عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی برخلاف اظهارات سایر مسئولان دولتی که مسائل سیاسی و تحریم‌ها را دلیل التهابات ارزی می‌دانند، گفت: آنچه در بازار ارز رخ داد، محصول ناترازی سیستم بانکی، رشد نقدینگی و اصرار ما به تداوم نقدینگی است.
کد خبر: ۱۱۶۲۲۰۷

اظهارات همتی را در سالهای اخیر کارشناسان اقتصادی همواره مطرح کرده بودند، اما مسئولان دولت و بانک مرکزی تاکنون به آن بیتوجه بودند؛ اما نکته نگرانکننده اینجاست که رئیسکل جدید بانک مرکزی اذعان کرده هنوز هیچ برنامهای برای کنترل نقدینگی وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، همتی روز گذشته در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی در محل همایشهای بینالمللی صداوسیما افزود: هیچ ارادهای نمیبینم که بخواهد رشد نقدینگی را کند کند یا فکری برای جمعآوری آن داشته باشد. تا زمانی که این وضعیت ادامه دارد، شرایط در بازار ارز و سایر داراییهای قابل وصول ادامه خواهد داشت.

رئیس شورای پول و اعتبار یادآور شد: سال 87 کارشناسان اقتصادی میگفتند مشکل اقتصاد کشور نقدینگی است. اکنون نیز همین را میگویند. انتظار نداشته باشید بنشینیم تا ده سال دیگر نیز بگویند مشکل اقتصاد کشور نقدینگی است.

باید جسارت جراحی داشته باشیم؛ زیرا در غیر این صورت کل سیستم و نظام پایین میشود.

بسته ارزی دولت اشتباه بود

همتی در ادامه از بسته ارزی دولت در سال جاری هم انتقاد کرد و گفت: در شرایطی که دولت آمریکا برای محروم کردن ایران از منابع نفتی خود کمک میگیرد و در حال ایجاد محدودیت برای تملک و انتقال داراییهاست، دفاع از واحد نرخ ارز کار اشتباهی بود و نباید خود را در تله سیاستهای آمریکا قرار میدادیم که خوشبختانه این رویه اصلاح شد.

رئیسکل بانک مرکزی از ذخایر بانک مرکزی بهعنوان ناموس این بانک یاد کرد که باید به هر وسیلهای از آن صیانت شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها