
به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، حمید شاهآبادی به لزوم تشکیل شورای سیاستگذاری در حوزه کودک به صورت هر سه ماه یکبار اشاره کرد و ایجاد کارگروه کودک که لزوما جنبه اجرایی دارد را در ذیل آن ضروری برشمرد.
شاهآبادی با اشاره به جامعه آماری مخاطبان رادیو و تلویزیون گفت: در حال حاضر شنوندههای رادیو 35/7درصد است که در دوسال گذشته 3 درصد به آمار رادیو افزوده شده است.
وی با بیان اینکه عمدتا در تلویزیون برنامه و سریال دیده میشود تا شبکه تصریح کرد: در یک بازه زمانی رادیو خانواده وجود داشت و برنامههای جدیتری ساخته میشد، اما در حال حاضر مباحث کودک و نوجوان در دل برنامههای شبکه ساخته میشود و خوشبختانه استقبال نسبت به شنیدن این برنامهها وجود دارد. بنابراین در حال تدارک راهبرد جدید در حوزه برنامهسازی کودک هستیم.
تولید کتاب گویا برای کودک
نورالدین جعفری، قائممقام معاون صدا گفت: یکی از مخاطبان رادیو، کودکان هستند و در برنامهریزیهای همه شبکهها متناسب با ماموریت شبکه به این مخاطبان پرداخته میشود.کنداکتور گوناگون و رنگارنگ رادیو نشان میدهد که در حال حاضر رادیو توجه ویژهای به این قشر دارد. همچنین تولید کتاب گویا را از مهمترین اقدامات رادیو در حوزه کودک دانست.
رضا سرشار با بیان اینکه سالهاست که من از رادیو فاصله گرفته ام و در حال حاضر نمیدانم رادیو چقدر مخاطب کودک دارد، گفت: رادیو به آن شکل شنونده کودک و نوجوان ندارد. دوران رادیو برای شنونده کودک و نوجوان سپری شده است .حالا ما میخواهیم برای آن عده کم باقیمانده برنامهریزی کرده تا همان اندک مخاطب خود را حفظ کنیم. بنابراین باید برای برنامههایی که وجود دارد آماری تهیه کنیم.
رسیدن به آرزو
عذرا وکیلی، گوینده و تهیهکننده گفت: خیلی خوشحالم که بعد از سالهای سال به آرزویم رسیدم که جلسهای با محوریت کودک در رادیو برگزار شود و با حضور کارشناسانی در مورد آن صحبت کنیم. تقریبا حدود 50 سال است که برای کودک برنامه میسازم. در حال حاضر مخاطبشناسی در رادیو وجود ندارد، اما با همفکری و برنامهریزی درست و بهرهگیری از کلام استادان و نویسندگان خوب و گویندگان مجرب میتوان مخاطب را به رادیو برگرداند.
وکیلی ادامه داد: ما وظیفه داریم مهدهایکودک و آموزشگاهها را درگیر برنامهسازی خود کنیم وطوری برنامه تولید کنیم که محتوای آن از مهدکودکها تأمین شود.
مصطفی رحماندوست عنوان کرد: تنها جایی که من دیدم برنامههای کودک مخصوص برنامه خانم وکیلی طرفدار دارد در بیمارستانهاست.
او برنامه «سلام کوچولو»، «شب بخیر کوچولو» و «قصه ظهر جمعه» را از موفقترین برنامههای کودک رادیو در گذشته دانست و گفت: در رادیوهای جهانی تاکید بسیار زیادی بر موسیقی کودک است که بچهها موسیقی را بر مسائل دیگر ترجیح میدهند. ورزش، قرآن، بهداشت و سلامت همه اینها موضوعات خوبی است که دربرنامههای کودک به آن پرداخته شود. البته بچههایی که مشتری این جور برنامهها هستند فرکانس رادیوی مورد علاقه خود را پیدا کرده و آن را گوش میدهند.
تغییرات در مخاطب
گیتی خامنه با بیان اینکه تعریف مخاطب تغییر کرده است،گفت: مخاطب امروز مخاطب جدیدی است که ما احتیاج به یک بازتعریف جدیدی داریم. اگر قرار است حتی یک ساعت برای کودک برنامه تولید کنیم احتیاج به چند مولفه داریم؛ اینکه ما باید با دنیا تعامل کنیم و نمیتوانیم خودمان را تکرار کنیم. همچنین با تعامل با فضای مجازی و تلویزیون کار راحتتر پیش میرود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
«جامجم» در گفتوگو با کارشناسان به بیماری گوارشی شایع شده در کشور پرداخته است