حسین راغفر درباره نامه خود و برخی از اقتصاددانان به رئیس‌جمهور اظهار کرد: هدف از این نامه، توجه دادن مردم به مشکلات اساسی اقتصاد کشور بوده است هرچند این مشکلات فقط متوجه دولت به تنهایی نیست و مجموعه‌ای از سوءتدبیرها در حوزه‌های مختلف وجود دارد. در سه دهه گذشته انحصارهای بزرگی را در اقتصاد ایجاد کردیم که با منابع یارانه‌ای بزرگی شکل گرفته‌اند که منافع مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۵۹۳۴۳

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا با حضور در برنامه گفتوگوی ویژه خبری با بیان اینکه تخصیص ۲۰ میلیارد دلار ارز در مدت یک هفته بیسابقه بوده است، گفت که این تخصیصهای ارزی نباید توسط یک فرد و یا گروه محدود و در پشت درهای بسته انجام شود.

وی با بیان اینکه احتمال حذف یک میلیون شغل در اقتصاد وجود دارد، گفت: درآمدهای ارزی دولت در چهارماهه اول امسال، ۳۰ میلیارد دلار بوده که این میزان تا پایان سال در شرایط تحریمی کافی است؛ چراکه حدود ده میلیارد دلار نیاز دارویی و غذایی داریم و ۲۰ میلیارد دلار هم نیازهای تولید صنعتی است در حالی که دولت در بسته پیشنهادی خود اختصاص ارز به تولیدکنندهها را حذف کرده و اگر به این تولیدکنندگان توجه نشود اشتغال زدایی گستردهای را شاهد خواهیم بود.

این اقتصاددان با بیان اینکه برای جلوگیری از آسیبهای ناشی از تحریمها پیشنهادهایی را ارائه کردیم اضافه کرد: در چهار ماه نخست امسال، ۷۰۰میلیون دلار برنج، یک میلیارد دلار نهادههای دامی، صد میلیون دلار کره و ۸۰۰ میلیون دلار دارو وارد کردیم؛ پس چرا در کره ۵۱ درصد و یا در برنج ۴۶ درصد افزایش قیمت و در دارو و نهادههای دامی هم کمبود داشته باشیم؟

راغفر با اشاره به اینکه همه این اقلام با دلار کمتر از ۴۲۰۰ تومان وارد شده است، اضافه کرد: همه اینها نشاندهنده سوء تدبیر در مدیریت منابع ارزی و عرضه به بازار و کنترل آن است و به نظر میرسد دستی در کار است که این مساله موجب نگرانی و اضطراب در جامعه شده است.

او با اشاره به شرایط خاص اقتصادی کشور ادامه کرد: در شرایط جنگ اقتصادی باید قواعد اضطراری دوران جنگ را اعمال کنیم و کسانی که میخواهند از منابع ملی و ارزی استفاده کنند باید پیماننامه ارزی امضا کنند.

راغفر با بیان اینکه سالی ده میلیارد دلار به صنایع پتروشیمی و فولاد یارانه برق پرداخت میشود، افزود: این بهجز سنگ معدن ارزان و گاز و آب تقریباً رایگان است که آنها استفاده میکنند و با این حال مدعی هستند که ارز حاصل از صادراتشان را باید در بازار آزاد بفروشند. از ۱۳۳۹ قلم کالای ممنوعه، ۵۳۰ قلم آن از ابتدای انقلاب ممنوع است و واردات ۲۶۰ قلم از این تعداد، از ۱۰ تا ۱۰۰۰ دلار است.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه باید عرضه و تقاضای ارز مدیریت شود، گفت: در شرایط کنونی تصمیمات ارزی به جای یک نهاد یا اداره کل باید به مجلس شورای اسلامی محول شود تا نمایندگان درباره آن بهصورت علنی تصمیم بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها