افشاگری 250 میلیون دلاری گاردین برای یکی از شبکه‌های تلویزیونی آن سوی آب‌ها بیش از اینها آب خورد. شبکه تلویزیونی حامی تروریست‌ها که پس از کشتار هموطنان در اهواز به دست گروه تروریستی تجزیه طلب «الاحوازی»، تریبون خود را دربست در اختیار سخنگوی این گروه تجزیه‌طلب تروریستی قرار داد و سعی در موجه جلوه دادن آنها کرد، حالا در گزارشی که گاردین منتشر کرده، روشن می‌شود که «همه هزینه‌ها» از جیب چه کسی و در راستای چه هدفی خرج می‌شود. شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» که دفتر اصلی‌اش در لندن واقع شده، آن رسانه‌ای است، که پس از حمله تروریستی این گروه تجزیه‌طلب به رژه نیروهای مسلح و تماشاچیان حاضر در مراسم رژه خون 25 نفر هموطن ایرانی را به زمین ریخت، فرصت رسانه‌ای و تریبون تبلیغی برای آنها فراهم کرد تا از رفتارهای وحشیانه خود سخن بگویند. راه‌اندازی شبکه‌های فارسی‌زبان مخالف با نظام جمهوری اسلامی یکی از پروژه‌هایی است که طی سال‌ها همواره در دستور کار بوده و در یک دهه اخیر قوت بیشتری گرفته است. «من و تو»، بخش فارسی بی.‌بی.‌سی، ایران اینترنشنال و انبوهی از شبکه‌های سلطنت‌طلب که کار سیاسی می‌کنند تا شبکه‌هایی که با هدف سرگرمی روی موضوعات فرهنگی تمرکز کردند تا بتوانند از زاویه کار فرهنگی ضربه‌هایی که مدنظر گردانندگان آنهاست را به جمهوری اسلامی بزنند.
کد خبر: ۱۱۶۸۲۳۴

به بهانه این اتفاق و افشاگری روزنامه گاردین درباره منابع مالی این شبکه، نگاهی به فعالیت‌ها و خط مشی این رسانه کرده‌ایم و اطلاعات جالبی را با شما در میان گذاشته‌ایم. اطلاعاتی که به نقل از افرادی است، که سال‌ها سابقه مخالفت و ناسازگاری با جمهوری اسلامی دارند و از ایران رفته‌اند، حالا دست به افشاگری علیه این شبکه زده‌اند. اگر کاری به قوانین و مقررات حاکم بر رسانه‌های بریتانیا نداشته باشیم (البته اتفاق قابل چشم‌پوشی نیست) اما هر فرد روشن‌بینی رفتار گروه تروریستی تجزیه‌طلب را محکوم می‌کند، گروهی که به بهانه مطرح کردن خود و ضربه زدن به امنیت عمومی، خون افراد غیرنظامی را روی زمین می‌ریزد آزادانه در رسانه‌در کشور بریتانیا فرصت بیانیه خواندن پیدا می‌کند و قوانین سختگیرانه «آفکام» هم کاری به این رسانه ندارد و تهدیدی هم در کار نیست، در حالی که رسانه‌های دیگر نه برای حمایت از تروریسم بلکه به‌خاطر حرف‌هایی که با سیاست‌های بریتانیا همخوان نیست حذف یا تهدید به حذف شدند.

اتحاد نامقدس

روزنامه گاردین روز گذشته در گزارشی که منتشر کرده نوشته است: «یک منبع آگاه که درگذشته با محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی همکاری داشته، عنوان کرد بودجه ایران اینترنشنال از دستگاه سلطنتی سعودی تأمین می‌شود که در حدود 250میلیون دلار تخمین زده می‌شوداین گزارش که از سوی گاردین منتشر شد سر‌و‌صدای زیادی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به پا کرد و دست‌های پشت پرده این رسانه را خیلی زود آشکار کرد.

تلویزیون فارسی‌زبان ایران اینترنشنال که پس از انتخابات سال 96، فعالیتش را آغاز کرده دفتر آن در لندن واقع شده است. تلویزیونی که آلترناتیو تازه‌ای در رساندن صدای معاندان جمهوری اسلامی است. این تلویزیون فارسی‌زبان با حضور برخی چهره‌های ایرانی که در شبکه‌هایی نظیر بی‌بی‌سی فارسی، من و تو و ... فعالیت داشتند اداره می‌شود. نیک‌آهنگ کوثر، از فعالان رسانه‌ای ضد‌انقلاب در مصاحبه‌ای تلویزیونی این‌طور می‌گوید: «چند هفته قبل از تشکیل این تلویزیون شنیدم گروهی از ثروتمندانی که با عربستان سعودی ارتباط دارند، با گروهی در انگلستان مشغول مذاکره هستند که اسامی افرادی نظیر علی‌اصغر رمضان‌پور و نوری‌زاده را شنیدم. به هرشکل کسانی که در لندن هستند و با عربستان سعودی در ارتباط هستند در این رسانه دیده می‌شوند»و به نظر می‌رسد این سخنان آشکار کننده بخشی از پشت پرده این شبکه فارسی‌زبان باشد. علی‌اصغر رمضان‌پور در دولت سید محمد خاتمی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (به وزارت احمد مسجد‌جامعی) بوده، در بخش فارسی شبکه بی‌.بی.‌سی فعالیت داشته و اکنون از دبیران ارشد این شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان است.

حالا دلارهای سعودی که گاردین آن را به نقل از یک فرد مطلع 250 میلیون دلار دانسته، سبب شده که کشتار و خونریزی موجه شود. گاردین در ادامه توضیح داد که ایران اینترنشنال در قیاس با شبکه‌های بی.بی.سی فارسی و «من و تو» دستمزد مناسبی پرداخت می‌کند. مدیریت شبکه به‌عهده شرکتی به نام گلوبال مدیا سیرکولیتینگ است که یک تبعه عربستان سعودی به نام عادل العبدالکریم مالک آن است. این شبکه در حالی پس از چند روز از سخنان ولیعهد جوان عربستان سعودی مبنی بر این‌که جنگ را به داخل ایران می‌کشانیم آغاز به فعالیت می‌کند که این چهره عربستانی که تهیه‌کنندگی یک اثر سینمایی را نیز در کارنامه دارد از موسسان آن است. با یک جست‌وجوی ساده درباره این شرکت و مالک آن، با شرکت مادر‌سرمایه‌گذاری (هلدینگ) با عنوان
«ORHOLDINGSANDINVESTMENTSLIMITED»
روبه‌رو خواهید شد که مدیر سابق آن روزنامه‌نگاری سعودی با نام عبدالرحمان الراشد بوده است. در جست‌وجوی نام این روزنامه‌نگار سعوی اطلاعات جالب‌تری به دست می‌آورید. او از چهره‌های شناخته شده رسانه‌های عرب است و حتی در ویکی‌پدیا دارای صفحه است. «عبدالرحمان راشد از سال ۲۰۰۴ در سمت مدیر کل تلویزیون العربیه بود تا زمانی که در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۴ استعفا داد و به‌عنوان عضو شورای مدیریت گروه MBC منصوب شد. وی در روزنامه الشرق الاوسط که قبل از این‌که در تلویزیون العربیه کار کند سردبیر بود و مقاله نوشت. راشد صاحب شرکت تولیدات مطبوعاتی ORTV است (نام کامل این شرکت چند خط بالاتر ذکر شده است). علاوه بر این، این فرد سابقه فیلمسازی علیه رفتارهای تروریستی در ریاض را هم در کارنامه دارد، اما با این حال رسانه‌ای راه‌اندازی کرده تا از ترور در کشورهای دیگر در پوشش رسانه‌ای حمایت کند.

میدان جنگی برای شاهزاده سعودی

در طول یک‌سال از آغاز فعالیت این شبکه فارسی‌زبان این تلویزیون میدان تاخت‌وتاز گروهک‌های تجزیه‌طلب، تروریست و منافقین بوده است. ایران اینترنشنال با پوشش اتفاقات مرتبط با این گروه‌های تروریستی و فراهم کردن فرصت رسانه‌ای برای آنها با حمایت دلارهای عربستان سعودی در واقع باب تازه‌ای برای عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی است. اقدامات تروریستی گروهک تجزیه‌طلب و حمایت‌های رسانه‌ای شبکه ایران اینترنشنال سبب شد که نگار مرتضوی یکی از چهره‌های فعال در این شبکه به منظور محکوم کردن رفتار این رسانه آن را ترک کند و در پستی که در صفحه‌اش در توییتر منتشر کرد به این موضوع اشاره کرد. بر همین اساس به نظر می‌رسد این رفتارها از سوی این رسانه‌ها در راستای ایران‌هراسی و تریبون دادن به مخالفان و تروریست‌ها نه‌تنها از نظر حرفه‌ای رفتاری دشمن‌تراشانه است بلکه از نظر انسانی نیز مردود است.

رادیکالیسم رسانهای

به گواه وبسایت رسمی فیلم مسیر خون، عادل عبدالکریم سابقه تهیهکنندگی در مستندها، آگهیهای بازرگانی، کمپینهای تبلیغاتی و بستههای خبری گوناگونی را هم در خاورمیانه و هم انگلستان عهدهدار بوده است.

عمده مشتریان و نهادهای طرف قرارداد او را رسانههایی چون شبکه تلویزیونی بی.بی.سی، پی.بی.اس، ای.پی.تی.ان، نیویورکتایمز و دولت عربستان سعودی
تشکیل میدهند. او همچنین صاحب اولین آژانس خبری با مالکیت خصوصی در عربستان بوده و مدیریت مدارات، کمپانی پیشرو و مستقل تولیدات تلویزیونی را هم به عهده داشته است.

فیلمبرداری شده توسط القاعده

فیلم مستند مسیر خون (Path of Blood) به کارگردانی جاناتان هکر اثری است که توسط عادل عبدالکریم و عبدالرحمن راشد تهیه شده است. این فیلم 90 دقیقهای که اثری مستند محسوب میشود نه راوی دارد و نه مصاحبهشونده و صرفا با تکیه بر فیلمهای خامی ساخته شده که جریانهای تروریستی خودشان حین برنامهریزی برای منفجر کردن خودروها در ریاض پایتخت عربستان ضبط کردهاند. راشهای به کار رفته در فیلم هکر همگی بین سالهای 2003 تا 2009 در اردوگاه آموزشی القاعده ضبط شدهاند. شعار تبلیغاتی این فیلم که روی پوسترش هم آمده، «فیلمی فیلمبرداری شده توسط القاعده» است. سازنده این فیلم گفته استفاده از تصاویری که تروریستهای القاعده ضبط کردهاند صرفا به کارش جنبه انسانی بخشیده و قصد عوامفریبی و تقدس بخشیدن به اعمال آنها را نداشته است.

دست در دست العربیه

عبدالرحمان الراشد مدیر ارشد شبکه خبری العربیه بود. او به عنوان یک روزنامهنگار تحسین شده بینالمللی، سردبیری روزنامه عربیزبان الشرق‌‌الاوسط واقع در لبنان را هم عهدهدار بوده و در آن ستونی با محتوای مسائل سیاسی مینگاشته است. او همچنین مدتی را هم در انتشارات وابسته به الشرقالاوسط، یعنی المجلاة کار کرد. مقالات الراشد در سرتاسر دنیا خوانده شده و از دیگر موفقیتهای او این بوده که توانسته العربیه را به مورد توجهترین، پررونقترین و صاحب قدرتترین جایگاهی که امروز دارد، برساند. به گفته این وبسایت رسمی، او میکوشد اوضاع تلویزیون عرب را بهبود بخشیده و آن را از علاقه بیمارگونه که به سیاست و خشونت رادیکال دارد، رها گرداند.

علیرضا ملوندی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها