پیشرفت رایزنی‌هادرباره تشکیل کابینه آینده عراق

نخست‌وزیر عراق و رئیس جریان حکمت ملی روز پنجشنبه ضمن دیدار با یکدیگر در مقر نخست‌وزیری در خصوص تشکیل کابینه آینده این کشور رایزنی کردند.
کد خبر: ۱۱۶۶۹۶۶

دو طرف عراقی در این نشست درباره اوضاع کلی عراق و تشکیل کابینه جدید و اهمیت تکمیل بندهای باقیمانده قانون اساسی برای حمایت از ثبات سیاسی در کشور بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش پایگاه خبری المعلومه، حیدر العبادی تاکید کرد که در مراحل گذشته، دستاوردهای بزرگی در زمینههای مختلف محقق شد و خیلی مهم است که از آن حفاظت و حمایت شود. العبادی گفت که دولت آینده با هدف سازندگی و بازسازی عراق تشکیل شود تا موجب ایجاد فرصتهای کاری و ثبات کشور شود.

ائتلافهای النصر به رهبری العبادی و الحکمه به رهبری عمار الحکیم جزو فراکسیون «البناء و الاعمار» هستند که در رقابت با فراکسیون «البناء» در صدد تشکیل بزرگترین فراکسیون در پارلمان جدید عراق هستند.

عبدالمهدی محتملترین گزینه

در همین ارتباط، یکی از نمایندگان ائتلاف سائرون عراق اعلام کرد که عادل عبدالمهدی بیشترین شانس را برای تصدی پست نخستوزیری عراق دارد.

به گزارش السومریه، علاء الربیعی، نماینده ائتلاف سائرون عراق اعلام کرد که عبدالمهدی از مقبولیت همه گروههای سیاسی برخوردار است.

شایان ذکر است که اخیرا روزنامه الاخبار لبنان در این خصوص نوشت: شانس عادل عبدالمهدی بیش از دیگران است. در سطح منطقهای و بینالمللی بر سر او اتفاق نظر وجود دارد.

رهبران جریان حکمت (عمار حکیم) و ائتلاف الفتح (العامری) بر سر نامزدی عادل عبدالمهدی اقتصاددان و سیاستمدار عراقی نزدیک به ایران اتفاق نظر دارند.

روزنامه الشرق الاوسط عربستان هم نوشته بود: عادل عبدالمهدی سیاستمدار برجسته عراقی که پیشتر سمتهای معاون ریاست جمهوری و وزارت امور اقتصادی و نفت را در کارنامه خود دارد شانس نخست را برای جایگزینی حیدر العبادی دارد. ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر و ائتلاف الفتح به رهبری هادی عامری درباره او اتفاق نظر دارند.

تحلیلگران معتقدند که در سایه این حمایتها و توافقها، دولت بعدی عراق خواهد توانست نسبت به درمان زخمهای کهنه این کشور اقدام و چشماندازی امیدبخش و دلگرمکنندهای برای آینده عراقیها ترسیم کند.

این توافقها در شرایطی است که آمریکاییها طی روزهای گذشته برای نقشآفرینی در روند تشکیل دولت عراق برت مک گورت، فرستاده ویژه این کشور در ائتلاف مبارزه با داعش را به این کشور فرستادند و او با جریانهای مختلف عراق رایزنی و به آنها فشار حداکثری وارد کرد تا مهره وابسته به آمریکا را در این کشور به نخست وزیری برساند.

اما توافق ائتلافهای عراق در انتخاب محمد الحلبوسی نشان داد که آمریکا نمیتواند نقش پر رنگی در تحولات عراق داشته باشد هر چند نباید از سناریونویسی واشنگتن در پشت پرده غافل بود.

در همین حال پارلمان عراق قرار است روز دوشنبه فردی را برای تصدی پست ریاست جمهوری این کشور تعیین کند.

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق روز پنج شنبه اعلام کرد، 329 نماینده پارلمان عراق که در ماه مه انتخاب شدند، باید فردی را از میان هفت نامزد پست ریاست جمهوری انتخاب کنند. از جمله برجستهترین نامزدهای ریاست جمهوری عراق، برهم صالح، نخست وزیر سابق اقلیم کردستان و فواد حسین، رئیس سابق دفتر ریاست اقلیم کردستان هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها