رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان این‌که روند کاهش نرخ ارز شروع شده است، گفت: به صرافی‌ها برای ورود ارز به کشور مجوز داده شده و آنها می‌توانند اسکناس به کشور وارد کنند.
کد خبر: ۱۱۶۳۴۸۶

عبدالناصر همتی در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت، ادامه داد: در حال حاضر روند تأمین کالاهای اساسی در کشور خوب است و ظرف یک ماه گذشته حدود 1/1 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 تومان برای تأمین کالاهای اساسی ارائهشده و در بازار ثانویه نیز 3/1میلیارد دلار ارز با نرخ بازار ثانویه توسط صادرکنندگان غیرنفتی عرضهشده که حدودا به طور متوسط قیمت هر یورو حدود 9000تومان بوده و ارزهای مذکور در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است.

همتی در ادامه افزود: یک نکته به نقل از بنده بیان شده مبنی بر اینکه ذخایر ارزی بانک مرکزی ناموس بانک مرکزی است که باید در این رابطه توضیح بدهم بانک مرکزی به هیچ وجه مجاز به تضعیف ذخایر ارزی نیست و حتی در یک ماه گذشته ذخایر ارزی تقویت شده و ارز برای نیازهای اساسی را تأمین خواهد کرد، اما من نگفتهام که از سایر منابع جاری بانک مرکزی یا منابع ارزی حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی که در اختیار سامانه نیما قرار میگیرد، استفاده نخواهم کرد.

بنابراین برداشت ناقصی از صحبتهای من شده و تفسیرهای متفاوتی نیز در رسانهها آمده است، اما مردم بدانند که بانک مرکزی در بازار ارز دخالت کرده و روند کاهنده نرخ ارز در بازار شروع شده است.

وی با بیان اینکه مردم به بحث ریسک در مباحث اقتصادی توجه کنند، تصریح کرد: تأمین نیازهای واقعی مردم در بازار از طریق بانکها و صرافیها از وظایف بانک مرکزی است و به صرافیها برای ورود ارز به کشور مجوز داده شده و آنها میتوانند اسکناس به کشور وارد کنند و بخشی از ارز صادرکنندگان در سامانه نیما را میتوانند به صورت اسکناس و تحت نظارت بانک مرکزی وارد بازار کنند.

وی درخصوص عرضه ارز پتروشیمیها اظهار کرد: میزان صادرات پتروشیمیها، شرکتهای فولادی و معدنی در سال گذشته مشخص است، بنابراین آنها موظفند که منابع ارزی خود را به بازار عرضه کنند و حتی رئیسجمهور تاکید کردند که در صورت عدم انجام این مهم برخورد میشود و دولت در این زمینه کوتاه نمیآید، بقیه صادرکنندگان غیرنفتی نیز ارزهای خود را به بازار بیاورند؛ بخشنامهای به گمرک ارائه شده که پیمانسپاری ارزی ضرورت دارد و باید تعهد شود که طی دو ماه ارزها ارائه شود، در حال حاضر نیز قیمت ارز برای صادرکنندگان مناسب است.

توافقات ایران با روسیه و ترکیه

رئیسکل بانک مرکزی از توافقات مهم ایران با روسیه و ترکیه درخصوص فروش نفت و حذف دلار خبر داد.

به گزارش تسنیم، عبدالناصر همتی، رئیسکل بانک مرکزی ایران در یادداشتی نوشت: جمعه 16 شهریور در جریان نشست سهجانبه ایران، روسیه و ترکیه به همراه وزیر محترم نفت نشستهای دوجانبه مفید و سازندهای در حضور رؤسایجمهور با مقامات اقتصاد دو کشور روسیه و ترکیه داشتیم. فروش نفت، خرید کالاهای اساسی، گسترش روابط بانکی، مبادله با پولهای ملی طرفین با هدف حذف دلار و کلا توسعه روابط تجاری و اقتصادی محور مذاکرات و توافقات با دو کشور همسایه بود. مقرر شد در اولین فرصت در دیدار با رئیس بانک مرکزی روسیه در مسکو توافقات را پیگیری کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها