ریچارد سودان، خبرنگار شبکه پرس تی‌وی که همراه کشتی «آزادی غزه» توسط نیروی دریایی رژیم صهیونیستی دستگیر شده بود، پس از چند روز بازجویی، آزاد ‌شد. به گزارش روابط عمومی شبکه پرس تی‌وی، نیروی دریایی رژیم صهیونیستی، کشتی موسوم به آزادی غزه را که با خود مواد غذایی و دارو برای مردم محاصره شده غزه می‌برد، در حدود 60 مایلی سواحل غزه توقیف و به بندر اشدود منتقل کرده و افراد کشتی را مورد بازجویی قرار داده بود. ریچارد سودان، خبرنگار پرس تی‌وی همراه یان دیف، تصویربردار هیسپان تی‌وی در لندن و یک گروه رسانه‌ای از شبکه‌های دیگر نیز در این کشتی حضور داشتند.
کد خبر: ۱۱۵۸۱۶۳

زاهر بیراوی، رئیس کمیته بینالمللی شکستن محاصره نوار غزه پس از توقیف این کشتی در نامهای از جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس خواست برای محافظت از کشتی در برابر حمله رژیم اسرائیل وارد عمل شود. به گفته سودان، خبرنگار پرس تیوی، پس از دستگیری و مصادره کردن موبایل شخصی و ماهوارهای وی، دوربین و کامپیوتر او را شکسته و به او تحویل دادند. پس از بازجویی از یان دیف، تصویربردار هیسپان تیوی، او را دیپورت کرده و به لندن فرستادند. پس از چند روز بازجویی، دیروز کنسولگری بریتانیا در اسرائیل اعلام کرد ریچارد سودان نیز آزاد و به لندن دیپورت میشود.

حرکت کشتیهای آزادی به سمت نوار غزه، حرکتی نمادین است تا دنیا را متوجه محاصره 12 ساله این منطقه کنند . خبرنگاران شبکههای برونمرزی صداوسیما نیز همواره با این کشتیها همراه بوده و جریان سفر آنها را به طور مستمر برای مخاطبان خود گزارش میکنند.

تاکنون تعدادی از خبرنگاران شبکههای برون مرزی ایران از سوی تروریستها در سوریه یا صهیونیستها در سرزمینهای اشغالی هدف قرار گرفتهاند و همین مساله انگیزهای شده برای خبرنگاران شجاع دیگری تا راه آنها را ادامه داده و از پوشش خبری تحولات منطقه کوتاهی نکنند. یکی از این خبرنگاران اسراء البحیصی، خبرنگار شبکه العالم در غزه است که میگوید: من شاهد مرگ همکارانم یاسر مرتجی و احمد ابوحسین بودم و این امر بر اصرار و پافشاری من برای ادامه دادن به راه خود در پوشش اخبار افزود تا اجازه ندهم مردم در سکوت کشته شوند و به خون همکارانم وفادار باشم.

هفته گذشته البحیصی مشغول پوشش «تظاهرات بازگشت» در غزه بود که توسط نیروهای رژیم اشغالگر هدف قرار گرفت. وی میگوید: مشارکت در این تظاهرات خطرات بسیاری به دنبال دارد و رژیم اشغالگر تعمدا خبرنگاران را هدف قرار میدهد تا آنها را از انتقال واقعیت بازدارد، اما این امر بر اصرار و پافشاری ما افزوده است. ما این کار را یک وظیفه ملی و اخلاقی میدانیم.

خبرنگار العالم توضیح میدهد: هنگامی که از سوی صهیونیستها هدف تیراندازی مستقیم قرار گرفتیم، شهیدان و مجروحان در مقابل چشمانم یکی پس از دیگری نقش زمین میشدند. در آن لحظه نمیتوانستم خودم را کنترل کنم، تحمل این شرایط برایم بسیار دشوار بود، صدایم میلرزید. نمیتوانستم این بیدادگریها را علیه هموطنانم ببینم. آنچه که بیشتر مرا عذاب میداد این بود که باید با دقت در چهره شهدا نگاه میکردم، خونریزی چهره آنها را تغییر میداد. در چهره آنها خیره میشدم و میترسیدم که مبادا برادرم یکی از آنها باشد. آنچه بر پیچیدگی اوضاع میافزود، بمبهای گاز بود که به ما شلیک میشد. جمعه هفته گذشته هدف اصابت مستقیم بمب گاز قرار گرفتم. سه روز از کپسول اکسیژن استفاده میکردم. پس از آن بارها در مقابل فرزندانم دچار شوک الکتریکی شدم... . وی یادآور میشود، پیش از این نیز نبیل قندیل، تصویربردار شبکه العالم که همراه سماح الکحله در حال پوشش اعتراضات در ورودی شهر البیره بودند، هدف اصابت مستقیم گلوله گاز قرار گرفت و از ناحیه پا مجروح و به بیمارستان منتقل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها