به همت پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس طراحی شد

روش نوین اندازه‌گیری مقادیر ناچیز دارو با فناوری نانو

پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس، با استفاده از نوعی نانوجاذب، روشی طراحی کرده‌اند که امکان اندازه‌گیری مقادیر بسیار کم دارو را در نمونه‌های زیستی با صحت و دقت بالا فراهم می‌کند. این روش می‌تواند در صورت تکمیل مراحل تحقیقاتی و دریافت تأییدیه‌های لازم، در آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی استفاده شود.
کد خبر: ۱۱۵۲۵۷۴

به گزارش جامجم و به نقل از ستاد ویژه فناوری نانو، در دنیای امروز با گسترش علم پزشکی و افزایش استفاده از داروهای مختلف، ارائه یک روش آنالیزی دقیق برای اندازهگیری مقادیر بسیار کم دارو در نمونههای زیستی ضروری است. یکی از روشهای پرکاربرد در این زمینه، استفاده از روش استخراج به کمک یک مرحله جامد است که نسبت به سایر روشهای سنتی، مقرون بهصرفه و سریعتر صورت میگیرد.

به گفته دکتر یدا... یمینی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این تحقیقات، روش استخراج مرحله جامد درون لولهای پرشده با نانوجاذب به همراه اعمال ولتاژ، جهت آنالیز داروهای اسیدی در نمونههای زیستی مانند نمونههای ادرار و پلاسما استفاده شدهاست.

به گفته یمینی، نوآوری این طرح در بهکار بردن لولهای پر شده از نانوجاذب در کنار اعمال ولتاژ است. استفاده از لولههای پر شده با جاذب، میزان جاذب در دسترس برای استخراج گونهها را افزایش داده و کارایی استخراج را بیشتر میکند.

این محقق در ادامه عنوان کرد: «همچنین بهدلیل بر جریان بودن روش، دقت عمل آنالیز گونهها افزایش مییابد. از طرفی بهدلیل اینکه دخالت دست در مرحله استخراج و آنالیز نهایی کم شده، در نتیجه صحت نتایج افزایش یافته است.»

نانوجاذب استفاده شده، نانو ذرات پلیپیرول است. این نانوذرات به علت وسعت سطح بالایی که دارند، باعث افزایش کارایی استخراج داروها میشوند. در واقع به کمک آنها امکان استخراج داروها در کمترین زمان ممکن فراهم میشود که باعث کاهش چشمگیر زمان فرآیند کلی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها