وزیر امور خارجه با بیان این‌که کمک 18 میلیون یورویی اتحادیه اروپا در راستای بسته حمایتی برجام نیست گفت: اتحادیه اروپا قرار بود چندین اقدام از جمله حفظ فروش نفت ایران و حفظ کانال‌های بانکی انجام دهد که همچنان منتظر اقدام آنها هستیم.
کد خبر: ۱۱۶۰۹۸۳

محمدجواد ظریف در حاشیه همایش «توسعه از دیدگاه آیتا... هاشمی رفسنجانی» که به مناسبت افتتاح خانه موزه آیتا... هاشمی رفسنجانی برگزار شد افزود: مبلغ ارائه شده از سوی اروپا بستهای است که کمک میکند دو طرف با یکدیگر ارتباط داشته باشند و این که میگویند ما به ازای برجام است، حرفهای بی ربطی است.

وزیر خارجه همچنین در مراسم دیروز با تاکید بر اینکه ما به مردم خودمان متکی هستیم افزود: اگر به کشورهای منطقه نگاه کنیم کشورهایی را می بینیم که سلاحشان از ما بیشتر است اما قدرت ما را در منطقه ندارند چون پشتوانه مردمی ندارند . وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: عربستان سعودی و امارات متحده عربی سال گذشته به ترتیب 67 و 22 میلیارد دلار سلاح خریداری کردند و سایر کشورها هم زیر چتر امنیتی یک ابرقدرت هستند با این حال چون حمایت مردمی ندارند قدرتمند نیستند. ظریف افزود: هنوز هم آقایترامپ میتواند بگوید ما می توانیم با عبور از این کشورها عمر آنها را به سه هفته برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه باید قدر ظرفیت حمایتهای مردمی و استقلالمان را بدانیم گفت: اینها عوامل قدرت ما هستند.

وزیر خارجه با بیان اینکه دیپلماسی یک توانمندی است که باید قدر آن را بدانیم افزود: دیپلماسی می تواند شرایط خوب را به نامناسب و شرایط نامناسب را به شرایط رو به توسعه تغییر دهد و امنیت نسبی ایجاد کند.

وی در این باره به کشور کوبا اشاره کرد و گفت: کوبا با امریکا 90 مایل فاصله دارد و دیگر زیر چتر حمایتی اتحاد جماهیر شوروی هم نیست اما آنچه کوبا را امن نگه داشته قدرت دیپلماسی این کشور است . وزیر خارجه با بیان اینکه دیپلماسی کمک می کند از شرایط بحران به سلامت عبور کنیم گفت: آیتا... هاشمی رفسنجانی در این زمینه درک واقعی داشت و نمونه آن را می توان در عملکرد ایشان در جنگ تحمیلی عراق و مذاکرات هستهای مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: نداشتن شناخت کافی از شرایط بینالمللی می تواند در اوج قدرت به سرنگونی منجر شود و نمونه بارز آن صدام و قذافی بودند که در این زمینه شناخت کافی نداشتند.

ظریف تصریح کرد: انقلاب اسلامی به برکت رهبری امام و رهنمودهای مقام معظم رهبری شرایطی استثنایی را برای کشور فراهم کرده است.

وی افزود: این شرایط همراه خود هم ظرفیت و هم چالش ایجاد میکند زیرا هیچ ظرفیتی بدون چالش نخواهد بود و هیچ چالشی هم بدون ظرفیت نیست. وزیرخارجه گفت: تلاش ما پذیرفتن بخشی از چالش ها و ظرفیتهاست تا به ما برای رسیدن به اهدافمان کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها