به مناسبت 24 مهر، روز جهانی غذا

نقش مسؤولان فنی در ارتقای سلامت غذا

در کشور ما طبق قانون حداقل یک نفر مسؤول فنی باید در هر کارخانه صنعتی تولید غذا حاضر باشد تا با نظارت بر فرآیند خط تولید غذا از سلامت و کیفیت تولیدات غذایی اطمینان حاصل شود. مسؤول فنی در هر کارخانه صنعتی تولید غذا ترجیحا باید دانش‌آموخته یکی از رشته‌های علوم و صنایع غذایی (گرایش کنترل کیفی و بهداشتی) یا بهداشت و ایمنی مواد غذایی باشد.
کد خبر: ۱۱۷۰۶۸۰

معاونتهای غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی هر استان، متولی اصلی نظارت بر کارخانجات صنایع غذایی بوده و فعالیت مسؤولان فنی در جهت پایش بهداشت و کیفیت تولیدات غذایی را رصد میکنند.

بدیهی است هرگونه اهمال یا نقصان در عملکرد مسؤولان فنی در کارخانجات غذایی، سلامت مصرفکنندگان را تهدید میکند. چرا که مسؤول فنی به مثابه نماینده سازمان غذا و دارو در هر کارخانه غذایی بوده و مهمترین رسالت وی دفاع از حقوق مصرف کنندگان و پیشگیری از تولید غذای ناسالم است.

یکی از چالشهای نگرانکننده موجود این است که انتخاب، بهکارگیری و پرداخت حقوق ماهانه مسؤول فنی به عهده مالک هر کارخانه غذایی است؛ بدیهی است چنین ارتباط مالی بین ناظر و بهرهبردار در کارخانجات غذایی گاهی احتمال کاهش جدیت و مسؤولیت‌پذیری بعضی از مسؤولان فنی را به‌دنبال دارد.

محتمل است که گاهی یک مسؤول فنی از بیم وقفه در پرداخت بموقع حقوق ماهانه یا حتی اخراج توسط مالک کارخانه غذایی، در انجام رسالت خود در خصوص ارسال گزارش رسمی اشکالات کیفی و نواقص بهداشتی در خط تولید کارخانه کوتاهی کند. بنابراین رفع این چالش آسیب‌زا نیازمند ورود جدی دست‌اندرکاران و مدیران ارشد سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است.

دکتر بهادر حاجیمحمدی

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها