جام جم در گفت وگو با 20نماینده و فعال سیاسی بررسی کرد

کفایت مذاکرات

رییس دفتر رییس جمهور اعلام کرد :صراحتا نظر دولت این است که به هیچ وجه ما اعلامی برای عضویت در FATF نداریم و دنبال آن هم نیستیم.
کد خبر: ۱۱۵۰۱۸۵
دولت به دنبال عضویت در FATF نبوده و نیست

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نگارش نامه ای از سوی رئیس جمهور به سه کشور اروپایی گفت: زمانی که برای دادن بسته از طرف اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی تعیین کرده بودیم در حال سپری شدن است و از سوی دیگر جلسه ای هم گروه هفت داشتند و بر این اساس فکر کردیم که با دوستان وزارت خارجه دیدگاه های خود را نسبت به برجام و مطالباتی که داریم در نامه ای به رئیس جمهور فرانسه، صدراعظم آلمان و نخست وزیر انگلیس بنویسیم و این نامه نوشته شد و طبیعی است که در چارچوب سیاست های نظام این نامه نوشته شده و تحویل داده شده تا ما بتوانیم در صورتی که مذاکرات مان با اروپا به نتیجه برسد به نحو احسن استفاده کنیم.

وی افزود: ما به دنبال پاسخ دادن طرف مقابل به این نامه نبودیم بلکه خواسته ها و مطالبات مان را مطرح کردیم و به طور روشن آن را در نامه قید کردیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که موضع دولت برای عضویت در FATF چیست، گفت: به هیچ وجه الان بنای ما بر عضویت در FATF نیست یک اشتباهی که رخ می دهد این است که در دولت دهم لوایحی به مجلس داده اند این لوایح پیش رفته و الان نوبت تصویب لوایح است و این لوایح با FATF متفاوت است پس صراحتا نظر دولت این است که به هیچ وجه ما اعلامی برای عضویت در FATF نداریم و دنبال آن هم در حال حاضر نیستیم.

وی افزود: هر هفته رییس جمهور با رهبر انقلاب دیدار دارند و دیروز هم دیدار کردند و در مورد FATF هم صحبت شد.

واعظی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص ترمیم کابینه و رفتن برخی چهره ها از جمله وزیر راه شهر سازی گفت: این اسامی که گفته شد تائید نمی کنیم در این زمینه همواره رئیس جمهور تصمیم گرفته اند این بار هم ایشان تصمیم خواهند گرفت.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره مصوبات امروز هیات دولت گفت: در جلسه امروز قسمت قابل توجهی از وقت ما صرف بررسی شرایط روز کشور شد بالاخره برخی مسائل از قبیل مسائل واقعی، شایعات، مسائلی که در فضای مجازی مطرح می‌شود و هم القائاتی که رسانه های بیگانه انجام می دهند همه باهم تلفیق شده و در این زمینه صحبت هایی در جلسه انجام شد و رئیس جمهور گفتند که وزرا و اعضای دولت با مردم بیشتر صحبت کنند و عملکرد خود را به مردم گزارش دهند و امروز هم جلسه ای هست که همه مدیران ارشد دولت دعوت شدند که آنجا هم صحبت هایی انجام خواهد شد و امیدوارم حرف هایی که رئیس جمهور در آنجا مطرح می‌کنند به گونه ای باشد که مستقیم با مردم در جریان گذاشته شود.

واعظی با بیان اینکه اقای روحانی می خواهند که با مردم بیشتر صحبت کنند، اظهار کرد: برخی شایعات که در فضا مجازی مطرح می‌شود از قبیل اینکه مسئولان کشور همه شان در خارج از کشور حساب بانکی دارند در حالی که این موضوع به هیچ وجه درست نیست و حتی برخی که اسامی شان هم اعلام شده است گفتند که اگر چنین حساب هایی وجود دارد هرکس که آن را پیدا کرد مال خودش است.

وی افزود: یک طرحی الان در مجلس درباره بازنشستگی مطرح است و ما در دولت صحبت کردیم که طرحی که نمایندگان محترم طراحی کردند و کلیاتش تصویب شده است در این طرح برای اینکه از بازنشستگان استفاده نشود، تبعیض قائل شده اند، در حالی که ما با آن تبعیض در دولت مخالف بودیم و الان اینطور تبلیغ می‌کنند که دولت مخالف آمدن جوانان به سر کار است و نمی خواهد بازنشستگان از سر کار بروند بیرون که به هیچ وجه این چنین نیست و بارها آقای رئیس جمهور اعلام کرده‌اند که حتما از افراد جوان در وزارت خانه ها استفاده شود. ما در مقطعی که دولت را تحویل گرفتیم از تعدادی افراد که نمی‌خواستند در دولت قبل از ما کار کنند و خود را بازنشسته کرده بودند یا بازنشسته شان کرده بودند، استفاده کردیم اما این به معنای آن نیست که دولت فقط باید دست این افراد باشد.

واعظی تاکید کرد: بنابراین ما با اصل این طرح که در مجلس مطرح شده مخالفت نداریم اما می گوییم اگر قرار است بازنشستگان نباشند، دیگر در هیچ سمتی نباشند نه اینکه در جایی باشند و در جایی نه، اما اینکه نیروهای جوان تر بیایند کار کنند قطعا ما از آن استقبال می کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره حاشیه های ایجاد شده درباره حضور روحانی در توچال و کندبودن تیم اطلاع رسانی دولت در این زمینه گفت: من این موضوع را قبول دارم که به هرحال هم ما در ریاست جمهوری و همه وزرا باید درباره یک موضوعی که مطرح می‌شود بلافاصله روشنگری کنند البته آقایان معتقدند که آنقدر مشکلات دارند که فکر نمی کنند این موضوع خیلی مهمی باشد اما امروز که نقش افکار عمومی تعیین کننده است حتما باید این کار انجام شود.

واعظی درباره حضور رئیس جمهور در توچال توضیح داد: ساعت شش و نیم صبح روز تعطیل که ساعت اداری نیست و هرکسی برای خود برنامه ای دارد ، آقای رئیس جمهور به کوه رفتند، در گذشته هم می رفتند و حتی قبل از ریاست جمهوری هم این کار را مرتب انجام می دادند و اتفاقا در دولت فعلی با اتفاقاتی که افتاده بود، هشت ماهی نرسیده بودند که به کوه بروند اما آن روز رفتند و بلافاصله هم برگشتند، نه بازدیدی در کار بود و نه برنامه خاصی و ایشان مثل همه کسانی که به کوه می روند و باز می گردند عمل کردند اما این مساله را یک گروه یا جناح مشخصی که همان گروهی هستند که مرتب در داخل یا بیرون مجلس هرکاری که دولت می کند را با سیاه نمایی همراه می‌کنند تا منفی جلوه دهند برجسته کردند که این درست نیست ،این کارها بدسلیقگی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه های دولت برای برخورد با کسانی که عاملان گرانی ها و مسائل اقتصادی اخیر بوده اند گفت: برنامه ما اول این است که تولید را در داخل کشور زیاد کنیم. ما با حرف زدن نمی توانیم مردم را آرام کنیم ما با عمل‌مان باید مردم را آرام کنیم تا متوجه شوند که هیچ مشکلی در عرصه اقتصادی کشور غیرقابل حل نیست. که رئیس جمهور هم دستور دادند کلیه کارخانه ها و شرکت هایی که به دولت وابسته هستند یا آنهایی که به نوعی در اختیار بخش های عمومی کشور هستند، باید تولیدشان را افزایش دهند و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی هم منابع مورد نظرشان برای نقدینگی در داخل و ارز در خارج از کشور را تامین کنند که تولیدشان به گونه‌ای افزایش پیدا کند که هیچ کمبودی احساس نشود.

واعظی تاکید کرد: در حال حاضر مقداری از کالاها صادر می شود و دستوری که رئیس جمهور به سازمان بازرگانی داده اند این است که اولویت ها به گونه ای تنظیم شود که ابتدا نیازهای داخل تامین شود و مازاد آن به صادرات اختصاص یابد و نکته‌ای که در این زمینه رئیس جمهور به آن تاکید داشتند این است که کسانی ارز 4200 تومان گرفته اند و کالاهای خود را در گذشته با ارز 4500 تا 4800 تومان کالاهای اولیه و مورد نیاز خود وارد می کردند اینها الان قیمت کالاهاشان را بالا برده اند اما از آنان هم خواسته شد که قیمت گذاری دقیقی انجام دهند به گونه ای که هم مردم این موضوع را کنترل کنند هم دستگاه های نظارتی که مشکلی ایجاد نشود بنابراین مهمترین کار این است که تولید کالاهای داخلی را افزایش دهیم.

واعظی در پاسخ به پرسشی در زمینه اظهارات منتسب به سردار رحیم صفوی مبنی بر اینکه اگر دولت هم نداشتیم هیچ اتفاقی نمی افتاد، اظهار کرد: جناب آقای رحیم صفوی از دوستان خوب ما هستند و فرد بسیار عاقلی. من هنوز نمی دانم که ایشان چنین حرفی را گفته یا نگفته اما به هرحال خیلی بعید است. هرکسی که تجربه کاری داشته باشند و چند واحد درس علوم سیاسی خوانده باشد می داند که نقش دولت چقدر تعیین کننده است و این صحبت خلاف بیاناتی است که چند ماه اخیر از سوی مقام معظم رهبری در تاکید به نقش دولت و فعالیت‌هایش و اینکه سران سه قوه برای حل مشکلات اقتصادی در کنار هم باشند، مطرح شد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی فکر می کنم که این اظهار نظرها هیچ کمکی نمی‌کند، درحال حاضر فضایی به وجود آمده که وظیفه بنده و امثال بنده و همه این است که همدلی را بیشتر کنیم برای اینکه مشکلات مردم حل شود و اینکه هرکسی بخواهد در مسابقه ای برای تند سخن گفتن شرکت کند، مشکلی حل نمی شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا برنامه ای برای صحبت کردن مستقیم رئیس جمهور با مردم وجود دارد، گفت: اقای رئیس جمهور سعی شان بر این است که در برنامه امروز علاوه بر مدیران ارشد دولت مخاطبشان مردم هم باشد. و ان‌شاءالله هفته آینده بعد از اینکه ایشان از سفر اتریش و سوئیس برگشتند سعی میکنیم در هفته بعدش برنامه ای برای صحبت ایشان با مردم داشته باشیم.

وی درباره تغییرات احتمالی کابینه در شرایط موجود تصریح کرد: تغییرات ربطی به شرایط ندارد البته ممکن است در شرایطی که در آن فشار آمریکا و تحریم ها بیشتر شده است، افرادی که برای شرایطی غیر از این برای کابینه انتخاب شده بودند، رئیس جمهور بخواهد به جای آنها از نیروهای جوانتر و با انرژی بیشتر و آمادگی زیادتر استفاده کند و از سوی دیگر ترمیم در کابینه همیشه مطرح بوده و در دولت قبلی هم ترمیم کابینه داشتیم و در این دولت هم خواهیم داشت و این ضامن پویایی دولت است و چیزی است که هم اعضاء دولت استقبال می کنند و آقای روحانی هم هیچ‌گاه آن را رد نکرده است.

واعظی درباره پیگیری لیست شرکت هایی که ارز دولتی گرفته اند و قیمت هایشان را در شرایط فعلی بالاتر برده اند، گفت: اینها را دستگاه های نظارتی دنبالشان هستند که پیگیری کنند و بنای ما هم این نیست که همه چیز را بگیر و ببندی حل کنیم و برخورد انتظامی انجام دهیم. این دولت تلاشش این است که مشکلات را با کمک مردم و اصناف و بازار و همه کشور حل کنیم و بنا این نیست که همه چیز را امنیتی حل کنیم اما زمانی که کسی از دستورات و قوانین تخلف کند آن وقت است که با او برخورد می شود و همیشه با متخلف برخورد خواهد شد، اما ما بنای کارمان این است که الان روشنگری کنیم و خود اصناف هم این موضوع را پیگیری کنند. این حق با مردم است که اگر جنس گران به آنان می رسد معترض باشند و ما باید این موضوع را هم از طریق واردکنندگان و هم شرکت های تولید کننده و هم فروشندگان حل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها