یکی از شبکه‌های متفاوت و هدفمند سازمان صداوسیما که حرکت تازه‌ای را در رویه تولید برنامه‌های مناسب مردمی و ایجاد ارتباط سازنده ایجاد کرد، شبکه افق سیما است که با تحت پوشش قرار دادن برنامه‌های اجتماعی فرهنگی، دینی و سیاسی و تولید و ارائه برنامه‌های جذاب در این راستا در مدت زمان نه‌چندان طولانی موفق شد نظرات بسیاری از مخاطبان و مسئولان را به خود جلب و همراه کند از آنجا که سازمان صداوسیما به دلیل برخی مشکلات داخلی از جمله مشکلات مدیریتی، اجرایی و نبود همکاران حرفه‌ای در تولید برنامه‌های مختلف دچار کاستی است، اما شبکه افق سیما با اتفاق‌هایی که رقم می‌زند، سعی کرده متفاوت باشد و این کاستی‌ها را در محدوده شبکه خود جبران کند.
کد خبر: ۱۱۵۸۱۰۲

یکی از این مسائل مهم مختلف جامعه که هر رسانه‌ای مخصوصا رسانه ملی باید به عنوان تکلیف مدنظر خود قرار دهد نگاه به مسائل اجتماعی جامعه در پیشبرد داده‌ها و دریافت‌های فرهنگی ایجابی کشور است. سال‌هاست که در رسانه‌های مختلف گروهی و بویژه در رسانه‌های عمومی عنوان می‌شود برنامه‌های تلویزیون باید آماده ارائه سبک زندگی ایرانی- اسلامی و تحول‌آفرین در حوزه‌های اجتماعی باشند که در این راستا برنامه‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی با این مضمون و محتوا شکل گرفته‌اند اما خروجی این برنامه‌ها نه‌تنها با پیشرفت چشمگیری همراه نبوده است که گاه به دلیل عدم شناسایی دقیق این مقوله و نداشتن دانش لازم و نگاه‌های صحیح به واقعیت‌های جامعه و همچنین آگاهی‌های مورد نیاز از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی این محصولات نتوانستند در سطح آثار درجه یک و تأثیرگذار استاندارد تلویزیونی قرار بگیرند.

با این حال در این راستا برنامه «خانه ما» در شبکه افق در حال پخش است که عوامل این برنامه با گسترش نگاه خود به افق زندگی ایرانیان و فرهنگ ایرانی -اسلامی به دنبال و ارتقای زندگی مردم در جامعه هستند. برنامه «خانه ما» با این اهداف و دورنما به تولید رسیده اگرچه هنوز تا رسیدن به پله‌های واقع‌گرایی و واقعی و نیز پژوهش عالمانه و عامدانه فاصله دارد، اما همه تلاش دست‌اندرکاران آن درجهت ایجاد آیتم‌های مختلف و ایجاد نوآوری و خلاقیت توامان است. شبکه افق با تولید برنامه «خانه ما» به سراغ طرح مباحثی رفته که می‌تواند جامعه یا قشرهایی از مردم را با مسائل ایرانی - اسلامی درگیر کند و کوشیده تا در این مسیر به نوعی جلودار باشد.

آنچه تاکنون در این برنامه ارائه شده است نشان می‌دهد این برنامه از لحاظ ساختاری و جلوه‌های دکوری و اجرایی دچار کمبود و کاستی بوده و لازم است با تأملی بیشتر به دنبال انگیزه برای مخاطبان سخت‌پسند تلویزیون آن هم جهت پیگیری این برنامه باشند که بر این اساس حضور کارشناسان اجتماعی و گریم در کنار کارشناسان امور هنری می‌تواند به غنای محتوایی و ساختاری این برنامه کمک کند. برنامه خانه ما به لحاظ حرکت تبلیغ سبک زندگی ایرانی - اسلامی، کلاس‌های آغازین این حرکت را شروع کرده، اما مانند بسیاری از برنامه‌ها از مسیر خود منحرف نشده است و نخواسته با نمایش دادن برخی از مقوله‌ها سبب انحراف اخلاقی در جامعه شود.

در مجموع ساختار برنامه خانه ما هدفمند بوده و به حضور مداوم و امیدوارانه در خانواده‌های ایرانی نیاز دارد که باید تلاش شود تولید این برنامه‌ها تداوم یافته و به پخش برسند.

در پایان هم چنانچه توجه محققانه و پژوهشگرانه کاملی از ارتباط با خانواده‌ها از سوی عوامل این برنامه حاصل شود، امیدواریم بتوانند با ورد به خانه‌های مردم و تأثیرگذاری خانوادگی و اجتماعی هم مسائل خود را مطرح کنند و هم زمینه آشنایی با سبک زندگی ایرانی - اسلامی را فراهم کند. اگر برنامه‌ مناسب و خوبی را بخواهیم مثال بزنیم که جای امیدواری دارد و پیام شادی، نشاط و پیام امید به زندگی و سبک زندگی ایرانی‌-‌اسلامی را منتقل می‌کند، برنامه «خانه ما» شبکه افق است.

جبار آذین

منتقد سینما و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها