بعد از اقدام نسنجیده و خطرناک دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارتخانه آمریکا به این شهر، نخست‌وزیر استرالیا می‌گوید قصد دارد پا جای پای ترامپ گذاشته و این اقدام را تکرار کند. دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی با تایید این خبر گفت استرالیا امکان به رسمیت شناختن قدس اشغالی به‌عنوان پایتخت این رژیم و انتقال سفارت خود از تل‌آویو به قدس را بررسی می‌کند. گفته می‌شود اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا به منظور جلب آرای یهودیان ساکن سیدنی قصد دارد سفارت کشورش را از تل‌آویو به بیت‌المقدس انتقال دهد. در ماه آوریل هم پاراگوئه انتقال سفارتش را از تل‌آویو به قدس اعلام کرد اما یک ماه بعد از اقدام خود منصرف شد و سفارتش را به تل‌آویو بازگرداند.
کد خبر: ۱۱۷۱۰۰۹

محمد خیرت، سفیر مصر در استرالیا گفت سفرای ۱۳ کشور عربی بهدلیل نگرانی از پیامدهای سوء این اقدام استرالیا در این کشور تشکیل جلسه دادند. وی گفت: در این نشست توافق شد نامهای به وزیر خارجه استرالیا ارسال و مراتب نگرانی کشورهای عربی درباره این اقدام ابراز شود. ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین نیز در واکنش به اقدام استرالیا گفت: موضع استرالیا درباره قدس ناراحتکننده است و این مواضع نقض قوانین بینالمللی و قطعنامههای شورای امنیت به حساب میآید .

زمستان سال گذشته دونالد ترامپ در یک اقدام جنجالی بیتالمقدس را بهعنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. این مساله بازتابهای گستردهای در سطح جهان و منطقه داشت و فلسطینیها از همان زمان تظاهرات معروف به «بازگشت» را شروع کردند. این اعتراضات هر هفته روزهای جمعه برگزار میشود. از آنجا که استرالیا روابط گستردهای با اندونزی دارد اعلام چنین تصمیمی موجب نگرانی مقامات این کشور شده است. به گزارش رویترز، ریتنو مارسودی وزیر خارجه اندونزی در یک کنفرانس خبری با همتای فلسطینی خود گفته است اندونزی از راهحل دو دولت در خاورمیانه حمایت میکند. وی به استرالیا درباره عواقب چنین اقدامی هشدار داد. تحلیلگران میگویند دلیل اصلی تمایل نخستوزیر استرالیا به خاطر انتخابات پیشرو و جلب آرای یهودیان ساکن ونتورث در سیدنی بوده و همه کشورها بجز آمریکا با آن مخالف هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها