کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: کمیته های مردمی اسکلت اصلی مقاومت یمنی ها در برابر تجاوز عربستان و هم پیمانانش هستند و توانستند انسجام ملی و مذهبی و قومی و قبیله ای را در داخل یمن در مقابله با تجاوز عربستان و امارات به گونه ای مثال زدنی ایجاد کنند.
کد خبر: ۱۱۵۳۴۷۳
کمیته های مردمی اسکلت اصلی مقاومت یمنی ها است/ بسیاری از توانمندی های دفاعی یمنی هنوز رو نشده است

پیمان جبلی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص نقش نیروهای مردمی یمن در پیروزی های اخیر اظهار کرد: نیروهای مردمی در حقیقت اسکلت اصلی مقاومت یمنی ها در برابر تجاوز عربستان و همپیمانانش به یمن هستند،درست است کهبنیه نظامی ارتش یمن در دوره های مختلف تاریخی در این کشور بنیه خوبی بوده ولی به دلیل اتفاقاتی که در بدنه سیاسی دولت در زمان ریاست جمهوری علی عبدالله صالح افتاد و بعد از آن در فرار منصور هادی از یمن، بنیه اصلیش هم به هر حال تحت تاثیر این شکاف های سیاسی قرار گرفت. در هر صورت بدنه اصلی مقاومت نیروهای مردمی هستند که فرمانداری آن با نیروهای مقاومت است.

وی ابراز کرد: در حقیقت آن نقشی که کمیته ها و نیروهای مردمی دارند ایفا می کنند به میدان آوردن ظرفیت قبائل و طیف های مختلف و حتی مذاهب مختلف است؛ همان چیزی که عربستان و ائتلاف همراهش خیلی رویش سرمایه گذاری کردند که آن را از بین ببرند. به عنوان نمونه در موضع الحدیده ائتلاف متجاوزان به یمن روی مذهب مردم الحدیده خیلی حساب باز کرده بودند که چون شافعی هستند با انصارالله و حوثی ها که زیدی هستند همراهی نخواهند داشت اما در عمل تظاهرات گسترده ای که مردم الحدیده در اعتراض به تجاوز عربستان و جنایت آنها داشتند و پیوستن قبائل الحدیده به نیروهای انصارلله نشان داد که سرمایه گذاری عربستان و همراهانش روی مذهب مردم به هیچ وجه درست نبوده و جواب نمی دهد و بر عکس کمیته های مردمی توانستند انسجام ملی و مذهبی و قومی و قبیله ای را در داخل یمن در مقابله با تجاوز عربستان و امارات به گونه ای مثال زدنی ایجاد کنند و اکنون سه سال و نیم است که توانستند در مقابل این تجاوز ایستادگی کنند.

وی با اشاره به افزایش قدرت موشکی و استفاده از پهبادها در جمع آوری اطلاعات و حمله به اهداف تعیین شده در عربستان گفت:به نظر می رسد هنوز یمنی ها ، نیروهای مردمی، دولت قانونی یمن و انصارالله از تمام توانمندی تاکتیکی و راهبردیشان رونمایی نکردند و خیلی از توانمندی های دفاعی و هجومی که در اختیار انصارالله و دولت و ارتش یمن است همچنان دست نخورده باقی مانده است.

جبلی ادامه داد: هر کدام از این توانمندی ها وقتی به عرصه می آیند نشان می دهند که می توانند چقدر معالات جنگ را تغییر دهند. نمونه اش همین پهبادهای هجومی و موشک های بالستیک یمنی است و هنوز انواع متنوع دیگری از این سلاح ها را با بردهای دیگری که در اختیار یمنی ها ست آنچنان که خودشان می گویند، استفاده نکرده اند و این نشان می دهد که یک هوشمندی راهبردی در ظرفیت های هجومی و دفاعی یمن وجود دارد که در تحولات میدان و درگیری از آن استفاده می کنند.

این کارشناس خاورمیانه ضمن اشاره به موقیعت استراتژیک یمن در منطقه به شکست برنامه های نظامی عربستان در این جنگ اشاره و اظهار کرد: به هر حال موقعیت استراتژیک این کشور و قرار گرفتن در تنگه باب االمندب و اشراف بسیار طولانی که سواحل یمن بر دریای سرخ دارد و مسیر دسترسی کشتی ها و شناورها به کانال سوئز و منطقه ای که از دریای سرخ عبور می کند و به ویژه قرار گرفتن رژیم صهیونیستی در این مسیر حساسیت های استراتژیک یمن را برای غربی ها و برای کل منطقه و جهان بسیار بسیار دو چندان می کند.

وی اظهار کرد: بخش عمده ای از کشتیرانی تجاری و نظامی که در منطقه مدیترانه و اقیانوس هند و خلیج عدن اتفاق می افتد از همین تنگه عبور می کند لذا اهمیت استراتژیک بسیار بالایی دارد علاوه بر آن همراهی نیروهای یمنی و مردم یمن با محور مقاومت و جبهه ضد صهیونیستی نشان می دهد که این کشور و این مردم و نیروها یک عامل نگران کننده برای ایالات متحده و همپیمانانش و به ویژه رژیم صهیونیستی است از طرف دیگر عربستان هم به دلیل همین قدرت نفوذ یمنی ها و توانمندی دفاعی شان و حوزه سیاسی شان که خلاف منافع دولت عربستان به عنوان یک دولت همپیمان با غرب و هم پیمان با رژیم صهیونیستی هم است مایه نگرانی بیش از پیش عربستان است.

جبلی ابراز کرد: در حقیقت یک نوع اجماع جهانی یعنی «غربی -آمریکایی - سعودی - اسرائیلی» را ما مشاهده کردیم در این سه سال و نیم در حمله عربستان به یمنی ها همکاری داشتند. در حقیقت ازهمین منظر می توان سکوت بین الملل و سکوت غربی را در برابر جنایت عربستان به یمن را بفهمیم.

وی بیان کرد: در حقیقت آمریکایی ها، غربی ها و اسرائیلی ها به نوعی فکر می کردند که عربستان با همراهی چند کشور محدودی که به آنها پیوسته بودند و اخیرا هم شاهد جدا شدن مالزی از این ائتلاف بودیم، بتواند ظرف چند ماه خیالشان را از بابت یمن و ظرفیتی که در این منطقه علیه غرب و صهیونیست وجود دارد راحت کند اما این اتفاق نیافتاد و عربستان نتوانست با وجود محاصره بسیار شدید هوایی، زمینی و دریایی که در مورد یمن داشت،عمل کند و علی رغم فجایع انسانی و جنایات عظیم و کشتارهای بزرگی که در یمن مرتکب شدند نتوانستند پیروزی راهبردی در یمن داشته باشند.

این کارشناس خاورمیانه گفت: خوشبختانه محور مقاومت و نیروهای مردمی یمن توانستند جلوی این تجاوز بایستند به همین دلیل شاهدیم آرام آرام انتقادات به عربستان نسبت به فجایع، عملکرد و اقدامات ائتلاف همراهش در یمن دارد بروز و ظهور پیدا می کند چرا که صحنه به قدریبرا ی افکار عمومی جهان واضح و روشن شده که دیگر هیچ کشوری نمی تواند با آنها همراهی کند حتی اگر آمریکا یا غربی ها باشند! خود آنها هم سه سال در برابر این جنایات سکوت کردند اما دارند به تدریج متوجه بی فایده بودن حمایت از این ائتلاف می شوند چرا که عملا شکست سنگینی برایشان در این منطقه رقم خورده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها