معاون فرهنگی -اجتماعی شهرداری تهران خبر داد

خانه موزه‌ای به نام «نیما» در تهران

خانه سیمین دانشور و جلال آل‌احمد، دو نویسنده برجسته ادبیات معاصر که روزی روزگاری نه چندان دور محل رفت و آمد چهره‌های شناخته شده کشور بود، به همت شهرداری تهران به خانه‌موزه‌ای تبدیل شد که بسیاری به آن سر می‌زنند و در هوایش نفس می‌کشند. هر چند این اقدام خوب مورد تحسین بسیاری قرار گرفت، اما خانه همسایه‌شان در خطر ویرانی قرار داشت و هر لحظه بیم آن می‌رفت که خانه نیما یوشیج پدر شعر نوی فارسی خراب شود و جایش را یکی از همین ساختمان‌های بی‌هویت تازه از راه‌رسیده بگیرد. یکشنبه‌شب اما در نشستی که با حضور هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری و به مناسبت سالمرگ جلال در خانه‌موزه سیمین و جلال برگزار شد، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از خرید خانه نیما و تبدیل آن به موزه در آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۳۷۵۴

ولی‌ا... شجاع‌پوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز بر لزوم توجه به اقدامات فرهنگی تأکید کرد و دراین‌باره گفت: ما در این دوره تلاش کردیم بیشتر درباره مباحث و میراث فرهنگی، تلاش کنیم، زیرا شهر امروز ما پر از آهن، سیمان و سازه شده است، بنابراین بیش از این امکان توسعه فیزیکی ندارد.

او افزود: باید با اقدامات فرهنگی به این شهر جان داده شود. در گام نخست نیز تلاش ما بر این است که خانه مشاهیر در اولویت نخست قرار گیرد. براین اساس نیز برای خرید خانه نیما بالغ بر 5/4 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری، خانه موزه سیمین و جلال را بی‌بدیل خواند و گفت: این خانه بی‌بدیل است، زیرا دو فرد فرهنگی همزمان در زیر سقف آن زندگی کرده‌اند و روشنفکران آن زمان از این محل به‌عنوان پاتوق بهره برده‌اند. این مجموعه و مؤلفه‌ها خانه سیمین و جلال را خاص کرده است.

در این مراسم همچنین جعفر رحمانی‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از سالروز ارتحال آیت‌ا... طالقانی یاد کرد و گفت: این مرکز و خانه یادآور نشست‌ها و گفت‌وگوهایی است که بین آن مجاهد کبیر و سیمین و جلال شکل گرفت.

او بر اهمیت فرهنگ در توسعه جامعه تأکید کرد و دراین‌باره گفت: ما فرهنگ را در امر توسعه جامعه پیشرو می‌دانیم و معتقدیم که ارتباط مسئولان شهری با هنرمندان می‌تواند سبب شود در این حوزه موفق‌تر عمل کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران به خانه نیما یوشیج اشاره و بیان کرد: در نزدیکی این خانه موزه زیبا، خانه شاعر برجسته ایرانی نیما یوشیج قرار دارد.

رحمانی‌زاده افزود: اقتضا می‌کند برای تملک این خانه در راستای حفظ آن تلاش کنیم تا بتوانیم آن بنا را نیز نظیر خانه موزه سیمین و جلال مرمت کنیم.

البته این بنا یکی از بزرگ‌ترین کارهای همکاران ما در سازمان توسعه فضاهای فرهنگی است که بازخورد خوبی نیز تا امروز داشته است.

سعید اسدی، رئیس تئاتر شهر تهران بر توسعه فرهنگی فضاهای شهر تأکید کرد و افزود: در تمام دنیا شهرداری‌ها برای اجرای تئاتر و استفاده مردم از این بخش فرهنگی مشارکت می‌کنند، بنابراین شاید بد نباشد که شهرداری نیز به‌عنوان مشتری تئاتر بلیت‌های این بخش را خریداری و با یارانه به شهروندان ارائه کند تا مردم نیز بتوانند از این کالای فرهنگی بهره‌مند شوند.

او ادامه داد: ما باید به حال خوب شهروندان توجه کنیم، بنابراین نیازمند یک تعامل دوسویه بین هنرمندان و مسئولان شهری هستیم. البته که شهرداری می‌تواند در بخش‌هایی به کمک تئاتر بشتابد اما بدیهی است که تئاتر نیز می‌تواند به شهرداری کمک کند تا شهروندانی مسئول‌تر داشته باشیم. در واقع تئاتر می‌تواند به مسائل و دغدغه‌های شهری چون محیط زیست، بهداشت و... بپردازد و برای شهر مفید واقع شود.

محمدعلی کریمی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌المللی شهرداری تهران، سیروس ابراهیم‌زاده، حسین محب‌اهری، سید عباس سجادی، منوچهر محمدی و... از دیگر هنرمندان و مسئولان شهری حاضر در این مراسم بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها