به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علیاکبر آشوری افزود: از ابتدای سال بیش از ۱۶۰ سامانه دوربین ثبت تخلفات جادهای جدید فعال شده و تعداد سایتهای دارای کد راهور به هزار و ۵۰ مورد رسیده یعنی این تعداد سامانه مراحل تست را سپری کرده و در اتصال با پلیس راه قرار گرفته و وارد چرخه اطلاعات کشور شده است.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۷ بیش از یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون پلاک خوانی با این سامانه ها انجام شده است، افزود: این میزان، کل ترددها در سطح جادهها بوده و از این تعداد، دو میلیون و ۳۰۰ هزار راننده متخلف شناسایی و از طریق سرورهای سازمان راهداری برای اعمال قانون به پلیس راهنمایی و رانندگی معرفی شدهاند.
رئیس مرکز مدیریت راههای کشور افزود: سرعت غیرمجاز لحظهای و سرعت غیرمجاز متوسط خودروها بین دو سامانه و همچنین تردد خودروهای سنگین از خطوط غیرمجاز نظیر باند سبقت (سوم) تخلفاتی هستند که این دوربینها ثبت و به پلیس منعکس میکند.
آشوری علت کُند شدن نصب دوربینها در مناطق مختلف را چالشهای نصب دوربین در جادهها دانست و تصریح کرد: این کار در اجرا با چالشهای مختلفی از جمله تامین برق مورد نیاز و ارتباط با سرورها روبهروست ضمن اینکه در برخی نقاط، معارضان حریم راهها در مقابل نصب دوربین ممانعت ایجاد میکنند که سبب میشود سرعت نصب دوربینها کاهش یابد.
این مسئول سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: برای تجهیز شبکه جادهای کشور به این سامانه، مطالعات کارشناسی چهار هزار و سیصد سامانه دیگر انجام و اطلاعات مربوطه برای تصویب به مراجع قانونی پیشنهاد داده شده که در مرحله بررسی است تا با استفاده از روش سرمایه گذاری B.O.T سرمایهگذاران شناسایی و قراردادهای لازم منعقد شود.
نصب 65 سامانه توزین درحال حرکت خودروهای سنگین تا پایان سال
رئیس مرکز مدیریت راههای کشور همچنین گفت: تا پایان امسال بیش از 65 سامانه جدید توزین خودروهای در حال حرکت در راههای کشور به بهره برداری خواهد رسید.
رئیس مرکز مدیریت راههای کشور افزود: هم اکنون 34 سامانه با فناوری قدیمی در کشور فعال است و امسال نیز 65 سامانه با استفاده از دانش بومی راه اندازی خواهد شد.
آشوری افزود: هم اکنون کار نصب 33 سامانه توزین در حال حرکت که جزو پیشرفته ترین سامانه های جاده ای کشور است به اتمام رسیده و در حال گذراندن آزمایشهای اولیه است و 32 سامانه دیگر نیز تا پایان سال نصب و عملیاتی خواهد شد.
وی تصریح کرد: این سامانهها قادرند بدون توقف خودرو، وضعیت خودروهای سنگین را از نظر وزن بار و محموله برداشت کرده و اگر خلاف مقررات و بیش از حد مجاز باشد اطلاعات خودرو را به اولین ایستگاه پلیس راه برای اعمال قانون ارسال کند.
این مسئول سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: تردد خودروهای باری با وزن بالاتر از مجاز، علاوه بر ایجاد خسارت و آسیب به زیرساخت های جادهای و فرسایش سازههای راهداری، موجب میشود کنترل خودرو سخت و تردد آن ناایمن و برای خودروهای دیگر خطر آفرین باشد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد