهای با تأکید بر اینکه چنین مقایسههایی، تفاوت دو حکومت و دو نظام را بروشنی نشان میدهد، خاطرنشان کردند: علت عمده عقبماندگی علمی و اخلاقی و سیاسی کشور در آن دوران تاریک، وجود حکمرانان بیکفایت، دنیاطلب، وابسته و بیعرضه بود که در مقابل ملت تکبر میفروختند و به فکر مصالح آنان نبودند اما در مقابل بیگانه تا کمر خم میشدند.

ایشان تأکید کردند: همه ما باید به دلیل رهایی از آن دوران تلخ و پیشرفتهای کنونی، سپاسگزار نظام جمهوری اسلامی و امام بزرگوار باشیم.

برنامهریزی برای فعالیتهای
هویت بخش

رهبر انقلاب اسلامی همچنین در بیان چند نکته درباره بنیاد نخبگان، ضمن تشکر از زحمات بنیاد، کار و تلاش شبانهروزی را به مسؤولان آن توصیه مؤکد کردند و افزودند: در شناسایی، جذب، هدایت، ساماندهی، شنیدن سخن نخبگان و درمان کردن دردهای آنان شب و روز نشناسید.

«پرهیز از روزمرگی همراه با ابتکار دائم و نوسازی روشها در بخشی که هدایت نخبگان را در بنیاد به عهده دارد»، برنامهریزی دقیق و صحیح برای فعالیتهای هویتبخش، استفاده از دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاهها، استفاده از شرکتهای دانشبنیان و مراقبت درباره تنزل نیافتن ضوابط این شرکتها از دیگر توصیههای رهبر انقلاب به مسؤولان بنیاد نخبگان بود.

استفاده از نخبگان در چیدمان مدیریتهای میانی کشور

ایشان همچنین استفاده از نخبگان در چیدمان مدیریتهای میانی کشور را مهم خواندند و افزودند: ممکن است جوانان نخبه، تجربه سطوح اول مدیریتی را نداشته باشند، اما سطح مدیریتهای میانی حتماً به جوانان نخبه نیاز دارد.

حضرت آیتا... خامنهای در بخش دیگری از سخنانشان با رد تصوری که دانشگاهها را در خدمت مسائل کشور نمیداند، خاطرنشان کردند: در چهار دهه اخیر جوانان دانشگاهی در صنایع مهم کشور نقش اول داشتهاند.

ایشان هوافضا، علومزیستی، سدسازی، صنعت دفاعی، صنعت هستهای در ابعاد گوناگون آن، سلولهای بنیادی، زیست فناوری و ساخت داروهای نو ترکیب را از جمله عرصهها و صنایعی برشمردند که دانشگاهها در شکل گیری و پیشرفت آنها نقش ارزندهای داشتهاند.

رهبر انقلاب اسلامی در عین حال افزودند: البته در کار دانشگاهها نقصهای زیادی وجود دارد که باید رفع شود و نخبگان جوان نیز امروز برخی از آنها را بیان کردند.

حضرت آیتا... خامنهای دانشگاهها را به اهتمام به پژوهش در همه سطوح فراخواندند و افزودند: ارتباط متقابل و پرمنفعت دانشگاه با صنعت جدیتر گرفته شود. رهبر انقلاب در همین زمینه خاطرنشان کردند: با گسترش ارتباط با صنعت و شناسایی نیازها بهگونهای عمل کنید که همانند برخی کشورها، هر پایان نامه دانشجویی یک حامی از بخش خصوصی یا دولتی داشته باشد.

ضرورت بهروزرسانی نقشه جامع علمی پس از ۹ سال از تدوین آن و لحاظ کردن مسائل جدید در این نقشه، نکته دیگر ایشان خطاب به مسؤولان بود.

نگاه به شرق در روابط علمی با کشورها

حضرت آیتا... خامنهای همچنین با تأکید بر ضرورت ارتباط علمی با کشورهایی که در مسیر رشد جهشی قرار دارند، افزودند: اینگونه کشورها عمدتاً در آسیا هستند، بنابراین باید نگاهمان به شرق باشد نه به غرب، ضمن اینکه نگاه به غرب و اروپا جز معطل ماندن، منت کشیدن و کوچک شدن فایدهای ندارد.

رهبر انقلاب با تأکید بر تعامل دانشگاهها با دولت برای شناخت نیازها و اولویتها، از اقدام گروههای مختلف استادان دانشگاهی و صاحبنظران از جمله استادان بسیجی در نوشتن نامه به مسؤولان و ارائه راهحل مشکلات اقتصادی ابراز مسرت کردند و افزودند: نمیدانیم دولت چقدر به این راهحلها عمل میکند اما احساس مسؤولیت اساتید و همچنین نخبگان جوان و خوشفکر در قبال مشکلات کشور بسیار خرسندکننده است.

حضرت آیتا... خامنهای در پایان سخنانشان بار دیگر به تلاش پرحجم دشمن برای تصویرسازی منفی از اوضاع ایران اشاره کردند و افزودند: نوسانات ارزی و مشکلات معیشتی وجود دارد اما در مجموع تصویر واقعی کشور، به کوری چشم دشمنان، عکس تصویری است که بیگانگان سلطهطلب از ایران عزیز ترسیم میکنند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رئیسجمهور و دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گزارشهایی از شرایط علمی کشور و نخبگان بیان کردند.

همچنین ۱۱ نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور به بیان دغدغه و دیدگاههای خود در مسائل مختلف علمی، پژوهشی، مدیریتی و فناوری پرداختند.

آقایان:

مصطفی زمانیان، مؤسس شرکت دانش بنیان در زمینه تدوین سندهای راهبردی

سیدابوالفضل میررضی، دارنده مدال نقره المپیاد ادبیات

مصطفی اسماعیلیشایان، دانشجوی دکتری مهندسی انرژیهای تجدید پذیر

احمد آبنیکی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

امین جهانبخشی، دانشجوی پسادکتری و عضو بنیاد ملی نخبگان

علی نظامی، دارنده مدال نقره المپیاد فیزیک کشوری

و خانمها:

الهام حیدری، برگزیده جایزه دکتر کاظمیآشتیانی

سارا محمدی، نفر برتر مسابقات جهانی ریاضی و المپیاد زیستشناسی

منصوره نادریپور، برنده جایزه بنیاد ملی نخبگان

نکو پناهی، دارنده مدال طلایی المپیاد شیمی

زینب اکبری، دانشجوی نمونه کشوری و دارنده مدال نقره المپیاد دانشآموزی

این نکات و محورها را مورد تأکید قرار دادند:

لزوم حضور جوانان نخبه در عرصه تصمیمگیری و مدیریت کشور

لزوم تدوین برنامه راهبردی و نظامنامه عالمانه در حوزه تربیت غیررسمی

انتقاد از تحول صوری و برخورد دستوری با مقوله تحول در علوم انسانی

اهمیت توجه مسؤولان به نخبگان در آموزش و پرورش و هموار کردن مسیر فعالیت آنان

پژوهشها و پایاننامههای دانشگاهی باید در خدمت نیازهای کشور و بهتر شدن زندگی مردم باشد.

توجه به این نکته که ایجاد درآمد ملی و اشتغال نیازمند رونق تولید و بهرهوری است.

انتقاد از کمبود بودجه برای اجرای طرحهای تحقیقاتی و پژوهشی

لزوم توسعه امکانات مراکز درمانی در حاشیه شهرها

انتقاد از استفاده نکردن از فناوریهای مجازی برای حل مشکلات کشور

لزوم مراقبت از زبان فارسی و پرهیز از کمتوجهی رسانهای در حوزه زبان فارسی

در پایان این دیدار، نماز ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد.

5 توصیه رهبر انقلاب در خصوص نخبگان

رهبر انقلاب اسلامی در سخنان دیروز خود چند توصیه درخصوص نخبگان بیان کردند.

اولین توصیه ایشان لزوم تعامل دوجانبه میان نخبگان و نظام مدیریت کشور بود که در این زمینه گفتند: از یک طرف مسؤولان باید جدی تر بهدنبال تعامل با نخبگان و ارائه خدمات و رفع موانع کار آنان باشند و از طرف دیگر نخبگان نیز باید همه ظرفیتهای خود را در اختیار پیشرفت کشور قرار دهند.

حضرت آیتا... خامنهای منابع انسانی خوب و نخبه متحرک و پیشرونده را یک گنجینه و ثروت عظیم خواندند و تأکید کردند: این ثروت همانند هر گنجینه دیگری در معرض طمع و چپاول نظام سلطه است تا ضمن آنکه از این ثروت برای خود بهره میبرد، درخصوص علم و فناوری یعنی داشتههای ثروتآفرین و قدرت آفرین نیز انحصار ایجاد کند.

ایشان حذف فیزیکی نخبگان را یکی از روشهای نظام سلطه برای خارج کردن این گنجینه از چنگ ملتها برشمردند و با اشاره به ترور دانشمندان هستهای کشور گفتند: علاوه بر حذف فیزیکی، «امحای فرهنگی یا مشغول کردن نخبگان به امور دیگر»، از دیگر روشهای نظام سلطه برای گرفتن این ثروت عظیم کشور است، بنابراین مسؤولان و نخبگان باید هوشیار و مراقب باشند.

حضرت آیتا... خامنهای، راه مقابله با فریبهای نظام سلطه برای مجموعه نخبگی کشور را تقویت هویت ملی و آرمانخواهی در میان نخبگان دانستند و خاطرنشان کردند: جوان نخبه ما باید به ایرانی و مسلمان بودن، هویت ملی، آرمانها و تاریخ بسیار شرافتمندانه خود افتخار کند.

ایشان تأکید کردند: یکی از برنامههای دشمن، آرمان زدایی و هویتزدایی است که همه باید مراقب و متوجه این نقطه تهاجم باشند.

یکی دیگر از توصیههای رهبر انقلاب اسلامی به نخبگان، «مراقبت برای غافل نشدن از مسؤولیتهای خود در قبال مردم و مسائل مهم کشور» بود.

حضرت آیتا... خامنهای گفتند: نخبه نباید در فضای تخصصی خود غرق شود و به مسائل جامعه همچون استقلال، عدالت، پیشرفت و آسیبهای اجتماعی اعتنایی نداشته باشد.

ایشان خطاب به نخبگان تأکید کردند: اگر شما نخبگی را در زیر پرچم عدالتخواهی و استقلال و هویت ملی انجام دهید، قطعاً ارزش آن بیشتر خواهد بود.

حضرت آیتا... خامنهای با اشاره به جنگ تحمیلی اقتصادی، سیاسی و امنیتی علیه ایران عزیز افزودند: یک نخبه نمیتواند به این جنگ بیتفاوت باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با تشبیه جنگ تبلیغاتی و رسانهای بسیار شدید دشمن به جنگ تحمیلی افزودند: امکانات تبلیغاتی ما مانند اوایل دفاع مقدس اندک است اما همانگونه که در آن نبرد پیروز شدیم، به فضلالهی در این جنگ هم بدون تردید پیروز خواهیم شد.

ایشان تصویرسازی غلط را مهمترین کار امروز دشمن برای اغوای افکار عمومی جهان و ایران برشمردند و خاطرنشان کردند: نخبه جوان ما باید در این رویارویی سنگین، وظیفه خود را برای پیروزی و سرافرازی ایران انجام دهد.

حضرت آیتا... خامنهای در جمع بندی این بخش از سخنانشان این دستور کار را برای نخبگان جوان ترسیم کردند: تلاش علمی زیر پرچم عدالتخواهی، انحصارشکنی، ستم ستیزی و حساسیت و رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها