دولت ترامپ در راستای اهداف و خواسته صهیونیست‌ها از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد

رو به تل‌آویو؛ پشت به حقوق‌بشر

سال‌ها بود که آمریکا خود را مدافع و مدعی حقوق بشر درجهان می‌دانست و به همین بهانه به سایر کشورهای ضد آمریکایی فشار می‌آورد که چرا حقوق بشر را رعایت نمی‌کنند. اکنون کار به جایی رسیده که دولت دونالد ترامپ در جهت به‌دست آوردن دل صهیونیست‌ها از شورای حقوق بشر خارج می‌شود تا به جهانیان اثبات کند ادعای حقوق بشری این کشور تا چه حد توخالی و پوچ بوده است .
کد خبر: ۱۱۴۸۹۱۳

رو به قبله تل آویو

خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل دریک جمله ثابت کرد که به نظر سیاستمداران کاخ سفید همه راهها به تلآویو ختم میشود. این خروج یکبار دیگر نشان داد مساله حقوق بشر برای آمریکا زمانی مهم است که بتوان از آن بهعنوان حربهای علیه مخالفان استفاده کرد. درهمین راستا روز گذشته نیکی هیلی نماینده جنجالی آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد، کشورش بهدلیل «جانبداریهای نهادینه» شورای حقوق بشر علیه اسرائیل از این شورا خارج میشود. به گزارش رویترز، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا حین اعلام این خبر در کنار هیلی ایستاده بود.

هیلی با وقاحت تمام این شورا را سازمانی خواند که شایستگی نامش را ندارد! چرا؟ در نظر هیلی شورای حقوق بشر زمانی شایستگی نامش را دارد که به موارد نقض حقوق بشر در ونزوئلا و ایران رسیدگی کند نه زمانی که قصد داشته باشد به نقض حقوق بشر در غزه رسیدگی کند.

هیلی در همین اظهاراتش از عضویت کشورهایی نظیر چین، کوبا و ونزوئلا انتقاد کرد و مدعی شد این کشورها خودشان به تعرض به حقوق بشر متهم هستند. او درنهایت گفت: در صورتی که شورای حقوق بشر دست به اصلاحات بزند، آمریکا به این نهاد بینالمللی بازخواهد گشت. هیلی همچنین شورای حقوق بشر را به «خصومت بیپایان» با رژیم صهیونیستی متهم کرد و گفت: این نهاد در سال میلادی جاری پنج قطعنامه علیه اسرائیل تصویب کرده که بیش از پنج برابر تعداد قطعنامههایی است که در مجموع علیه کره شمالی، ایران و سوریه به تصویب رسانده است.

شورای حقوق بشر ۴۷ عضو دارد؛یکی از نهادهای سازمان ملل و از ارکان فرعی مجمع عمومی ملل متحد به شمار میرود که سال 2006 تاسیس شد و وظیفهاش نشان دادن موارد نقض حقوق بشر است. شورای حقوق بشر در واقع به نوعی جانشین کمیسیون حقوقبشر سازمان ملل متحد بوده و هرسال یک نشست عمومی سه هفتهای دارد. نشست کنونی تا ۲۳ ژوئن ادامه خواهد داشت و قرار است روز ۱۹ ژوئن وضعیت فلسطینیان در سرزمینهای اشغالی را مورد بررسی قرار دهد. طبق مصوبات قبلی، شورای حقوق بشر ملزم است در تمامی نشستهای خود اختلاف اسرائیل و فلسطینیان را مورد بررسی قرار دهد.

رعد الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اخیرا گفته بود: مردم فلسطین نیم قرن است تحت اشغال نظامی زندگی میکنند. نتیجه ادامه اشغال، محکوم بودن مردم به تحمل رنج بیشتر است.

آمریکا و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تاکنون رابطه پر فراز و نشیبی را طی کردهاند. آمریکا در دوران ریاستجمهوری جورج بوش پسر، شورای حقوق بشر را تحریم کرد، زیرا وی معتقد بود این نهاد کشورهایی با کارنامه ضعیف حقوق بشری را به عضویت میپذیرد. دولت باراک اوباما در ماه می ۲۰۰۹ میلادی با تجدیدنظر در موضع واشنگتن، به عضویت شورای حقوق بشر درآمد. دولت ترامپ سال گذشته در اعتراض به آنچه «جانبداری ضداسرائیلی» خواند، از سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) خارج شد. آمریکا طی یک سال گذشته از بسیاری از کنوانسیونهای بینالمللی پیمان تجاری شراکت فرا آتلانتیک (تیپیپی)، توافقنامه آب و هوایی پاریس، پیمان مهاجرتی سازمان ملل متحد، قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی» (نفتا) و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شده است. بعضی از ناظران آمریکایی جان بولتن مشاور امنیت ملی را متهم به کسی میکنند که عامل اصلی خروج آمریکا از این کنوانسیونهاست.

دلایل اصلی خروج آمریکا

رابطه آمریکا و شورای حقوق بشر زمانی شکر آب شد که این شورا به اتفاق آراء به مساله تضییع حقوق فلسطینیها پرداخت. به همین منظور شورای حقوق بشر دستور کار ثابتی را برای بررسی خشونتها و جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان تصویب کرد. همین امر موجب شده تا آمریکا به شدت خواستار حذف این دستور کار شود. این شورا در نشست فروردین ماه گذشته چهار قطعنامه ارائه شده توسط سازمان همکاری اسلامی در مورد فلسطین را با اکثریت آرا به تصویب رساند. در این قطعنامهها بر حق مسلم و غیرقابل تصرف ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خویش و تشکیل کشور مستقل خود تاکید شده بود. در یکی دیگر از قطعنامهها بر نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرده و از رژیم صهیونیستی میخواست به مرزهای سال ۱۹۶۷ عقبنشینی کرده و فورا دست از تجاوزات علیه ملت فلسطین بردارد. در یکی دیگر از قطعنامههای تصویب شده، شهرکسازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی از جمله قدس شرقی و بلندیهای اشغالی جولان محکوم و تاکید شده بود تمامی شهرکهای احداث شده از زمان اشغال قدس در سال ۱۹۶۷ به موجب قوانین بینالمللی غیرقانونی و مانعی اصلی بر سر راه صلح عادلانه و پایدار و راهکار تشکیل دو کشور است. اواخر اردیبهشت ماه سال جاری یعنی یک ماه قبل شورای حقوق بشر سازمان ملل با تشکیل کمیته حقیقتیاب مستقل و ارسال تیم تحقیق بینالمللی در مورد جنایتهای جنگی و خشونت علیه فلسطینیان در غزه موافقت کرد. بیهوده نبود که بنیامین نتانیاهو نخستین کسی بود که از خروج آمریکا استقبال کرد و گفت بابت تصمیم شجاعانه آنها علیه ریاکاری و دروغهای به اصطلاح شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سپاسگزار است!

واکنشهای جهانی

این درحالی است که وجیسلاو شوک، رئیس دورهای شورای حقوق بشر سازمان ملل ضمن رد اظهارات و مواضع آمریکا علیه شورای حقوق بشر، از خروج واشنگتن از شورا انتقاد کرد. زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز خروج آمریکا از شورای حقوق بشر را «ناامیدکننده» خواند اما گفت با توجه به مواضع دولت کنونی آمریکا، این موضوع «تعجبآور» نبود. همزمان دو مقام پارلمانی روسیه خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل را «غیرسازنده» و «نشانه ضعف» این کشور خواندند. سخنگوی اتحادیه اروپا در انتقاد از خروج آمریکا از شورای حقوق بشر اعلام کرد این اقدام، «خطر تضعیف نقش و جایگاه آمریکا به عنوان قهرمان و حامی دموکراسی در سطح جهانی را بهدنبال دارد».

فدریکاموگرینی نیز نسبت به خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل ابراز نگرانی کرد. بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس هم در بیانیهای از اقدام آمریکا انتقاد کرد و گفت «تصمیم آمریکا تاسفآور است». کنت روث، مدیر دیدبان حقوق بشر مستقر در نیویورک هم انتقادهای تندی از اقدام آمریکا کرد.

در فلسطین جنبش مقاومت اسلامی حماس با انتقاد از آمریکا تاکید کرد خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل موجب انزوای بینالمللی بیشتر این رژیم خواهد شد. به گفته حماس «خروج آمریکا از شورای حقوق بشر بیانگر ناتوانی این کشور در توجیه اقدامات تجاوزکارانه خود است.»

رحیم محمدی

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها