گفت‌وگو با آتش‌نشان‌هایی که دیروز با نجات 2 کودک خبرساز شدند

عملیات نجات فرشته‌ها در طبقه 9

ساکنان برج ترجیح داده بودند برای فرار از گرمای ظهر آخرین روز تیرماه در خانه بمانند، فارغ از فاجعه‌ای که در حال رخ دادن بود. عقربه‌های ساعت 15 و 20‌دقیقه را نشان می‌داد، که بوی دود وارد آپارتمان شد. هر لحظه بر شدت دود در واحدها افزوده می‌شد.
کد خبر: ۱۱۵۵۲۵۲

چند نفر به راهپلهها آمدند، اما میزان دود در راهپلهها بیشتر بود و بهتر دیدند در آپارتمانهای خود بمانند. چند نفری هم خود را به پشتبام رساندند.

به گفته سخنگوی سازمان آتشنشانی تهران، این آتشسوزی ساعت 15 و 25 دقیقه یکشنبه به ستاد فرماندهی گزارش شد و آتشنشانان اولین ایستگاه خود را به محل حادثه در برج پارمیس در شهرک راهآهن رساندند.

دود غلیظ در طبقات این برج پخش شده و ساکنان در میان دود گرفتار شده بودند.

جلال ملکی ادامه داد: بلافاصله بیش از صد آتشنشان در محل حاضر شدند آتشنشانان به دو گروه تقسیم شده و گروه اول با دستگاههای تنفسی وارد ساختمان شده و ساکنان را خارج کردند. گروه دوم هم عملیات اطفای حریق را آغاز کردند.

بررسیها نشان داد، مسیر عبور کابلهای برق و لولهها آتش گرفته و دود وارد واحدهای این برج شده است.

ساکنان این ساختمان با تلاش آتشنشانان خارج شده و آتش هم مهار شد.

این حادثه باعث مصدومیت 24 نفر از ساکنان شده بود که اغلب آنها دچار دودگرفتگی شده بودند.

پس از این عملیات، انتشار دو عکس از آتشنشانان که ماسک خود را روی صورت نوزاد و دختربچهای گذاشته بودند، بار دیگر مهر تائیدی بر فداکاری و از جانگذشتگی آتشنشانان زد. مرتضی قیاسی و سیدمحمد حسینی دو آتشنشانی بودند که پس از این حادثه به چهرههای فضای مجازی تبدیل شدند.

چند بار تا طبقه 15 رفتم

با حالتی متعجب به دوربینی که روبهرویش است نگاه میکند. با دست چپ نوزادی را در آغوش و با دست راست، دستگاه اکسیژن را مقابل صورت نوزاد گرفته است. عکس او سریع در شبکههای اجتماعی منتشر شد و نمایی ازخودگذشتگی برای نجات جان یک نوزاد را نشان داد. سیدمحمد حسینی سال قبل وارد سازمان آتشنشانی شد و حالا در ایستگاه 33 مشغول کار است.

آتشنشان جوان درباره عملیات نجات ساکنان برج پارمیس میگوید: «پس از اعلام حادثه به ایستگاه، راهی محل آتشسوزی شدیم. آتشنشانان پیش از رسیدن ما شعلههای آتش را خاموش کرده بودند و ما مشغول جستوجو در طبقات برای نجات ساکنان برج بودیم. در ورودی بعضی از واحدها باز بود و بعد از بررسی داخل آن اگر کسی در آنجا گرفتار نشده بود، پنجرهها را باز میکردیم تا دود خارج شود. دود غلیظی در ساختمان پخش شده بود و نفس کشیدن بدون دستگاه تنفسی سخت بود. در طبقه نهم در واحدی نیمهباز بود. برای بررسی وارد شده و با زن جوانی در حالی که نوزادی در آغوش داشت، در پذیرایی خانه روبهرو شدیم. بر اثر دودگرفتگی این زن بیحال بود، اما توانست با راهنمایی همکارانم به بیرون ساختمان منتقل شود.»

آتشنشان حسینی، نوزاد را در آغوش گرفته و مادر دلنگران بچهاش بود. دود راهروها را گرفته و نوزاد بیحال شده بود.

حسینی ادامه میدهد: در راهرو دود زیاد بود. برای نجات جان نوزاد ماسکم را برداشتم و مقابل صورت او گرفتم تا بتواند نفس بکشد. چند لحظه که گذشت، چشمانش را باز کرد و نفسکشیدنش به حالت نرمال برگشت. در آن زمان توجهی به عکاسان نداشتم و بعد از عملیات متوجه انتشار عکس در فضای مجازی شدم. اولویت آتشنشانان در عملیاتها نجات جان هموطنان است و به دنبال مطرح شدن خود نیستیم. در این عملیات چند بار تا طبقه15 رفتم و برگشتم و فقط برای من مهم نجات ساکنان بود.

متوجه عکاس نشدم

مرتضی قیاسی، 14 سال قبل وارد سازمان آتشنشانی شد و حالا در ایستگاه 25آتشنشانی عضو گروه نجات است. آتشنشانی که عکس او درحالی که دختر بچهای را در آغوش گرفته، خبرساز شد. او درباره حادثه میگوید: «ساعت از 3 بعدازظهر گذشته بود که به ما اطلاع دادند برجی در میدان موج دچار حریق شده و ما خود را سریع به آنجا رساندیم. با دستور معاون عملیات وارد ساختمان شده و جستوجو برای یافتن ساکنان را آغاز کردیم. داخل آسانسورها، واحدها، تراس و راهپلهها را جستوجو کردیم. داخل طبقات پر از دود غلیظ بود. زنان باردار، سالمندان و کودکان را با دستگاههای تنفسی به بیرون منتقل کردیم. بیش از صد نفر از ساکنان ساختمان توسط آتشنشانان از میان دود نجات پیدا کردند که حدود 20نفر از آنها توسط گروه ما نجات یافتند.»

آتشنشانان در حال عملیات بودند که مردی هراسان به کیانی، معاون عملیات مراجعه کرد و از گرفتار شدن همسر و دخترانش در طبقه نهم خبر داد. مرد جوان هراسان از آتشنشانان خواست به همسر و فرزندانش کمک کنند.

معاون عملیات از مرتضی قیاسی و آتشنشانان همراهش خواست وارد عمل شوند و خود را سریع به طبقه نهم برسانند.

قیاسی درباره عکسی که از او منتشر شد، گفت: وقتی معاون عملیات موضوع را به ما اعلام کرد، سریع به طبقه نهم رفته و آپارتمان مورد نظر را پیدا کردیم. در زدیم کسی در را باز نکرد، بعد از چند دقیقه مادر خانواده در را باز کرد. دچار دودگرفتگی شده و نگران دو بچهاش بود. ماسک خود را روی صورت دختر سه ساله گذاشتم. به خاطر وضعیت صورت بچه کوچک خانواده نمیتوانستیم ماسک روی صورتش بگذاریم به همین خاطر او را در آغوش گرفتم و دستگاه تنفسی را کنار صورتش گرفتیم تا بتواند نفس بکشد. آن سه نفر را به بیرون منتقل کردیم. من متوجه نشدم چه زمانی از من عکس گرفتند و در آن عکس در حال صدا کردن امدادگران اورژانس هستم.

این آتشنشان پایان به شهروندان هشدار داد: هنگام خرید خانه فقط به کلیات ساختمان توجه نکنید و تائیدیه ایمنی ساختمان را بخواهید. در این حادثه ما شاهد بودیم که در چوبی رایزرها آتش گرفته و حتی روی در اصلی خانهها افتاده بود و باعث آتشسوزی شده بود.

محمد غمخوار
حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها