فارس با 360 نفر و سیستان و بلوچستان با 26 زندانی مهریه رکورد داران کشور هستند

استان‌های رکورددار زندانی مهریه

مدیرعامل ستاد دیه کشور از حبس 3600 نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه در کشور خبر داد و گفت: بیشترین آمار نیز به استان فارس با 360زندانی مهریه و سپس استان تهران با 330زندانی مربوط می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۸۶۲۲

به گزارش ایرنا، اسدا... جولایی درباره استانی نیز که رکورد دار کمترین زندانی مهریه است، افزود: استان سیستان و بلوچستان با 26نفر کمترین زندانی تعهد مهریه را دارد.

وی ادامه داد: با توجه به فرهنگ مردم این استان، معمولا میزان مهریه پایین تعیین میشود و در صورت طلاق نیز یک ریش سفید و بزرگ قوم مبلغی را به عنوان مهریه تعیین میکند تا پرداخت شود و بانوان به دلیل بافت بومی کمتر پیگیر این مساله میشوند.

جولایی با بیان اینکه شمار این زندانیان به ویژه در سه سال اخیر افزایش یافته و امروز به یک معضل ملی تبدیل شده است، افزود: زندانیان مهریه عمدتا جوان هستند و در تعریف منابع انسانی به دلیل سن و شرایط فیزیکی از نیروهای فعال کشور به شمار میآیند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رسیدگی به پرونده بدهکاران مهریه در اولویت ستادهای دیه استانی نیست و هرگز به مهریههای سنگین کمکی نمیشود، در سه سال اخیر شاهدیم که جمعیت این زندانیان روز به روز افزایش یافته است.

مدیرعامل ستاد دیه کشور عنوان کرد: ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند علاوه بر تلاش در حوزه آزادی محبوسان در مسائلی مانند آموزش و پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندانها نیز فعالیتهایی داشته و برنامههای مدونی را در دستورکار خود دارد که رفع جنبه کیفری از مهریههای بالای 110 سکه نمونه کوچکی از این تلاش است.

وی بیان کرد: طبق اظهار مسئولان در شرایطی که بودجه عمرانی کشور فقط 3 درصد درآمد ملی را به خود اختصاص داده، شایسته است خیرین کشور با سرمایهگذاری در حوزه تحقیقات، تضمین‌‌گر سلامت اجتماعی قشرهای مختلف باشند که این اقدام پیشگیرانه حجم بالایی از جمعیت زندانها را کاهش میدهد.

مدیرعامل ستاد دیه اضافه کرد: 28 نهاد رسمی در کشور متولی انجام اقدامات فرهنگی هستند که برخی به طور مستقیم و برخی به صورت ضمنی علاوه بر رسالت اصلی خود در هر رشته و موقعیتی که فعالیت دارند، به معرفی سبک زندگی و آموزش همگانی در همه زمینهها مسئول و مکلف هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها