کشف نامه‌ای از آل احمد پس از 52سال پرده از برخی باورهای او برمی‌دارد

قلم ملعونی که سه بار کاغذ را پاره کرد!

کمتر کسی در سپهر ادبیات داستانی ایران هست که با گذشت نیم قرن از مرگش، به اندازه جلال آل‌احمد خبرساز باشد. هر از چند وقت یک‌بار خبری در رابطه با او منتشر می‌شود و بر صدر رسانه‌های ادبی می‌نشیند؛ گذشته از این‌که چند سالی است ماجراهای تبدیل خانه مشترکش با سیمین دانشور به موزه، همیشه او را در خبرهای ادبی حاضر نگه داشته، حالا انتشار نامه‌ای از او پس از 52سال خبرساز شده است. اهمیت این نامه از این روست که به برخی باورهای سیاسی خود در آن زمان اشاراتی جالب دارد. خبرگزاری مهر این نامه را منتشر کرده و نوشته: غلامرضا امامی از دوستان قدیمی آل‌احمد بتازگی از پیداشدن نامه‌ای از آل احمد خبر داده است که او در سال ۱۳۴۵ به دست وی رسانده تا به یکی از دوستانش در خرمشهر برساند. متن این نامه که آل احمد برای ناصری دبیر فرهنگ دبیرستان‌های خرمشهر نوشته و توسط امامی به دست او رسیده بود پس از ۵۲ سال به‌تازگی و باردیگر به دست غلامرضا امامی رسیده است. متن این نامه به این شرح است:
کد خبر: ۱۱۴۸۶۸۷

«حضرت آقای ناصری. یک دنیا ممنون از محبتهای سرکار و سلام به خانوم و همه دوستانی که در محضر سرکار دیدیم. روزهای خوشی در خدمتتان گذشت. گرچه سرتان را درد آوردم. ولی چه میشود کرد؟

من بیست سال است به آن طرفها میآیم و میروم. و همیشه همین حرف و سخنها را داشتهام. آیا من متحجر شدهام؟ یا آن حضرات؟ خدا عالم است. به عنوان تشکر از آن همه محبت چند تا مجلد است که به وسیله امامی(غلامرضا، جوانکی که توی تاکسی سفارشش را بهتان کردم) برایتان میفرستم. به خصوص شماره هفتم. که برای آن جوانان مفید میتواند باشد. اینها به نسخ معدودی رسیده تهران. میتوانید وقف کنیدش بر عموم. اگر خواستاری داشته باشد.

مراعات هم بفرمایید. یعنی که بیبوق و کرنا. به همین علت به نشانی خودتان مستقیم نفرستادم. میبخشید. از این مورد چیزها کتاب و چرندیات که از تهران لازم دارید بنویسید. تنها کاری است که در این ولایت از دست ما بر میآید. (و این قلم ملعون را بگو که تا به حال سه بار کاغذ را سوراخ کرده است!) سلام شما را به ملکی رساندم. در فردوسی سهشنبه گذشته مقالهای را شروع کرده درباره چین و شوروی به امضای م. مهرگان. لابد خواهید دید.

والسـلام.
جلــــــــال آل احمــد پنجشنبه ۱۳ بهمن ۴۵»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها