گفت و گو با دکتر مهدی میرغضنفری، متخصص طب سنتی

گرم مزاج‌ها تابستان را چگونه سپری کنند؟

کدام دسته از افراد در گرما دچار گرمازدگی می‌شوند؟
کد خبر: ۱۱۵۸۸۱۸

مهم‌ترین مشکل فصل تابستان گرمازدگی است. در طب سنتی پزشکان معتقدند انسان‌ها با همدیگر فرق دارند و حساسیت‌شان نیز به غذا، گرما و سرما متفاوت است. همه این تفاوت‌ها در یک کلمه به نام مزاج گرم یا سرد خلاصه می‌شود مثلا در این فصل بسیاری از افراد اذیت می‌شوند و از آمدن گرما ترس دارند، اما برخی افراد هم از آمدن گرما خوشحال می‌شوند و این به علت تفاوت ذاتی و مزاجی افراد است.

مثلا گرمازدگی برای همه اتفاق نمی‌افتد و فقط بعضی‌ها از باد کولر اذیت می‌شوند که این افراد مزاج سرد دارند.

افرادی که مزاج گرم دارند بیشتر در فصل تابستان اذیت می‌شوند. بدنشان داغ است و تند و سریع هستند و نیز خواب کمی دارند. این افراد از محصولاتی با طبع گرم زود تاثیر می‌گیرند و وقتی فلفل می‌خورند اذیت می‌شوند.

افرادی که مزاج گرم دارند در تابستان چه باید بخورند؟

مهم‌ترین اقدام برای این افراد، پرهیز از خوردن و نوشیدن خوراکیهایی با مزاج گرم است. غذای مناسب آنها در این فصل، آب دوغ خیار است‌ و حلیم و کباب را باید در فصل زمستان میل کنند. همچنین نوشیدن چای زعفران، دارچین و معمولی که مزاج گرم دارد در این فصل باید کم مصرف ‌شود.

در این فصل بهتر است کاهو و سکنجبین خورده شود‌. سکنجبین ترکیبی از سرکه و شکر یا عسل است که به آن نعناع هم اضافه می‌شود. شربت سکنجبین به جای آبمیوه‌های صنعتی شیرین توصیه می‌شود. مصرف گوشت قرمز نیز باید کمتر شود.

مواد محرک و ادویه نیز بهتر است کمتر مصرف شود. در عوض ماست اسفناج، کدوخورشتی، آلواسفناج و استفاده از گشنیز در آش مناسب این فصل است. ترخون، نعناع، تره و تربچه مزاج گرم دارند و بهتر است در زمستان استفاده شوند.

در این فصل پرهیز از آفتاب و لباس‌های تیره و دکوراسیون به این افراد توصیه می‌شود. لباس و دکوراسیون بهتر است از رنگ‌های آبی، سبز و سفید باشد که رنگ‌های خنک هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها